HUBUNGAN ANTARA TINGKAT LITERASI AL QURAN DENGAN HASIL BELAJAR AGAMA ISLAM

  • Muzakkir Muzakkir Pendidikan Fisika UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Mappasiara Mappasiara UIn Alaudiin Makassar
    (ID)
  • Ali Umar Dani UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The purpose of this study is to know the relationship of the level of reading of the Quran with the results of studying Islam students of SMA Negeri 10 Gowa.  This research field research initiative is descriptive quantitative with causal associative methods. Simple sampling technique random sampling with a sample number of 60 students. Learners who test read The Quran score: Melafadzkan value so makhrajnya get an average score of 3.5; Melafadzkan Value since its nature get a flat value of 3.1; Melafadz kan Kekkahan with law readings average value of 3.0; and Read the Quran smoothly the average value of 3.3. Based on the criteria of the decision decision, then H0 is accepted and Ha abroad there is no literacy relationship between the literacy of the Quran and the results of learning PAI at SMA Negeri 10 Gowa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Muzakkir Muzakkir, Pendidikan Fisika UIN Alauddin Makassar
Pendidikan Agama Islam
Mappasiara Mappasiara, UIn Alaudiin Makassar
Pendidikan Bahasa Arab
Ali Umar Dani, UIN Alauddin Makassar
Pendidikan Fisika

References

An-Nahlawi, A. (1989). prinsip-prinsip dan metode pendidikan Islam, terj. Noer Ali. Bandung: Darul Fijr.

Anita, N. (2020). STRATEGI PENINGKATAN KUALITAS MEMBACA AL-QUR’AN DENGAN PENDEKATAN ILMU TAJWID DI PONDOK PESANTREN AL-IHSAN KALIJARING JOMBANG. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 3(2), 13–18.

Azis, R. (2019). Ilmu Pendidikan Islam.

Bawani, I. (1990). Ilmu jiwa perkembangan: dalam konteks pendidikan Islam. Bina Ilmu.

Husna, M. (2015). Hubungan Kemampuan Membaca Al-Qur’an dengan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 2 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Islam, A. (1982). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta.

Kimble, G., Garmezy, N., & Zigler, E. (1974). General Psychology. The Ronald Press Company, New York.

Langgulung, H. (1987). Pendidikan menghadapi abad kedua puluh satu.

Mulyasa, E., & Mukhlis. (2007). Standar kompetensi dan sertifikasi guru. Remaja Rosdakarya.

Muthmainnah, M. (2019). KONTRIBUSI KURIKULUM PESANTREN DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DAN MENULIS AL-QUR’AN. QATHRUNÂ, 6(1), 115–140.

Pahlawati, E. F. (2020). Pendidikan Islam Prespektif Imam Al-Ghazali dalam Meningkatkan Nilai Moral Anak. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 5(2), 350–373.

Shihab, M. (2003). Quraish Wawasan Alquran: Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan, Bandung.

Shihab, M. Q. (2011). Membumikan Al-Qur’an Jilid 2 (Vol. 2). Lentera Hati Group.

Published
2021-06-30
How to Cite
Muzakkir, M., Mappasiara, M. and Dani, A. U. (2021) “HUBUNGAN ANTARA TINGKAT LITERASI AL QURAN DENGAN HASIL BELAJAR AGAMA ISLAM”, Inspiratif Pendidikan, 10(1), pp. 242-255. doi: 10.24252/ip.v10i1.20686.
Abstract viewed = 464 times