PENERAPAN BUDI PEKERTI DALAM PROGRAM PEMBELAJARAN PPKN PADA MAHASISWA JURUSAN PPKN DI UNIVERSITAS NEGERI MEDAN UNTUK MENJADI MAHASISWA YANG BERINTEGRITAS

  • Johan Simanjuntak Universitas Negeri Medan
    (ID)
  • Ruth Siahaan Universitas Negeri Medan
    (ID)
  • Ruth Siahaan Universitas Negeri Medan
    (ID)
  • Al Firman Mangunsong Universitas Negeri Medan
    (ID)
  • Sri Yunita Universitas Negeri Medan
    (ID)
Keywords: The concept of good manners, students, PPKN program

Abstract

Now that the education system has lost its true vision, most educational institutions now tend to take a pragmatic view, namely to produce work-ready graduates. After all, education does not only serve to prepare a qualified and competitive generation to find work. However, it must be endowed with noble moral values. Education is only oriented towards worldly life, so that the spiritual aspects of religion are neglected. From the above phenomenon, it is clear that currently there is a moral crisis that must be returned to the spirit of noble character education. This is in line with what Ki Hajar Dewantara fought for in his time about the concept of character educationThis study aims to determine the concept of character in the PPKN education program for Student of Pancasila and Citizenship Education, State University of Medan. The development of the concept of character is needed to form a PPKN education program. In this study, two research methods were used, namely qualitative research methods and quantitative research methods. so that researchers can conclude data sources according to their respective data collection techniques. Data collection instruments are in the form of questionnaires and open interviews. This research produces an understanding of success on the basis of understanding the concept of character in the Civics Education program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alrita Mulyaningsih, H. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Budi Pekerti Dalam Buku Teks Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam . Kajian Pendidikan Islam, 78-79.
dadah, H. S. (2014). Pendidikan Budi Pekerti. Jurnal Kependidikan .
Ervina Wulandari, A. F. (2018). Penguatan Nilai Budi Pekerti Melalui Tradisi Rasulan Gunungkidul. Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi dan Antropolog, 139-150.
Hasnawati.. Pelaksanaan Pendidikan Budi Pekerti Dalam Membentuk Karakter Di Sekolah Menengah Pertama Negeri l Tembilihan Hulu. Mita PGMI, 43-60.
Latifah, N. (2015). Pendidikan dan Penanaman Budi Perkerti . Jurnal Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi .
NASIN ELKABUMAINI, R. R. (2016). BUKU PANDUAN IMPLEMENTASI PENDIDIKAN BUDI PEKERTI UNTUK SD, SMP, DAN SMA. Bandung: Yrama Widya.
Nurjanah, S. (2020). Penerapan Nilai Budi Pekerti Pada Pendidikan Anak Usia Dini Di Ra Al-Manshuro Ambon. Lingue, 54.
Nurul, Z. (2007). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti Dalam Prespektif Perubahan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Putri, S. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Budi Pekerti Menurut Ki Hadjar Dewantara Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Raden Intan, 29.
Sutiyono. (2013). Penerapan Pendidikan Budi Pekerti sebagai Pembentukan Karakter Siswa di sekolah:Sebuah Fenomena dan Realitas. Jurnal Pendidikan Karakter.
Sutjipto. (2014). Pendidikan Budi Pekerti Pada Kurikulum Sekolah Dasar . Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan , 4.
Takdir, I. M. (2014). Gagalnya pendidikan karakter: analisis dan solusi pengendalian . Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Yaumi, M. ( 2014). Pendidikan Karakter, Landasan, Pilar, dan Implimentasi. Jakarta: Prenada Media Group.
Published
2023-05-03
How to Cite
Simanjuntak, J., Siahaan, R., Siahaan, R., Mangunsong, A. F. and Yunita, S. (2023) “PENERAPAN BUDI PEKERTI DALAM PROGRAM PEMBELAJARAN PPKN PADA MAHASISWA JURUSAN PPKN DI UNIVERSITAS NEGERI MEDAN UNTUK MENJADI MAHASISWA YANG BERINTEGRITAS”, Inspiratif Pendidikan, 12(1), pp. 59-68. doi: 10.24252/ip.v12i1.37344.
Abstract viewed = 375 times