Strategi Pemasaran Multi Level Syariah PT. Ahadnet Indonesia dan Multi Level Konvensional PT. DXN Indonesia Cabang Makassar

  • Amiruddin K Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This research aims to find out how the concept of Sharia marketing vs conventional marketing and aims to know the product marketing strategy in PT. Ahad Net and PT. DXN Makassar Branch, and know the differences and similarities of the two multilevels. The type of research used is a type of qualitative research. The results of the research analysis then the author found that the concept of spiritual-based sharia marketing management (velue) that began with the sincere intention and pleasure of Allah to obtain double-dimensional benefits namely matril and siprituil (falah). While conventional marketing management prioritizes speculation and exploitation to achieve the greatest material profit. Sunday net marketing strategy prioritizes morality as the main capital for a marketing to be trusted and trusted by consumers, then the products marketed are products that are guaranteed quality and guaranteed halal again good, while dxn product marketing strategy DXN As a multi-level conventional marketing prioritizes the superiority of its products and incentives are high enough and loaded with speculation in achieving its goal of maximum material benefits.

References

Al- Qur'an Al Karim

Alting, Rosita, Analisis MultiLevel Marketing Syariah. Tesis: Makassar, Program Pascasarjana Universitas Muslim Indonesia, 2001.

Andrias Harefa, Pesona Bisnis Direct Selling dan MLM (Cet. I; Jakarta: PT. Gramedia, t.th).

Arikunto, Suwarsini. Prosedur Penelitian Cet.III: Jakarta; Cipta 1991.

Assauri, Sofyan. Manajemen pemasaran, Jakarta: Rajawali pers 2011.

A. Riawan, Menggagas Manajemen Syariah, Teori dan Praktik The Celestial Manajemen, Jakarta: Salemba Empat 2010.

A. Taufiq Direktur Utama Ahad Ned Cabang Makassar, wawancara 22 Februari 2015.

Basalamah. A. Abdurrahman, Konsep Dasar Ekonomi Islam, Dalam Husain dan Suanto B[ed] Mengagas Konsep Ekonomi Syariah. Makassar; Umithoha Ukhuwah Grafika, 2003.

Basu, Swastha. Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Liberty, 1997.

Burhanuddin, http://burhanudinujb.blogspot.co.id/2009/02/pemasaran-dengan-strategi-multi-level.html.

Courtland L. Bovee dan John V. Till. Komunikasi Bisnis, Jakarta: PT Indeks, 2007.

David, Cravens. Pemasaran strategis. Edisi V; Jakarta: Erlangga 1996.

David, Cowper Donald, dan Haynes Andrew. Mega Selling Rahasia Seorang Penjual Ulung, Terjemahan, Jakarta: Erlangga. 2002.

Diana, Anastasiana dan Fandy tjiptono, prinsip dan dinamika pemasaran, Jogjakarta: J&J learning 2000.

Djarrm, Faturrahman. Filsafat Hukum Islam. Cet.II, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.

Faisal Badroen, Suhendra, M. Arif Mufraeni, Ahmad D. Bashori, Etika Bisnis dalam Islam, Jakarta: Penerbit Kencana Prenada Media Group, 2006.

Hadi, Sugito. Taktik Sukses Untuk Bisnis: Panduan Bagi Usahawan dan Manager, Yogyakarta: Lembaga Pendidikan dan Pelatihan Konsultan Hukum SKHAPI. 2000.

Hafiduddin, Didin dan Hendri Tanjung, Manajamen Syariah dalam Praktik, Jakarta: Gema Insani, 2003.

Haq, Hamka. Filsafat Ushul Fiqhi. Cet.n Makassar: Yayasan al-Ahkam, 2000.

Hasan. M.Ali, Berbagai Macam Transaksi Dalam Js/am, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2003.

Hasan, Ali. Manjamen Bisnis Syariah, Kaya di Dunia Terhormat di Akhirat, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.

Hasan Ali. Materi Pelatihan: Kewirausahaan Untuk Para Calon UKM. Diselenggarakan oleh Dinas Perindustrian Kota Yogyakarta. Dinas Sosial dan Pemberdayaan Masyarakat Wonosari. September 2007.

Hasto Dyah Palupi, (1998), “ Untung Berjenjang Bebas Krisis”, Swasembada, Tahun XIV, Nomor 13, 25 Juni-8 Juli.

Ika Jenita Dewi. Para penganut Multi Level Marketing: Sebuah Studi Eksploratori, Antisipasi: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol. 8, No. 2, 2004.

James Lee Valentine, MLM Power: Pemberdayaan Pemasaran Berbasis Jaringan, Jakarta: PT. Bhuana Ilmu Populer. 2003.

John Afifi, 101 Problem olving of Masalah Pemasaran Produk, Jakart: Laksana, 2014.

Kartajaya, Hermawan. Menjaga MLM Tetap Berjaya, Swasembada, Tahun XI, 1998.

Kotler, Philip. Marketing Management, Eleventh Edition, Upper Saddle River, New Jersey: Prenticem Hall, Inc, 2003.

Kuswara, Mengenal MLM Syari’ah (Cet. I; Tangerang: Kultum Media, 2005.

Muhammad Fakhrurrozi, Budaya Industri Pemasaran Jaringan di Indonesia Cet. I; Yogyakarta: Netbooks Press, 2003).

Purnomo Saputra, http://purnomo-saputra.blogspot.co.id/2013/03/produk-dxn-rg.html

Ramdani Maldeva, 9 Jurus Sakti Bisnis Tour & travel, Yogyakarta; Araska 2014.

Ridwan, Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian, Cet. 8. Bandung: Alfabeta, 2011.

Robert E, Hhoskisson., Ireland, R. Duane, dan Hitt Michael A. (2001), Manajemen Strategi & Daya Saing Perusahaan, Buki I, Terjemahan, Jakarta: Salemba Empat.

Shihab Quraish. M. Bisnis Sukses Dunia akhirat (Berbisnis Dengan Allah) Ciputat: Penerbit Lentera Hati, 2013.

Sopian, Kontroversi Bisnis Aa Gym (Cet. I; Jakarta: Pustaka Media, 2004).

Tantra Mardeva, StepByStep Memulai Bisnis Dari Nol Hingga Sukses, Cet. 1, Yokya Karta: Mantra Books, 2014.

Tjiptono, Fandy, Strategi Pemasaran, Edisi Kedua, Yogyakarta: Andi, 1997.

William Rudy. Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Karyawan Terhadap Kinerja Organisasi. Yogyakarta: Universitas Janabadra,1999.

Yusanto, Muhammad Ismail dan Muhammad Karebet Widjajakusuma, Menggagas Bisnis Islami, Jakarta: Gema Insani, 2002.

Published
2021-10-28
How to Cite
K, A. (2021). Strategi Pemasaran Multi Level Syariah PT. Ahadnet Indonesia dan Multi Level Konvensional PT. DXN Indonesia Cabang Makassar. Al-Mashrafiyah: Jurnal Ekonomi, Keuangan, Dan Perbankan Syariah, 5(2), 85-98. https://doi.org/10.24252/al-mashrafiyah.v5i2.23589
Section
AL-MASHRAFIYAH VOLUME 6 NOMOR 1 (2022)
Abstract viewed = 536 times