FACTORS RELATED TO BPJS PATIENT SATISFACTION CLASS III

  • Nely Karimah UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

Background: Quality health services that are customer or patient oriented are the main strategy for health care organizations in Indonesia, in order to continue to exist in the midst of increasingly strong global competition. The quality of health services in hospitals is strongly influenced by the service delivery process.

Objective: This study aims to examine the factors associated with patient compliance BPJS Inpatient Class III. The location of this research is BLUD RSUD H. Padjonga Dg. Ngalle Kabupaten Takalar

Method: This type of research is a quantitative study using a cross sectional. The sampling technique used random sampling as many as 98 patients.

Result: The results of the bivariate study showed that there was a relationship between doctor's services and patient satisfaction of BPJS Inpatient Class III (p=0.000), the relationship between nursing services and patient satisfaction of BPJS Inpatient Class III (p=0.021), there was a relationship between medical support services with patient satisfaction for BPJS Inpatient Class III (p = 0.001), there is a relationship between administrative services and patient satisfaction for BPJS inpatient Class III (p = 0.001) and there is a relationship between doctor services and patient satisfaction for BPJS inpatient Class III (p = 0.000 )

Suggestion: It is necessary to improve the quality, both the quality of physical facilities, available personnel, medicines and medical equipment including resources.

References

Aditya, G. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelayanan BPJS Kesehatan Di Faskes Dasar Trowulan Mojokerto. 1–16.

Aditama. (2002). Manajemen Administrasi Rumah Sakit. Edisi Kedua. Hubungan Antara Pemenuhan Hak-Hak Pasien Dengan Kualitas.

Azwar, Azul.( 2000). Standar Pelayanan Medis Dalam Menuju Pelayanan. Kesehatan Yang Lebih Bermutu.Jakarta: Kencana. Boediono. 2003. Pelayanan Prima.

Bahtiar. (2013). Hubungan Kualitas Pelayanan Keperawatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Di RSUD Pangkajene Dan Kepulauan. 1–95.

BPJS Kesehatan. (2019). Peraturan BPJS Kesehatan No 4 Tahun 2019 Tentang Pemindahan Peserta Jaminan Kesehatan Di Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama.

BPJS, P. (2014). Pedoman Umum Tata Kelola Yang Baik ( Good Governance ) Bpjs Kesehatan. Pedoman Umum Tata Kelola Yang Baik (Good Governance) BPJS Kesehatan, 10–34.

Butar-Butar, J., & Simamora, R. H. (2016). Hubungan Mutu Pelayanan Keperawatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Di RSUD Pandan Kabupaten Tapanuli Tengah. Jurnal Ners Indonesia 6(1), 51–64. Https://Ejournal.Unri.Ac.Id/In dex.Php/JNI/Article/View/435 8/4177

Dinamika, E., Fitriani, A. D., & Theo, D. (2020). Instalasi Rawat Jalan Di Rsud Munyang Kute Redelong Bener Meriah Tahun 2019 Factors Affecting Patient Satisfaction In Street Installation In Munyang Kute RSUD Redelong Bener Merry 2019. 6(2), 1086–1096.

Iryadi. (2014). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan pasien. 1(1), 15–16.

Kemenkes RI. (2018). Data Informasi Kesehatan Indonesia 2018. Profil Kesehatan Indonesia, 53(9).

Kurnia, S., Hastuti, W., Mudayana, A., & Nurdhila, A. P. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Peserta BPJS Di Rumah Sakit Umum Daerah Yogyakarta. Kes Mas: Jurnal Fakultas Kesehatan Masyarakat, 11(2), 161–168. Https://Doi.Org/10.12928/Kes mas.V11i2.7260

Murtiana, E., Majid, R., & Jufri, N. (2016). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Kepada Kepuasan Pasien Bpjs Di Rsud Kota Kendari Tahun 2016. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kesehatan Masyarakat Unsyiah, 1(4),183453.

Nany, L. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Rawat Jalan Puskesmas Bandar Petalangan Pelalawan Tahun 2017. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 1(2), 10–17.

Nurus, S. (2012). Kualitas Pelayanan Administrasi Jasa Rawat Inap Pada Rumah Sakit Umum Daerah Rokan Hulu.

Paulu, P. P., Tucunan, A. A. ., & Kandou, G. D. (2019). Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Dokter Dan Perawat Di Puskesmas Tanawangko Kecamatan Tombari Kabupaten Minahasa. Kesmas, 7(4).

Perpres No.82. (2018). Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 82 Tahun 2018 Tentang Jaminan Kesehatan. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53, 1689–1699.

Satrianegara, M. F. (2014). Organisasi dan Manajemen Pelayanan Kesehatan. Jakarta: Salemba Medika.

Suyitno. (2018). Kepuasan Pasien ( Studi Pada Pasien Rumah Sakit Umum Daerah ( RSUD ) Di Kabupaten Malang ). 2(1), 129–143.

Manajemen Kesehatan. Jakarta. PT Gramedia Pustaka. Utama. Puskesmas Pasirkaliki. 2002. Laporan Tahunan Puskesmas Pasirkaliki.

WHO. (2019). World Helth Statistic. In E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana (Vol. 4, Issue 3).

Widaningsih, N. (2008). Pengaruh Presepsi Kualitas Jasa Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Di RSU Saras Husada Purworejo.

Wiwit Febrina, Y. & S. R. (2018). Pengetahuan Perawat Terhadap Pelaksanaan Timbang Trima Pasien, 1(1), 1–8. REAL In Nursing Journal (RNJ). Https://Ojs.Fdk.Ac.Id/Index.P hp/Nursing/Index

Wowor, H., Liando, D. M., & Rares, J. (2016). Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat (Puskesmas) Amurang Timur Kabupaten Minahasa Selatan. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 53(9), 1689–1699.

Yanthi, D., Sando, W., & Debie, M. (2020). Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap Rumah Sakit Islam Ibnu Sina. E-Journal Institut Kesehatan Helvetia, 3 (3),109-115.

Published
2022-06-25
How to Cite
Karimah, N. (2022). FACTORS RELATED TO BPJS PATIENT SATISFACTION CLASS III. Homes Journal: Hospital Management Studies Journal, 3(2), 92-101. https://doi.org/10.24252/hmsj.v3i2.29053
Section
Artikel
Abstract viewed = 36 times