PENGGUNAAN MULTIMEDIA ONLINE DALAM PEMBELAJARAN

  • A. Marjuni Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Hamzah Harun Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The use of technology and information as multimedia learning has a very strategic function. Media is seen as one of the factors that can improve the learning process because the media has strategic roles and functions that can directly or indirectly affect the motivation, interests, and attention of students. The function of multimedia in learning is to overcome the limitations of students’ experiences, be able to transcend classroom boundaries, enable direct interaction between students and their environment, produce uniform observations, instill the basic concepts that are true, concrete, and realistic. Multimedia can arouse new desires and interests and arouse students’ motivation to learn and provide an integral or comprehensive experience from the concrete to the abstract. The advantages of using multimedia in learning include being able to improve students’ ability to understand an abstract concept more easily, in addition to the use of computer media in the form of multimedia can give a positive impression to the teacher because it can help teachers explain the contents of the lesson to students, streamline time, and increase students’ motivation in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ashar, Rayandra, (2012), Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran (Jakarta: Referensi Jakarta.

Bukhori, Mochtar (2007), Pendidikan Antisipatoris, Cet. I; Yogyakarta: Kanisius.

Darmawan, Deni (2012), Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Dragan dan Behr (2001) sebagaimana dikutip oleh Amir F. Sofyan, Perkembangan Perangkat LunakPengelolaanPengajaran Berbasis Web, mimeo, diunduhdarihttp://journal.amikom.ac.id/index.php/informatika/article/download/92/44,diakses pada tanggal 1 Juni 2017.

Munir (2012), Multimedia. Bandung: CV. Alfabeta.

Munir (2016), IT, Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Cet. I; Bandung: Alfabetha.

Pannen, Paulina (2013), Pengertian Sistem Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, dalam Tian Belawati (Editor, dkk), Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, (Jakarta: Universitas terbuka, 2013).

Riyana, C. (2013), Konsep Dasar e-Learning, Dokumen Presentasi pada Pembelajaran e-learning di Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan (Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung 2013).

Sadiman, Arief S. (1986), Media Pendidikan Cet; 1 Jakarta: Rajawali.

Sadiman, Arif S. dkk. (2016), Media Pendidikan (Pengertian Pengembangan dan Pemafaatannya), Cet.1; Jakarta: CV Rajawali.

Simamarta, Janner (2006), Aplikasi Mobile Commerce menggunakan PHP dan MySQL, Cet. III; Yogyakarta: Andi Offset. Janner.

Soenarto, Sunaryo, Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Kuliah Tata Hidang, Inotek: Jurnal inovasi dan aplikasi teknologi. Volume 9, Nomor 1, Februari.

Supriyanto, Aji (2015), Pengantar Teknologi Informasi, Cet. VII; Jakarta: Salemba Infotek.

Sutopo, Ariesto Hadi (2013) Multimedia Interaktif dengan Flash, Edisi I, Cet. 1; Yogyakarta: Graha Ilmu.

Syah, Muhibin (2012), Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru, Cet. II; Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Uno, Hamzah B. (2016), Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif, Cet.4; Jakarta: Bumi Aksara.

Wijaya, Kusumah (2015), Pengertian Media Pembelajaran.Diakses dari http://media-grafika.com/pengertian-media-pembelajaran pada tanggal 24 Feb 2015, Jam 116.30 WIT.

Zuhairi, Aminudin (1999), Model–Model Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, dalam Tian Belawati, dkk (Editor), Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, (Jakarta: Universitas Terbuka.

Published
2019-12-30
Section
Vol 3 No 2
Abstract viewed = 942 times