PENGARUH KOMPETENSI SUPERVISI DAN MANAJERIAL KEPALA MADRASAH TERHADAP MUTU PENDIDIKAN DI MADRASAH TSANAWIYAH SE-KECAMATAN GANTARANG KABUPATEN BULUKUMBA
Abstract
This study attempts to describe supervision competence and managerial competence of the heads schools, to describe educational quality of Islamic Junior High Schools (MTS), and then to analyze the influence of the supervision competence and managerial competence toward educational quality of MTS both partially and simultaneously in Gantarang District, Bulukumba Regency. This study is ex-post facto. The population is all the teachers of all private MTS with accredited A. It is analyzed all the teachers as the sample with 54 people of all. Method of data collection is through questionnaires about supervision competence, also using data analysis, and multiple regressions. The results of the study obtained that the supervision competence and the managerial competence of the head is in the medium category. The supervision competence of the head schools significantly influences the quality of education. The managerial competence of the head schools significantly influences the quality of education. Both supervision competence and managerial competence of the heads of schools have the significantly influencer toward educational quality of MTS, in Gantarang district, Bulukumba Regency.Downloads
References
Arikunto, Suharsimin. 2004. Dasar-dasar Supervisi,-Buku Pengangan Kuliah. Cet.1; Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arikunto., Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Azwar, Saifuddin. 2013. Penyusunan Skala Psikologi. Cet III, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ruky, Ahmad S. 2011. Sistem Manajemen Kinerja. Cet. III; Jakarta: Gramedia.
Ariana, I Wayan, Nyoman Dantes dan I Wayan Lasmawan. 2015. Kontribusi Supervisi Kepala Sekolah, Motivasi Berprestasi, dan Komitmen Kerja terhadap Kinerja Guru di Gugus Sekolah VII Kecamatan Abang. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Prodi Pendidikan Dasar 5.
Bermawi, Yoserizal, & Tati Fauziah. 2015. Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Pesona Dasar, 1(4).
Bush, Tony dan Mariannecoleman. 2006. Leadership dan Strategic Management In Education Manajamen Strategis Kepemimpinan Pendidikan, terj. Fahrurrozi. Yogyakarta: IRCISOD.
Fattah, Nanang. 2013. Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Fauzah. 2017. Supervisi Pendidikan sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyatuna, 2 (1).
Gunawan, Imam. 2014. Analisis Dampak Supervisi Pendidikan terhadap Perkembangan Masyarakat, Ilmu Pengetahuan, dan Tekhnologi, Prosiding Seminar Nasional Revitalisasi Manajemen Pendidikan Nasional Menuju Perbaikan Mental: Mandiri, Partisipatif, Efisien, & Akuntabel.
Henny. 2012. Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesional Guru pada SMA Methodist Kota Banda Aceh, Publikasi Ilmiah.
Holili, Moh. 2006. Manajemen Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam di SMP (Studi Kasus di SMP Negeri 5 Kota Pasuruan), Tesis (Sukorejo Situbondo: PPs Institut Agama Islam Ibrahimy).
Imron, Ali. 2012. Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan.Cet. II; Jakarta: Bumi Aksara.
Iskandar, Dedi & Udik Budi Wibowo. 2016. Peran Pengawas Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan SMP di Kabupaten Bima Provinsi NusaTenggara Barat, Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9 (2).
Joenoes, Marah. 1974. Gaya Kepemimpinan Yang Sesuai Dengan Kepribadian Indonesia, Yang Dapat Mendorong Laju Pembangunan. Cet. I; Jakarta: Lembaga Minyak Dan Gas Bumi.
Kusnan. 2007. Kemampuan Manajerial Kepala Madrasah dan Implikasinya terhadap Kinerja Guru, Jurnal Iqra, 3.
Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2017. www.mediapendidikan.info/wp.../12/permendiknas_13-Tahun_2007- sks_lamp.pdf. (online) 5Maret 2019.
Masyhud, Sulthon. 2014. Manajemen Profesi Kependidikan. Cet. I; Yogyakarta: Kurnia Alam Semesta.
Mulyasa, E. 2013. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Cet. XII; Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nasution, Tia Agustina. 2015. Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia, Publikasi Ilmiah.
Nata, Abdullah. 2013. Manajemen Pendidikan Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Bogor: Kencana.
Peraturan Menteri Agama Nomor 58 Tahun 2017.pdf - Itjen Kemenag, itjen.kemenag.go.id/sirandang/files/.../5517- 65f3a4b73170d798c0ecc2aa4c89dac2 (25 Pebruari 2018).
Purwanto, M. Ngalim. 1998. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Cet.VIII; Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
RI, Kementerian Agama. 2011. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Cet. IV; Bandung; PT Syaamil Cipta Media, 2011.
RI, Kementrian Agama. Peraturan Menteri Agama Nomor 58 Tahun 2017 tentang Kepala Madrasah, (https://hkln.kemenag.go.id/download.php?id=1490), di akses pada tanggal, 17 Desember 2018.
Riduwan dan Engkos Achmad Kuncoro. 2011. Cara Menggunakan dan Memaknai Path Analysis (Analisis Jalur). Bandung: Alfabeta.
Rivai, Veithzal. 2004. Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.
Sagala, Syaiful. 2013. Kemampuan Profesionalisme Guru dan Tenaga Kependidikan. Cet. IV; Bandung: Alfabeta.
Sahertian, Piet A. dan Frans Mataheru. 1981. Prinsip dan Teknik Supervisi Pendidikan. Surabaya: UN.
Sahertian, Piet A. 2000. Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Siraj, Arifuddin. 2014. Supervisi Akademik. Cet. I; Makassar: Alauddin University Press.
Soetopo, Hendayat, dan Wasti Soemanto. 1998. Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.
Subroto, B. Suryo. 2004. Menejemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Rineke Cipta.
Suhardiman, Budi, 2012. Studi Pengembangan Kepala Sekolah- Konsep dan Aplikasi. Cet. 1; Jakarta: Rineka Cipta.
Uno, Hamzah B. 2014. Model Pembelajaran; Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Cet. X; Jakarta: PT Bumi Aksara.
Usman, Husain. 2006. Manajemen Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Uwes, Sanusi. 1999. Manajamen Pengembangan Mutu Dosen. Cet. II; Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Wahjosumidjo. 2001. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Zuhairini dan Abdul Ghofir. 2004. Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Malang: Universitas Malang.
Copyright (c) 2020 Nurhayati Nurhayati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.