HUBUNGAN ANTARA KOMPETENSI KEWIRAUSAHAAN KEPALA MADRASAH DENGAN TINGKAT KESEJAHTERAAN GURU MADRASAH TSANAWIYAH SE-KECAMATAN DUA BOCCOE KABUPATEN BONE
Abstract
Abstract: The Relationship Between The Entrepreneurial Competence of Madrasah Principals and The Welfare Level of Madrasah Teachers
This article aims to test: 1) The level of correlation between the innovation ability of madrasah principals with the walfare of Madrasah Tsanawiyah teachers in Dua Boccoe District, Bone Regency; 2) The level of correlation between the ability to work hard at madrasah principals with the walfare of Madrasah Tsanawiyah teachers in Dua Boccoe District, Bone Regency; 3) The level of correlation between the ability of madrasah principals to provide motivation with the welfare of Madarasah Tsanawiyah teachers in Dua Boccoe District, Bone Regency. The type of research used is correlational research with a positivistic-quantitative methodological approach with sociological and psychological studies. The population in this study were 77 teachers. Data collection was done by distributing questionnaires to respondents and analyzed using product moment correlation analysis. The results sho wed that: (1) There is a positive correlation between the innovation ability of madrasah principals with the welfare of Madrasah Tsanawiyah teachers in Dua Boccoe District, Bone Regency; (2) There is a positive correlation between the ability to work hard at Madrasah principals with the welfare of Madrasah Tsanawiyah teachers in Dua Boccoe District, Bone Regency; (3) There is a positive correlation between the ability of madrasah principals to provide motivation with the welfare of Madrasah Tsanawiyah teachers in Dua Boccoe District, Bone Regency.
Abstrak: Hubungan antara Kompetensi Kewirausahaan Kepala Madrasah dengan Tingkat Kesejahteraan Guru Madrasah
Artikel ini bertujuan untuk menguji: (1) Tingkat hubungan antara kemampuan inovasi kepala madrasah dengan kesejahteraan guru Madrasah Tsanawiyah se-Kecamtan Dua Boccoe Kabupaten Bone; (2) Tingkat hubungan antara kemampuan bekerja keras kepala madrasah dengan kesejahteraan guru Madrasah Tsanawiyah se-Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone; (3) Tingkat hubungan antara kemampuan kepala madrasah dalam memberikan motivasi dengan kesejahteraan guru Madrasah Tsanawiyah se-Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian korelasional dengan pendekatan metodologi postivistik-kuantitatif dengan kajian sosiologis dan psikologis. Populasi dalam penelitian ini adalah 77 guru. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebarkan angket kepada responden dan dianalisis menggunakan analisis korelasi product moment. Hasilnya menunjukkan bahwa: (1) Terdapat hubungan positif antara kemampuan berinovasi kepala madrasah dengan kesejahteraan guru Madrasah Tsanawiyah se-Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone; (2) Terdapat hubungan positif antara kemampuan bekerja keras kepala madrasah dengan kesejahteraan guru Madrasah Tsanawiyah se-Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone; 3) Terdapat hubungan positif antara kemampuan kepala madrasah memberikan motivasi dengan kesejahteraan guru Madrasah Tsanawiyah se-Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone.Downloads
References
Anshori, R. H. dan M. I. (2019). Peran Kerja Keras dan Kerja Cerdas Melalui Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan Agent Asuransi: Studi pada PT. Prudental Life Assurance Surabaya. Journal of Management Studies, 13(2), 101–102. DOI: https://doi.org/10.21107/kompetensi.v13i2.6828.
Danim, S. D. dan Y. (2013). Administrasi Sekolah dan Manajemen Kelas. Bandung: Pustaka Setia.
Hakim, I. M. dan L. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran & Pencerahan, 15(1), 83. DOI http://dx.doi.org/10.31000/rf.v15i1.1370.
Irawati, M. W. (2018). Pengaruh Sekolah yang Berjiwa Wirausaha Terhadap Pengembangan Sekolah. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 1(1), 23. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v1i1.5239.
Iskandar, M. (2009). Orientasi Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press.
Kompri. (2007). Standardisasi Kompetensi Kepala Sekolah, Pendekatan Teori untuk Praktik Profesional. Jakarta: Kharisma Putra Kencana.
Kurniawan, A. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja dan Kesejahteraan Guru Terhadap Kompetensi Profesional Guru pada Min Air Joman dan Mis MPI Binjai Serbangan Kabupten Asahan [Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan]. http://repository.uinsu.ac.id/ id/eprint/1867.
Mashudi. (2017). Penerapan Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kesejahteraan Guru di SD IT An Najah Jatinom Klaten Tahun Pelajaran 2017/2018 [IAIN Surakarta]. https://core.ac.uk/download/pdf/296474165.pdf
Mulyasa, E. (2009). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2015). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Naomi, M. R. W. dan P. (2007). Pengaruh Motivasi Diri terhadap Kinerja Belajar Mahasiswa. ABMAS: Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia, 7, 8. http://jurnal.upi.edu/file/M._Rangga_.pdf
Oktavia, R. (2014). Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah pada Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kecamatan Hiliran Gumanti Kabupaten Solok. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 599. DOI: https://doi.org/10.24036/bmp.v2i1.3803.
Roskina, S. (2017). Kewirausahaan Kepala Madrasah. Yogyakarta: Zahir Publishing.
Setiawan, K. C. (2015). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan Level Pelaksana di Divisi Operasi PT. Pusri Palembang. Jurnal Psikologi Islami, 1(2). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/psikis/article/view/567
Suharsaputra. (2013). Administrasi Pendidikan. Bandung: Refika Aditama.
Sunyoto. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Center For Academic Publishing Service.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. http://luk.staff.ugm.ac.id/atur/UU14-2005GuruDosen.pdf
Copyright (c) 2021 A. Nurul Ikhsana, Siti Syamsudduha, M. Yusuf Tahir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.