VIEWS OF JUNIOR HIGH SCHOOL TEACHERS TOWARD ONLINE LEARNING
Abstract
Abstract: Views of Junior High School Toward Online Learning
This study aims to explore the views of junior high school teachers on online learning. The survey method is used to gather the views of junior high school teachers in Serang Regency. Seventy-nine teachers who had taught at the junior high school level, consisting of 37 male teachers and 42 female teachers were asked questions via Google Form. The results showed the use of Whatsapp Group is more dominant than other online media because its use is more familiar and accessible to students. In general, teacher’s views on online learning are moderate, although there are some items that indicate a high category. Further discussions regarding online learning are presented at the end and some of the advantages of online learning are discussed in depth.
Abstrak: Pandangan para Guru Sekolah Menengah Pertama terhadap Pembelajaran Daring
Penelitian ini bertujuan mengeksplorasi pandangan para guru sekolah menengah pertama terhadap pembelajaran daring. Metode survei digunakan untuk mengumpulkan pandangan para guru sekolah menengah pertama di Kabupaten Serang. Tujuh puluh sembilan guru yang telah mengajar di tingkat sekolah menengah pertama, terdiri atas 37 guru laki-laki dan 42 guru perempuan diberikan pertanyaan melalui Google Form. Hasil penelitian menunjukkan penggunaan Whatsapp Group lebih dominan daripada media daring yang lainnya karena penggunaannya lebih familiar dan mudah dijangkau peserta didik. Secara umum, pandangan guru terhadap pembelajaran daring berkategori sedang, meski ada beberapa item yang menunjukkan kategori tinggi. Diskusi lanjut terkait pembelajaran daring disajikan pada bagian akhir dan beberapa keunggulan pembelajaran daring dibahas secara mendalam.Downloads
References
Ahmad, A. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pendampingan Sistem Daring, Luring, atau Kombinasi pada Masa New Normal Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(4), 258–264.
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288.
Febriati, Y., Saefurohman, A., & Juhji, J. (2019). Efektivitas Penerapan Model Children Learning in Science terhadap Pemahaman Konsep IPA. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 6(1), 29–40.
Hasbullah, H., Juhji, J., & Ali, M. (2019). Strategi belajar mengajar dalam upaya peningkatan hasil belajar pendidikan agama islam. Edureligia, 3(1), 17–24.
Hastuti, A., & Budianti, Y. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas II SDN Bantargebang II Kota Bekasi. Pedagogik (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(2), 33–38.
Herawati, L., Saefurohman, A., & Juhji, J. (2019). Pengaruh Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Siswa MI Pada Materi Sifat dan Perubahan Wujud Benda. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 11(01), 69–76.
Hutauruk, A. J. (2020). Kendala pembelajaran daring selama masa pandemi di kalangan mahasiswa pendidikan matematika: Kajian kualiatatif deskriptif. Sepren, 2(1), 45–45.
Juhji, J. (2016). Peran Urgen Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Kependidikan, 10(1), 52–62.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Panduan Pengembangan dan Penyelenggaraan KDITT. Kemdikbud.
Khasanah, F. N., & Sari, R. (2021). Pelatihan Mentimeter Sebagai Media Interaksi Dalam Pembelajaran Daring Pada SMAN 14 Bekasi. Journal of Computer Science Contributions (JuCosCo), 1(1), 42–52.
Kheryadi, K. (2018). The Implementation of “Whatsapp” as a Media of English Language Teaching. Loquen: English Studies Journal, 10(2), 1–14.
Kinloch, V., Burkhard, T., & Graham, D. (2020). Storying youth lives: Centering equity in teaching and teacher education. International Journal of Qualitative Studies in Education, 33(1), 66–79.
Kurnia, D. (2021). Dinamika Gejala Kejenuhan Belajar Siswa Pada Proses Belajar Online Faktor Faktor Yang Melatarbelakangi Dan Implikasinya Pada Layanan Bimbingan Keluarga. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10.
Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi model perkuliahan daring sebagai upaya menekan disparitas kualitas perguruan tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160.
Nahdi, D. S., & Jatisunda, M. G. (2020). Analisis literasi digital calon guru SD dalam pembelajaran berbasis virtual classroom di masa pandemi covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2).
Naserly, M. K. (2020). Implementasi Zoom, Google Classroom, Dan Whatsapp Group Dalam Mendukung Pembelajaran Daring (Online) Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Lanjut (Studi Kasus Pada 2 Kelas Semester 2, Jurusan Administrasi Bisnis, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Bina Sa. Aksara Public, 4(2), 155–165.
Ningrum, D. W., Elqosamah, N. A., Mahareka, R., Cahyaningrum, D. E. N., & Mujazi, M. (2020). Inovasi Belajar Daring Pada Masa Pandemi. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin 3 (SNIPMD 3). ISBN: 978-623-6566-35-0, 3.
Nuangchalerm, P., Prachagool, V., Prommaboon, T., Juhji, J., Imroatun, I., & Khaeroni, K. (2020). Views of primary Thai teachers toward STREAM education. Int. J. Eval. & Res. Educ. Vol, 9(4), 987–992.
Nurhasanah, P. S. (2020). Manajemen Pembelajaran Daring Di Musim Pandemi Covid-19 (studi Kasus Madrasah Ibtidaiyah Terpadu Al-Madinah Balong Ponorogo Tahun Pelajaran 2019/2020) [Thesis]. Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan, 9(3).
Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis pembelajaran daring terhadap kejenuhan belajar mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di tengah pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29–38.
Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. SARNU UNTUNG.
Prachagool, V., Nuangchalerm, P., Subramaniam, G., & Dostál, D. (2016). Pedagogical decision making through the lens of teacher preparation program. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 4(1), 41–52.
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid-19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870.
Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2).
Rosenberg, H., & Asterhan, C. S. (2018). “WhatsApp, Teacher?”-Student Perspectives on Teacher-Student WhatsApp Interactions in Secondary Schools. Journal of Information Technology Education: Research, 17, 205–226.
Rukiyati, R., Sutarini, Y. C. N., & Priyoyuwono, P. (2014). Penanaman nilai karakter tanggung jawab dan kerja sama terintegrasi dalam perkuliahan ilmu pendidikan. Jurnal Pendidikan Karakter, 2.
Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan karakter pada pembelajaran daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.
Septantiningtyas, N., Juhji, J., Sutarman, A., Rahman, A., & Sa’adah, N. (2021). Implementation of Google Meet Application in the Learning of Basic Science in the Covid-19 Pandemic Period of Student Learning Interests. Journal of Physics: Conference Series, 1779(1), 012068.
Supardi, S., Juhji, J., Azkiyah, I., Muqdamien, B., Ansori, A., Kurniawan, I., & Sari, A. F. (2021). The ICT basic skills: Contribution to student social media utilization activities. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 10(1), 222–229.
Surani, D., & Chaerudin, A. (2019). Pemanfaatan Media Whatsapp Grouping dalam Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Ekonomi Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 155–172.
Syaepudin, S., & Juhji, J. (2020). The Effect of Using Powerpoint Media on Student Learning Outcomes in the Material Adaptation of Living Things. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
Tarihoran, N. M., & Cendana, W. (2020). Upaya guru dalam adaptasi manajemen kelas untuk efektivitas pembelajaran daring. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(3), 127–133.
Tondeur, J., Scherer, R., Baran, E., Siddiq, F., Valtonen, T., & Sointu, E. (2019). Teacher educators as gatekeepers: Preparing the next generation of teachers for technology integration in education. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1189–1209.
Widayati, S., Hotimah, N., & Rakhmawati, N. I. S. (2020). Respon Mahasiswa Pada Proses Pembelajaran Mata Kuliah Daring. Child Education Journal, 2(1), 48–52.
Widodo, A., & Nursaptini, N. (2020). Problematika Pembelajaran Daring dalam Perspektif Mahasiswa. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 100–115.
Yohana, Y. Y., Muzakir, M., & Hardianti, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Pada Program Studi Pendidikan Ekonomi Koperasi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Qamarul Huda Badaruddin. TIRAI EDUKASI: Jurnal Pendidikan, 1(4).
Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton, C. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap perkuliahan daring sebagai sarana pembelajaran. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 4(1).
Copyright (c) 2021 Juhji Juhji, Adang Sutarman, Supadiyo Raharjo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.