EDUCATIONAL MARKETING INFORMATION SYSTEMS AT ISLAMIC EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Abstract
Abstract: Educational Marketing Information Systems at Islamic Educational Institutions
Delays in presenting educational marketing information will cause information not to reach customers quickly and accurately. Marketing educational services is a strategy to improve the quality of education which is the most important element for the quality and progress of the level of education in an educational institution. Marketing is done so that the public knows the advantages and programs owned by the madrasa. Customer satisfaction with educational institutions is identical to customer satisfaction regarding the services provided. This type of research is library research with a qualitative approach. The research process is descriptive analysis, namely by collecting data, compiling, clarifying, and analyzing. Marketing activities can be carried out with various channels or several media, with the hope that there will be three stages of change, namely: changes in knowledge, changes in attitudes, and changes in desired actions. Educational institutions must be able to create community-oriented educational service programs that adapt to the needs of madrasas. Educational institutions must strive to create a positive image in the eyes of the community so that people can make decisions for their sons and daughters to choose the madrasa.
Abstrak: Sistem Informasi Pemasaran Pendidikan pada Lembaga Pendidikan Islam
Keterlambatan dalam menyajikan informasi pemasaran pendidikan akan menyebabkan informasi tidak sampai kepada pelanggan dengan cepat dan tepat. Pemasaran jasa pendidikan merupakan strategi peningkatan mutu pendidikan yang merupakan elemen terpenting bagi kualitas serta kemajuan taraf pendidikan pada suatu lembaga pendidikan. Pemasaran dilakukan agar masyarakat mengetahui keunggulan dan program-program yang dimiliki oleh madrasah. Kepuasan pelanggan terhadap lembaga pendidikan identik dengan kepuasan pelanggan mengenai pelayanan yang diberikan. jenis penelitian ini adalah penelitian kepustakaan (library research) dengan pendekatan kualitatif. Pada proses penelitiannya bersifat analisis deskriptif, yaitu dengan cara mengumpulkan data, menyusun, mengklarifikasikan, dan menganalisis. Kegiatan pemasaran dapat dilakukan dengan berbagai saluran atau sejumlah media, dengan harapan terjadinya tiga tahapan perubahan, yaitu: perubahan pengetahuan, perubahan sikap dan perubahan tindakan yang dikehendaki. lembaga pendidikan harus dapat membuat program-program layanan pendidikan yang berorientasi kepada masyarakat yang menyesuaikan dengan kebutuhan madrasah. Lembaga pendidikan harus berusaha untuk menciptakan citra yang positif dimata masyarakat sehingga masyarakat dapat membuat keputusan untuk putra dan putrinya agar memilih madrasah tersebut.
Downloads
References
Anam, S,. (2013). Manajemen Pemasaran. IAIN Sapres, 9(2), 26.
Anoraga, P. (2009). Manajemen Bisnis. Jakarta: Rineka Cipta.
Danupranata, G. (2013). Manajemen Perbankan Syari’ah. Jakarta: Salemba Empat.
Fatah, N. (2008). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rodaskarya.
Haryantini, & Sadya, A. (2019). Sistem Informasi Pemasaran. Banten: UNPAM PRESS.
Irianto, B. (2016). Pemasaran Pendidikan. Jurnal YBI, 2(1), 115.
Kotler, P., & Armstrong, G. (1997). Dasar-Dasar Pemasaran: Principles Of Marketing 7e. Jakarta: Prenhalindo.
Lukman, H., & Utami, Y. D. (2020). Manajemen Program Kelas Unggulan Untuk Meningkatkan Citra Madrasah (Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Kabupaten Madiun). Journal of Chemical Information and Modeling, 2(1), 1–14. https://doi.org/https://doi.org/10.21154/sajiem.v2i1.37
Mesiono. (2019). Islam dan Manajemen. Medan: Perdana Publishing.
Muhaimin. (2011). Manajemen Pendidikan (Aplikasinya dalam Penyusunan dan Rencana pengembangan Sekolah). Jakarta: Kencana.
Priangani, A. (2013). Memperkuat Manajemen Pemasaran Dalam Konteks. Jurnal Kebangsaan, 2(4), 1–9.
Shinta, A. (2011). Manajemen Pemasaran. Malang: Universitas Brawajaya Pers.
Soemanagara. (2006). Strategic Marketing Communication, Konsep Strategi dan Terapan. Bandung: Alfabeta.
Sonia, N. R. (2020). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Pendidikan (Simdik) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Negeri 2 Ponorogo. Journal of Chemical Information and Modeling, 1(1), 94–104. https://doi.org/https://doi.org/10.21154/sajiem.v1i1.18
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif: Untuk Penelitian Yang Bersifat Eksploratif, Enterpretif, Interaktif Dan Konstruktif, ed. Sofia Yustiyani Suryandari. Bandung: Alfabeta.
Wijaya, D. (2008). Pemasaran Jasa Pendidikan Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Daya Saing Sekolah. Jurnal Pendidikan Penabur, 7(11).
Copyright (c) 2021 Tio Ari Laksono, Sulistyorini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.