TATA KELOLA PEMBELAJARAN AKTIF, INOVATIF, KREATIF, EFEKTIF DAN MENYENANGKAN (PAIKEM) DI SMA PONDOK PESANTREN IMMIM MAKASSAR
Abstract
From the results of research on the impact of PAIKEM is sure to help teachers in teaching and learning activities, because teachers are not too difficult in delivering materials and teachers enjoy in learning because students are active, students are directed to more creative develop creativity, teachers only more assess the results of student performance. Impact PAIKEM for Students, they feel more comfortable, friendly, easier for them to channel talent, easier to absorb the lesson because of this exciting atmosphere turned out to be more attention from the teacher who educates them. In line with the above statement, From the results of the research suggests that the positive impact of PAIKEM ie students will vigorously follow the teaching and learning activities because creative teachers create an atmosphere that students are actively creative, so it can make students confidently appear in front of the public.
Downloads
References
Ahmadi, I.K &Amri, S.2011. PAIKEM Gembrot (SebuahAnalisisTeoritis Konseptual, dan Praktis). Jakarta: Prestasi Pustaka.
Bafadal, I. 2003. Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar: dari Sentralisasi menuju Desentralisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Departemen Pendidikan Nasional. 1996. Pembelajaran Terpadu D-11 PGSD dan S-2 Pendidikan Dasar. Jakarta: Depdiknas.
___________________________.2007. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Balai Pustaka
Fogarty R. 1991. The Mindfull School: How to Interegrate the Curricula. Palatine, Illionis: Skylight Publishing Inc.
Gie, T.H. 2012. Pengantar filsafat ilmu Pendidikan. Yogjakarta: Liberty Iif, K.A. & Sofan, A. 2012. Paikem Gembrot. Jakarta: PT. Prestasi Pustaka raya.
Hartono, R. 2013. Ragam Model Mengajar yang Mudah Diterima Murid. Jogjakarta: DIVA Press.
Hamzah & Nurdin, M. 2014. Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Hasibuan. 2001. Manajemen: Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Jamal, M. A. 2010. Tips Menjadi Guru Inspiratif, Kreatif, dan Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Joyce. 1992. Models of Teaching, Fifth Edition. USA: Allyn and Bacon A Simon & Scuster Company.
Kardi, K. 2003. Manajemen Aktual dan Professional dalam Dunia Bisnis dan Militer. Jakarta: Grasindo.
Kurniadin. 2012. Pendidikan: Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Kuswadi. 2011. Menjadi Guru Profesional menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Semarang: IAIN Walisongo.
Lou, A. J. 2009. Pengajaran yang Kreatif dan Menarik. PT Macanan Jaya Cemerlang.
Majid, A. 2009. Perencanaan Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Makmur .2009. Teori Manajemen Stratejik: Dalam Pemerintahan dan Pembangunan.Bandung: Refika Aditama
Malayu. 2008. Manajemen, Dasar, Pengertian dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Remaja Rosda karya.
Mulyono. 2008. Manajemen Administrasi & Organisasi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar, Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2004.
Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Roestiyah N. K. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sagala. S. 2010. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, W. 2010. Strategi Pembelajaran (Beriorientasi Standar Proses Pendidikan). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Siregar, E & Nara, H. 2011. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Suyanto. 2013. Menjadi Guru Profesional. Makassar: Erlangga Redja.
Syarifuddin & Nasution. I. 2010. Manajemen Pembelajaran. Jakarta: Quantum Teaching.
Taslimuharom. 2009. Metode Paikem Gembrot. Online: (http://hasanjoen.blogspot.com) Diakses 5 Januari 2015.
Terry, R.G. 2008. Prinsip-Prinsip Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.
Trianto. 2005. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Tiro, M. A. 2008. Dasar-dasar Statistika. Makassar: Andira Publisher.
Umaedi. 1999. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Indonesia, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Directorate Jenderal Pendidikan Dasar dan Menegah, Directorate Pendidikan Menengah Umum.
Undang-Undang RINomor 14 Tahun 2005. Guru dan Dosen. Jakarta: Sinar Grafika. 2008.
Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003.Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika. 2008.
Uno, H. B. 2009. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Usman, Husaini, 2008. Manajemen Teori Praktik dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Usman Uzer. Muh. 2011. Menjadi Guru Propesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Veithzal & Sylviana. 2012. Education Management: Analisis Teori dan Praktik. Jakarta: Rajawali Pers.
Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.