STRATEGI KEPALA SEKOLAH DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PENINGKATAN KOMPETENSI GURU

  • Kusen Kusen Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
    (ID)
  • Rahmad Hidayat Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
    (ID)
  • Irwan Fathurrochman Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
    (ID)
  • Hamengkubuwono Hamengkubuwono Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
    (ID)

Abstract

The main problem facing education today is the quality of human resources are low and not sanggupnya follow the progress of science and technology in the era of globalization, where competition quality menajdi something very urgent met by the school, then you need to do is improve the quality of human resources, both from the aspect of intellectual, spiritual, creativity, morality, and responsibility. This study aims to determines how the principal strategy in improving the competence of teachers in terms of pedagogical, professional, personal and social. This study uses qualitative descriptive approach. It can be concluded that the principal strategy in improving the competence of teachers through empowerment by education supervisors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kusen Kusen, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
Manajemen Pendidikan Islam
Irwan Fathurrochman, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
Manajemen Pendidikan Islam
Hamengkubuwono Hamengkubuwono, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
Pascasarjana Manajemen Pendidikan Islam

References

Amin, M., Suci Larasati, S., & Fathurrochman, I. (2018). IMPLEMENTASI MANAJEMEN KESISWAAN DALAM MENINGKATKAN PRESTASI NON AKADEMIK DI SMP KREATIF ‘AISYIYAH REJANG LEBONG. Journal LITERASIOLOGI, 1(1), 103–121. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Bungin, Burhan, (2007). Penelitian Kualitatif. Jakarta Kencana Prenada Media Group.

Burhanudin, Yusak. (2005), Analisis Administrasi Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan, Jakarta, Bumi Aksara.

Danim, Sudarwan. (2002). Inovasi Pendidikan Dalam Rangka Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Danim, Sudarwan. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif ,Bandung, Pustaka Setia.

Departemen Pendidikan Nasional, (2009). Pedoman Pelaksanaan Tugas Guru dan Pengawas. Jakarta: Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan.

Fajri Z Em, Senja R.A (Edisi Revisi) Kamus Lengkap Bahasa Indonesia: Aneka Ilmu Difa Publisher.

Fathurrochman, I. (2017a). Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Santri Pondok Pesantren Hidayatullah / Panti Asuhan Anak Soleh Curup Irwan Fathurrochman A . Pendahuluan Pesantren menurut pengertian dasarnya adalah tempat belajar para santri . Sebagai lemba. Tadbir, 1(01).

Fathurrochman, I. (2017b). Pengembangan kompetensi pegawai aparatur sipil negara ( asn ) sekolah tinggi agama islam negeri ( stain ) curup. Manajer Pendidikan, 11(21), 120–129.

Louisell D, Robert & Jorge Descamps. (1992). Developing a Teaching Style. NewYork. HarperCollins Publishers.

Marhijanto, Bambang. (2009). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Terang.

Miles dan Huberman. (2007) . Analisis Data Kualitatif. Jakarta : Universitas Indonesia-Press. Moleong, Lexy.J. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, (2002). Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi dan Implementasi. (Bandung PT Raja Grafindo. Persada Mulyasa. (2004). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Konsep dan Implementasi. Bandung, PT. Remaja Rosdakarya. Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: JP.Aksara. Rebecca M.Saunders. (2006). Strategi Penilaian Kinerja Karyawan. Alih Bahas At’Line.Yogyakarta Penerbit TuguPublisher Republik Indonesia, Kepmen PAN Nomor 118 tahun 1996 tentang Pengawas Sekolah. Republik Indonesia, PP Nomor 19/2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Richard I Arends. (1997). Classroom Instruction and Management.

McGraw-Hill Ristianti, D. H. (2017). Analisis Hubungan Interpersonal Mahasiswa terhadap Dosen dalam Proses Bimbingan Skripsi. ISLAMIC COUNSELING: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 25. https://doi.org/10.29240/jbk.v1i1.229.

Roestiyah.(2008). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Epsilon.

Rozak, A., Fathurrochman, I., & Ristianti, D. H. (2018). ANALISIS PELAKSANAAN BIMBINGAN BELAJAR DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR SISWA. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 1(1), 10–20. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Slavin, Robert E. (1983). Cooperative Learning. Maryland: John Hopkins University.

Soetjipto dan Rafflis. (1999). Profesi Keguruan. Jakarta : Renika Cipta.

Suyatno. (2008). Dinamika Pendidikan Nasional. Jakart: PSAP.

Syaefudin U.S.(2009). Pengembangan Profesi Guru . CV. Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen serta UU No.20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas .Bandung : Citra Umbara.

Published
2019-12-30
Section
Vol 3 No 2
Abstract viewed = 1953 times