Marketing Mix: Costumer Decisions in Choosing Simpeda Savings at Sulselbar Bank

  • Amir Mahmud Universitas Muslim Indonesia
    (ID)
  • Nurmiati Unersitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This study departs from the problem that whether the marketing mix has a simultaneous and partial effect on customer decisions to use the simpeda product. The aim is to find out and analyze how much influence the marketing mix (7P) has on customer decisions in choosing SIMPEDA products at PT. Bank Sulselbar Mamuju Main Branch and the most dominant variable. This research approach is quantitative. The sampling technique is incidental sampling with a total of 100 respondents. The results showed that the product, price, place, promotion, people, physical evidence and process variables simultaneously had a positive and significant effect on customer decisions in choosing SIMPEDA Savings at PT. Bank Sulselbar Mamuju Main Branch. Meanwhile, the T-test results show that the product, price, promotion and process variables partially have a positive and significant effect. While the variables of place, person and physical evidence partially have no effect and are not significant. The dominating variable is promotion has a positive and significant effect in choosing SIMPEDA Savings at PT. Bank Sulselbar Mamuju Main Branch.

References

Ali, K. (2020). Pengaruh Promosi Dan Atribut Produk Terhadap Keputusan Nasabah Dalam Memilih Tabungan Ekasave Pada Bank Eka Kantor Pusat Metro. Jurnal Ilmiah FE-UMM, 11(1), 36–44.

Dwijayanto, A. (2020). Pengaruh Bauran 8P Terhadap Keputusan Pembelian Coffee Shop. 7(2), 6192–6203.

Fauzan Haqiqi, Darmawan, & Kasirul Fadli. (2020). Analisis Pengaruh Likuiditas dan Pemberian Kredit Terhadap Tingkat Profitabilitas Pada Bank BPR Mega Mas Lestari tahun 2016-2018 Kabupaten Karimun. Jurnal Cafetaria, 1(1), 73–83.

Ilosa, A., Zulhaida, Z., & Febrian, W. D. (2019). Analisis Pengaruh Marketing Mix Dalam Peningkatan Nasabah Tabungan Shar-e Pada PT. Bank Muamalat Indonesia Cabang Pekanbaru. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 2(2), 64–76.

Imron, I. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode Kuantitatif Pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19–28.

Lestari, W., Musyahidah, S., & Istiqamah, R. (2019). Strategi Marketing Mix Dalam Meningkatkan Usaha Percetakan Pada CV. Tinta Kaili dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam, 1(1), 63–84.

Muhammad Adam. (2022). Pengaruh Promosi, Kepercayaan dan Harga Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Tabungan Haji Di PT. Bank Muamalat. Journal of Comprehensive Islamic Studies, 1(1), 107–132.

Poluan, F. M. A., Mandey, S. L., & Ogi, I. W. J. (2019). Strategi Marketing Mix dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi pada Minuman Kesehatan Instant Alvero). Jurnal EMBA, 7(3), 2969–2978.

Santoso, R., Shinta, R., & Fianto, A. Y. A. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Berkunjung Ke Wisata Bahari Jawa Timur. Jurnal MEBIS (Manajemen dan Bisnis), 4(2), 73–86.

Saputra, H. (2012). Pengaruh Harga dan Promosi Terhadap Minat Konsumen (Studi Pada Pt. Samudranesia Tour And Travel Pekanbaru). JOM FISIP, 4(1), 1–14.

Sara, F. M., Ningsih, C., & Andari, R. (2017). Pengaruh Physical Evidence terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Café Infinito Culinery Bandung. The Journal Gastronomy Tourism, 4(1), 6–18.

Sinaga, A., Harahap, M. A., Perkasa Alam, A., Agustina, M., & Wirdany, W. (2020). Pengaruh Marketing Mix terhadap Keputusan Nasabah untuk Menabung pada PT Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu Stabat. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(2), 210–232.

Sunardi, N. (2020). Kesehatan Bank Umum Syariah yang terdaftar di Otoritas Jasa Keuangan dengan metode Risk Based Bank Rating (RBBR). Jurnal SEKURITAS (Saham, Ekonomi, Keuangan dan Investasi), 3(2), 132.

Syaribulan. (2018). Bauran Pemasaran Dan Pengaruhnya Terhadap Minat Nasabah Untuk Menabung Di Tampan Bank Sulselbar. Jurnal Minds: Manajemen Ide dan Inspirasi, 5(1), 39–52.

Widodo, S. (2018). Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Siklus Hidup Produk ( Product Life Cycle ). Kajian Ekonomi Dan Kebijakan Publik, 4(1), 84–90.

Wijaya, E., & Ariyanti, P. M. (2018). Pengaruh Service Marketing Mix Terhadap Keputusan Nasabah Untuk Menabung pada Pt. Bank Mayapada Internasional Tbk Cabang A.Yani Pekanbaru. 1(2), 283–296.

Published
2022-10-29
How to Cite
Mahmud, A., & Nurmiati. (2022). Marketing Mix: Costumer Decisions in Choosing Simpeda Savings at Sulselbar Bank. LAA MAISYIR : Jurnal Ekonomi Islam, 9(2), 95-112. https://doi.org/10.24252/lamaisyir.v9i2.32582
Section
Artikel
Abstract viewed = 345 times