SUMBANGSIH MUHAMMADIYAH DALAM MELURUSKAN PANDANGAN YANG KELIRU TERHADAP PEMAKNAAN MACCERA’ BINANGA DI BULUKUMBA
Abstract
This journal is to present about the contribution of Muhammadiyah in getting back the points of Maccera’ binanga in Bulukumba. Therefore, this journal is intended to talk about the action of Maccera’ binanga and Muhammadiyah’s contribution in correcting point of viewof Maccera’ Binanga which is still fallacious in Bulukumba. The collecting data done by indepth interview which is, then, examined through dakwah theory and social change theory. The outcome of this research points out that point of view of Bulukumbanesse about Maccera’ binanga is as an inscription to the Sea God for the fish. This thing must be done as if it is not done, so the God will be indignant and there is no more fish for the coming year. The Maccera’ binanga is usually done along with animal slaughter in the river springhead, and then the animal’s head is throw away in to the sea with sokko’ (A rice made from sticky rice), grilled chicken which is put in Suji ball. The fishermen have a point that Maccera’ binanga is a ritual which must be done every year.
References
Alquran al-Karim
Ahmad, Amrullah. ‘Struktur Keilmuan Dakwah: Sebuah Kajian Epistemologi dan Struktur Keilmuan Dakwah Islam Sebagai Ilmu,’
----------, Dakwah Islam dan Perubahan Sosial, Yogyakarta: Prima Duta, 1983
al-Bayanuni,Muhammad Abu al-Fath, al-Madkhal ila ‘Ilm al-Da’wah, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1993
Alfian, Transformasi Sosial Budaya Dalam Pembangunan Nasional (Cet. I; UI Press, 1986
Alkhairi, Putrama. Sekretaris Umum DPD IMM Sumatera Utara yang pernah menganalisa strategi dakwah Kuntowijoyo dalam masalah Suara Muhammadiyah edisi November 1992.
Al-Qahthani, Said Bin Ali. Dakwah Islam Dakwah Bijak (Cet. I; Jakarta: Gema Insani Press,
Arifin, Anwar. Dakwah Kontemporer: Sebuah Studi Komunikasi,Cet. I; Yogyakarta: Graha Ilmu, 2011
AS.Enjang & Aliyuddin dalam bukunya ‘Ilmu Dakwah: Pendekatan Filosofis & Praktis’. (Bandung: Widya Pajajaran, 2009
Aziz, Moh. Ali. Ilmu Dakwah, Cet. II; Jakarta: Kencana, 2011
Az-Zaid, Zaid Abd al KarîmAl Hikmah fî ad Da’wah ila Allah diterjemahkan oleh Kathur Suhadi dengan judul Dakwah bil Hikmah, (Jakarta: Pustaka al Kausar, 1993.
Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten, Peraturan Daerah Kabupaten No. 4 Tahun 2011 tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Kabupaten Tahun 2010-2015
Bannet, Tony. “Theories of the Media, Theories of Society” dalam Michael Gurevich, et.al. (Editor), Culture, Society, and The Media. New York: Methuen & Co., 1985
Bungin, Burhan. Metodologi buku Kualitatif Aktualisasi Metodologi ke Arah Ragam Varian Kontemporer, Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada,2008
-------. Sosiologi Komunikasi; Teori, Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat, Cet. IV; Jakarta:Kencana Prenada Media Group, 2009
Cangara, Hafied. Komunikasi Politik: Konsep, Teori dan Strategi, Cet. III: Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
Departemen Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Semarang: Toha Putra, 2002
Ensiklopedi Nasional Indonesia, Vol. 16, Cet. III; Jakarta: Delta Pamungkas
Hafiduddin,Didin dalam Adi Sasono dkk, Solusi Islam atas Problematikan Umat: (Ekonomi, Pendidikan dan Dakwah), Cet. I; Jakarta: Gema Insani Press, 1998
Ismail, A.Ilyas. Paradigma Dakwah Sayyid Quthub (Cet,`I; Jakarta : Paramadina, 2006
Iver, Haus. A. Dictionary of modern written Arabic. Cet.III (Beirut: Librarie Du Libanon 1980
Karim,Muhammad Rusli (Editor), Seluk Beluk Perubhan Sosial, Surabaya, Usaha Nasional, t. Th
Katu, Samiang. Taktik dan Strategi Dakwah di Era Millenium (Studi Kritis Gerakan Dakwah Jammah Tablig), Cet. II; Makassar: Alauddin University Press, 2012
Koentjaraningrat, Metode-metode buku Masyarakat, Cet. V; Jakarta: Gramedia, 1983
Kuntowijoyo, Paradigma Islam: Interpretasi Untuk Aksi, Bandung: Mizan, 1995
Muhadjir, Noeng. Metodologi buku Kualitatif Ed. 3 Yogyakarta: Rake Sarasin, 1998
Muhyiddin,Asep. Dakwah dalam Perspektif Al-Qur’an: Studi Kritis atas Visi, Misi, & Wawasan,(Bandung: Pustaka Setia, 2002
Mulkhan, Abdul Munir. Ideologisasi Gerakan Dakwah, Yogyakarta: SIPRES, 1996
-------. Ideologisasi Gerakan Dakwah: Episod Kehidupan M. Natsir dan Azhar Basyir, Cet. I; Yogyakarta: 1996
Munawwir, A. W. Kamus al-Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap (Yogyakarta: 1984
--------. Kamus Al Munawwir, (Yogyakarta: Pondok Pesanteren Al Munawwir, t. Th
Narwoko J. Dwi dan Bagong Suyanto, Sosiologi: Teks Pengantar dan Terapan, (Jakarta : kencana,
PDM , Laporan PDM tahun 2011 Subhan Mas, Muhammadiyah Pintu Gerbang Protestanismr Islam: Sebuah Presisi modernitas, Cet. I; Mojokerto: al-Hikmah, 2005
Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia, (Cet. III; Jakarta: Balai Pustaka, 1990 .
Pimpinan Pusat Muhammadiyah, Dakwah Kultural Muhammadiyah.Cet. I; Yogyakarta, 2004
Pimpinan Pusat Muhammadiyah, Gerakan Dakwah Jamaah Menuju Masyarakat Madani, Jakarta: PP Muhammadiyah, t.th
Rais, Amien. Agenda-Mndesak Bangsa Selamatkan Indonesia, Yogyakarta: PPSK Press, 2008
Sztompka, Piootir. The Sosiologi of Sosial Change , diterjemahkan oleh Alimandan, dengan judul Sosiologi Perubahan Sosial. Cet. III; Jakarta: Prenada
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia (Cet. II; Jakarta: Balai Pustaka, 1989
Ya’cub, Hamsah. Publisistik Islam: Teknik Dakwah dan Leadership (Bandung; Diponegoro, 1992
Zaidan,Abdul Karim.Ushulul Dakwah, diterjemahkan oleh Asywadie Syukur dengan judul Dasar-Dasar Ilmu Da’wah, Cet. II; Jakarta : Media Dakwah, 1984
Zakary,Abu Bakar.Dakwah Ilā al Islām, Maktabah Dār al-Arabiyah 1962
Once an article was published in the journal, the author(s) are:
granted to the journal right licensed under Creative Commons License Attribution that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship. permitted to publish their work online in third parties as it can lead to wider dissemination of the work. continue to be the copyright owner and allow the journal to publish the article with the CC BY license receiving a DOI (Digital Object Identifier) of the work.