The Importance of Learning Media Utilizing (Internet-Based Arabic Lessons in Online Learning) in the Global Pandemic Era

  • Elly Miftahul Rohmah Maulana Malik Ibrahim Islamic State University
    (ID)
  • Abdul Wahab Rosyidi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
    (ID)

Abstract

The Ministry of Education, Culture, Research, and Technology conveyed its directives to carry out online learning to prevent the spread of Corona Virus Disease (COVID-19). Through online learning, an educator can conduct face-to-face meetings with their students through applications that can be accessed by the internet network. Online learning cannot be separated from internet-based media, because online learning requires internet network access. The use of internet-based media in the era of a global pandemic is considered urgent amid the government's policy to avoid crowds in anticipation of the spread of a global pandemic. Internet-based Arabic learning media has some urgency in online learning in the era of a global pandemic, one of the main reasons is as a connecting medium for communicating, interacting, and face-to-face with students in the midst of the spread of Covid -19.

 

References

Aminy, Muhamad Zacky. (2015). Pemanfaatan Media Internet Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika di STKIP Bima Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal KIP. Vol. 4. No. 2.

Amka. (2016). Media Pembelajaran Inklusi. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Arsyad, Azhar. (2000). Media Pengajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Azzuhri, Muhandis. (2009). Metode dan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet di Era Teknologi Informasi. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 14, No. 3.

Hamzah B. Uno dan Nina Lamatenggo. (2011). Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Heri Susanto dan Helmi Akmal. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi (Konsep Dasar, Prinsip Aplikatif, dan Perancangannya). Banjarmasin: Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.

https://doi.org/10.23887/janapati.v8i1.17204

https://doi.org/10.24090/insania.v14i3.360

https://doi.org/10.26740/jpap.v8n3.p496-503

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (15 November 2022). SE Mendikbud: Pembelajaran secara Daring dan Bekerja dari Rumah untuk Mencegah Penyebaran Covid-19, https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/se-mendikbud-pembelajaran-secara-daring-dan-bekerja-dari-rumah-untuk-mencegah-penyebaran-covid19 diakses pada tanggal

Lexy J, Moelong, 2007, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung : PT Remaja Rosdakarya).

Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan, (Bandung : PT. Remaja Rosdakarya)

Nurdin, Syafruddin. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Oktafia Ika Handarini dan Siti Sri Wulandari. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study from Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) Vol. 8. No. 3.

Pranita, Ellyvon. (15 November 2022). Diumumumkan Awal Maret, Ahli: Virus Corana Masuk Indonesia dari Januari, dalam situs berita https://www.kompas.com/sains/read/2020/05/11/130600623/diumumumkan-awal-maret-ahli--virus-corana-masuk-indonesia-dari-januari

Rusman. (2007). Perkembangan Teknologi Informasi. Jakarta: Raja Grafindo Perseda.

Sofyana dan Abdul. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun, Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika. Vol. 8. No. 1.

Taufik. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab MI. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.

Uno, Hamzah B. (2010) Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Warsita, Bambang. (2008) Teknologi Pembelajaran Landasan & Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Published
2023-12-29
Abstract viewed = 63 times