Dialek Daerah pada Percakapan Bahasa Arab Santri di Pesantren: Studi Kasus Pada Pesantren Pendidikan Islam Darul Abrar Bone
Abstract
This study aims to determine the absorption process of regional dialects in the Arabic conversation of class VIII students at KMI PPI Darul Abrar Bone. This type of research is descriptive qualitative with a sociological approach. The results showed that the absorption of regional dialects in the Arabic conversations of class VIII students at KMI PPI Darul Abrar occurred due to environmental factors that still lingered and influenced them, spontaneous factors the effect of the lack of Arabic vocabulary they mastered, and the use of code mixing between Arabic and regional dialects. they. This absorption has an impact on the inability of students to understand language differences well, and their low mastery of Arabic vocabulary. The expected solution is to get used to using good and correct language, using various learning techniques, and applying the audiolingual method to the learning process. The implication of this research is the presence of awareness among teachers that the process of learning Arabic has not been maximized so far, so it is hoped that the solutions offered can be realized optimally
References
Abbas, Nurhayati. 2009. “Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Penilaian Portofolio di SMPN 10 Kota Gorontalo”, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 16 (2).
Adib, A. 2021. Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 232-246.
Anwar, R. 2018. Hambatan Komunikasi Antarbudaya Di Kalangan Pelajar Asli Papua Dengan Siswa Pendatang Di Kota Jayapura. Jurnal Common, 2(2).
Awasilah, Chaedar. 1985. Sosiologi Bahasa. Bandung: Angkasa.
Baharuddin, I. 2015. Pesantren dan Bahasa Arab. Thariqah Ilmiah: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan Dan Bahasa Arab, 1(01).
Daud, Muhammad. 2001. Al-'Arabiah wa 'Ilm al-Lughah al-Hadits. Kairo: Dārun Garib,
Dhaif , Syauqi, Mu’jam Al-wasith. 2004. Mesir: Maktabah Asy-Syuruq Ad-Dauliyyah Yakut, Muhammad Sulaiman. 2002. Minhaj al-Bahs al-Lughawi. Alexandria: Dār al-Ma'rifah al-Jāmi'iyyah.
Ghulayini, Musthafa. 2010. Jāmiʽ al-durus al-Arabiyyah, Beirut: Maktabah Misriyyah.
Hanani, N. 2017. Manajemen pengembangan pembelajaran kitab kuning. Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam, 15(2).
Haryono, A. 2012. Perubahan dan perkembangan bahasa: Tinjauan historis dan sosiolinguistik (Doctoral dissertation, Udayana University).
Jailani, M. 2022. Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka di Pondok Pesantren. Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren, 1(01), 7-14.
Kridalaksana, Harimukti. 2007. Kamus Linguistik. Jakarta: Pustaka Utama.
Kiswanto, Erik Dwi. 2013. Kosa Kata Dialek Rembang (Kajian Sosiodialektologi). Skripsi. Semarang: Fakultas Bahasa dan Seni, UNS.
Misfardi. 2020. “Pengaruh Keberagaman Dialek Bahasa Aceh terhadap Intraksi Sosial Mahasiswa UIN Ar-Raniry (Kajian Sosiolinguistik)”, Skripsi (Fakultas Adab dan Humaniora).
Mutmainnah, Ery dan Munirah. 2018. “Penggunaan Bahasa Indonesia Dialek Makassar dalam Kegiatan Pembelajaran di SMA Negri 6 Maros: Kajian Sosiolinguistik” (Makassar: Universitas Hasanuddin, Program Studi Bahasa Indonesia)
Nata, Abudin. 2014. Sosiologi Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers.
Nuha, Ulin. 2012. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press.
Nurcholis, A., & Hidayatullah, S. I. 2019. Tantangan Bahasa Arab Sebagai Alat Komunikasi Di Era Revolusi Industri 4.0 Pada Pascasarjana IAIN Tulungagung. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(2), 283-298.
Pratama, R. 2022. Macam-Macam Dialek Bahasa Inggris dan Potensinya dalam Memunculkan Kesalahpahaman pada Komunikasi Lintas Budaya. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 6(4), 445-454.
Rahman, Astuti. 2016, “Pengaruh Bahasa Daerah terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia peserta didik kelas 1 SD Inpres Maki Kecamatan Lamba-Leda Kab Manggarai Timur”, Auladunia: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2)
Soeparno. 2003. Dasar-Dasar Linguistik. Yogyakarta: Mitra Gama Widya.
Wāfī , 'Āli, Abd al-Wāhid. 1945. Fiqh al-Lughah. Kairo: Dār al-Nahdhah Mishr.
Wati, U., Rijal, S., & Hanum, I. S. 2020. Variasi bahasa pada mahasiswa perantau di fakultas ilmu budaya universitas mulawarman: Kajian sosiolinguistik. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(1), 21-37.
Wicaksono, L. 2016. Bahasa dalam komunikasi pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2).
Zulfadli, M. A. 2017. CAMPUR KODE PADA MEDIA RUANG PUBLIK DI KABUPATEN LAMPUNG TIMUR. Kelasa, 12(1), 59-78.
Copyright (c) 2023 Ahmad Munawwir, Muhammad Ihsan, Amran AR, Moh. Sholeh Afyuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.