IMPLEMENTATION OF STUDY PROGRAM ACCREDITATION BASED ON 9 CRITERIA TOWARDS SUPERIOR RANK

  • Djaffar Lessy IAIN Ambon
    (ID)
  • Dinar Riaddin IAIN Ambon
    (ID)
  • Nanang Supriadi UIN Raden Intan Lampung
    (ID)
  • Nurlaila Sehuwaky IAIN Ambon
    (ID)
Keywords: Study Program Accreditation, 9 Criteria, Superior Ranking

Abstract

This research aims to see the extent to which the implementation of study program accreditation based on 9 criteria in two different study programs ranked at the last accreditation, namely the Mathematics Education study program at IAIN Ambon and the Mathematics Education study program at UIN Raden Intan Lampung. The research method used is a comparative qualitative method, namely analyzing to find and find similarities and differences in phenomena. Data collection techniques in this study were interviews and documentation. The research results are described qualitatively in the form of advantages, disadvantages, similarities and differences in the implementation of 9 criteria-based accreditations in the two study programs. The results showed that the two study programs had fulfilled many of the 9 criteria-based accreditation assessment items. On the other hand, there are several items of accreditation assessment from each assessment criteria that have not been fully met by the two study programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achruh, A., Ismail, I., & Idris, R. (2020). Kepuasan Stakeholders terhadap Lulusan Prodi Ki/Mpi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Uin Alauddin Makassar. Idaarah, 4(2), 290–303.

Adriman, dkk. (2019), Tracer Study Alumni Universitas Syiah Kuala Berbasis Data Lulusan Sarjana Tahun 2017. Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala.

Ag, M. M., Wati, R., & Safaredha, E. D. (2017). Prestasi Akademik dan Non Akademik Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Angkatan 2012 Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Iain Antasari Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 63–72.

Antarini, L., Suryana, I. N. M., & Sudemen, I. W. (2017). Tingkat Kepuasan Layanan Mahasiswa Universitas Warmadewa Tahun 2017. SINTESA (Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik), 8(1), 12–16.

Asmara, U. H. (2013). Peran Ketua Prodi dalam Pengembangan Kurikulum Berbasis Kompetensi D III Keperawatan STIKES YARSI Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(4).

BAN-PT, (2019), Akreditasi Program Studi: Matriks Penilaian Laporan Evaluasi Diri dan Laporan Kinerja Program Studi. Jakarta: BAN-PT.

BAN-PT, (2019), Akreditasi Perguruan Tinggi Naskah akademik IAPT 3.0. .Jakarta: BAN-PT.

BAN-PT, (2019), Pedoman Penilaian. Jakarta: BAN-PT.

Calam, A., & Qurniati, A. (2016). Merumuskan Visi dan Misi Lembaga Pendidikan. Jurnal Saintikom, 15(1).

Diana, D., & Hakim, L. (2021). Strategi Kolaborasi antara Perguruan Tinggi, Industri dan Pemerintah: Tinjauan Konseptual dalam Upaya Meningkatkan Inovasi Pendidikan dan Kreatifitas Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Prosiding Konferensi Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi (KNEMA), 1(1).

Elita, Rd., dkk. (2019). Strategi Integrasi Tridharma Perguruan Tinggi Universitas Padjadjaran. Bandung: Unpad Press.

Endrawan, I. B., Hardiyono, B., Satria, M. H., & Kesumawati, S. A. (2021). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) Program Studi Pendidikan Olahraga Strata Satu (S1) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan dan Bahasa Universitas Bina Darma. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bina Darma, 1(2), 180–186.

Ghufron, A. (2007). Pemutakhiran Kurikulum di Perguruan Tinggi. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 25(1).

Idris, R., & Djafar, H. (2019). Analisis Kepuasan Mahasiswa ditinjau dari Kinerja Dosen dan Fasilitas Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 301–312.

Kamal, B., & Rahmadiane, G. D. (2017). Pengaruh Persepsi, Akreditasi Prodi, dan Promosi Terhadap Keputusan Memilih Program Studi Akuntansi pada Politeknik Harapan Bersama. Jurnal Inspirasi Bisnis dan Manajemen, 1(2), 145–158.

Kemenkes RI, (2017), Pedoman Monitoring dan Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Kemenkes RI.

LLDIKTI. (2020, Juni 24). Kerja Sama Perguruan Tinggi, Tidak Sekedar Penandatanganan MoU. LLDIKTI Wilayah X. http://lldikti10.ristekdikti.go.id/id/kerja-sama-perguruan-tinggi-tidak-sekadar-penandatanganan-mou.

LPM IAIN Ambon. (2018). Kebijakan Mutu Institut Agama Islam Negeri Ambon. Ambon: LPM IAIN Ambon.

Muttaqin, I. (2019). Roadmap Riset dan Publikasi; Menuju Keunggulan Kompetitif dan Komparatif IAIN Pontianak Berbasis Kebudayaan Islam Borneo. At-Turats, 13(2), 28-38.

Nisa, E. K. (2018). Analisis Pengaruh Akreditasi Program Studi Terhadap Intensitas Belajar dan Harapan Masa Depan (Studi Kasus di Fakultas Sains dan Teknologi UIN Walisongo Semarang). At-Taqaddum, 10(2), 201–218.

Purwanto, N. (2014). Psikologi pendidikan. Bekasi: Rosda.

Suparno, S., & Asmawati, L. (2019). Monitoring dan Evaluasi Untuk Peningkatan Layanan Akademik dan Kinerja Dosen Program Studi Teknologi Pembelajaran Pascasarjana. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 6(1).

Tajidan, T., Sutresna, S., Halil, H., & Syaputra, M. (2021). Studi Pelacakan (Tracer Study) Alumni dan Pengguna Lulusan Fakultas Pertanian Universitas Mataram. Prosiding SAINTEK, 3, 432–452.

Universitas Brawijaya. (2018). Standar Operating Procedure: Penyusunan Visi, Misi, Tujuan dan Sasaran. Malang: Jurusan Keperawatan Fakultas Kedokteran.

Universitas Halu Oleo. (2016). Roadmap Penelitian dan Pengabdian Masyarakat program Studi Kesehatan Masyarakat 2016-2020. Kendari: Jurusan Kesehatan Masyarakat Fakultas Kesehatan Masyarakat.

Widiansyah, A. (2018). Peranan sumber daya pendidikan sebagai faktor penentu dalam manajemen sistem pendidikan. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 18(2), 229–234.

Wijaya, N. Q. (2016). Strategi Untuk Meningkatkan Minat Mahasiswa Baru Studi pada Universitas Wiraraja Sumenep. Prosiding Univeritas Wiraraja.

Published
2022-06-05
Section
Vol 6 No 1
Abstract viewed = 376 times