THE ROLE OF TEACHERS IN USING THE MEDIA PICTURE READING CARDS TO IMPROVE READING ABILITY

  • Meriana Meriana Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Modern Ngawi
    (ID)
  • Widya Trio Pangestu Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Modern Ngawi
    (ID)
  • Tri Wardati Khusniyah Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Modern Ngawi
    (ID)
Keywords: Teacher’s Role, Picture Reading Card Media, Reading Ability

Abstract

The ability to read is very important in supporting education, the teacher's role in this case is to improve students' ability to understand science through reading. Picture reading cards are one of several media that can be used to improve students' reading skills. The goal of this research is to describe the role of the teacher in the use of illustrated reading card media to improve the reading ability of class 1 students at Madrasah Ibtidaiyah Pesantren Sabilil Muttaqien Hargomulyo, as well as to identify the obstacles and how to overcome them. Along with a case study, the descriptive qualitative research method was applied. This research focuses on the usage of picture reading card media. The data for this study were collected through observing, interviewing, and documenting the class 1 homeroom and class 1 pupils of Madrasah Ibtidaiyah Pesantren Sabilil Muttaqien Hargomulyo, as well as by library research. Data reduction, data presentation, generating conclusions, and data verification are all part of the researcher's data analysis efforts. To validate data, researchers employ the triangulation approach (combined). When picture reading cards were used, the data demonstrated that the teacher's role had a good effect on students' reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, S. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenada Media.

Alfiani, D., Supriyanto, D. H., & Pangestu, W. T. (2022). Pengaruh Metode Karyawisata terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV MI Muhammadiyah Nglencong Kecamatan Sine. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 05(April), 57–64. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/jrpd.v5i1.7352

Amiruddin. (2013). Peranan Guru PKN terhadap Pembentukan Moral Siswa di SMP Negeri 10 Palu. Edu Civic, 1(April), 1–5.

Andayani, S. (2019). Kegiatan Bermain Kartu Huruf Bergambar dapat Meningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Kelompok B TK Aisyiyah Ba Pancor. Jurnal Pendidikan dan Sains, 1, 112–130. https://doi.org/10.36088/bintang.v1i2.272

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Asmonah, S. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Model Direct Instruction Berbantuan Media Kartu Kata Bergambar. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 29–37. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26682

Daeni, E. I. (2020). Meningkatkan Minat Baca Anak melalui Permainan Kartu Kata Bergambar di Kelompok B2 TK Darussalam. Jurnal Educatio Fkip Unma, 6(1), 500–503.

Joko, I., & Karim, S. A. (2017). Penerapan Kartu Kata Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Kelas I SD Islam Nu Pungkuran Tahun 2017. 2006. Jurnal Universitas Muhammadiyah Semarang.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Prenada Group.

Mardhotillah, H., & Rakimhwati. (2022). Pengembangan Game Interaktif Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 779–792. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1361

Maryani, N. K. A., Subawa, P., & Suparya, I. K. (2021). Penerapan Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Kelompok B1 Semester I Tahun Pelajaran 2020/2021 di TK Sathya Sai Kumara Singaraja. Nawa Sena: Jurnal PGPAUD, 1, 31–40.

Meha, N., & Hengelina. (2009). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di Bimba Aiueo Unit Alinda Bekasi Utara. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 21–26.

Mirmiyanti, E. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Anak Melalui Permainan Pohon Pintar di Taman Kanak-Kanak Lubuk Basung. 1(1), 1–10.

Mukhtar, A., & MD, Luqman. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Kinerja Guru dan Prestasi Belajar Siswa di Kota Makassar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 1. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.13899

Nilawati, Marmawi, & Miranda, D. (2014). Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6115

Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2013 Melalui Pendekatan Nilai-Nilai Yang Terkandung Dalam Ayat 30 Surah Ar-Ruum dan Ayat 172 Surah Al-‘Araaf. Universitas Singaperbangsa Karawang, 20, 123–144.

Nurkholisah, F., Khusniyah, T. W., & Malaikosa, Y. M. L. (2022). Efektivitas Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembiasaan Siswa SD Negeri Tungkulrejo Kecamatan Padas, Kabupaten Ngawi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 26–33. https://doi.org/10.26618/jrpd.v5i1.7236

P., Andi Achruh. (2019). Pengembangan Minat Belajar dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Rahmat, P. S., & Heryani, T. (2014). Pengaruh Media Kartu Kata terhadap Kemampuan Membaca dan Penguasaan Kosa Kata. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 101–110. http://pps.unj.ac.id/journal/jpud/article/view/61

Rahmawati, R., Siraj, A., & Achruh, A. (2021). Hubungan Antara Kompetensi Guru dan Budaya Sekolah dengan Kinerja Guru. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 10. https://doi.org/10.24252/idaarah.v5i1.19001

Sakdiah. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Anak TPA dengan Menggunakan Kartu Kata Bergambar. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(1), 53–60.

Sardiman, A. (2013). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sari, L., Pujiharti, Y., & Kuscahyani, N. (2017a). Penggunaan Media Kartu Bergambar sebagai Upaya Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini di Pos PAUD Mutiara Bundaku Malang. Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya, 23, 1–6.

Sari, L., Pujiharti, Y., & Kuscahyani, N. (2017b). Penggunaan Media Kartu Bergambar sebagai Upaya Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini di Pos PAUD Mutiara Bundaku Malang. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya, 23(1), 47–52. https://doi.org/10.33503/paradigma.v23i1.368

Setyaningsih, U. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701–3713. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2240

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulastri, H. M., Saleh, Y. T., & Sunanih. (2020). Pengaruh Media Kartu Kuartet terhadap Kemampuan Membaca Siswa dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4, 486–492. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.26874

Syahid, S. N. L., Maula, L. H., Nurmeta, I. K., Sulastri, A., & Ruslani. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Siswa SD Melalui Media Pembelajaran Diorama Lingkungan. 6(3), 5181–5192.

Taib, B., Oktaviani, W., & Asmawati Ilham. (2018). Analisis Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Permulaan pada Anak Kelompok B di PAUD Terpadu Alkhairaat Skeep.

Trismanto, A. A. (2018). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Siswa Kelas II SD. Artikel Ilmiah, 1–11.

Published
2022-12-04
Section
Vol 6 No 2
Abstract viewed = 524 times