PELAKSANAAN MANAJEMEN PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU DI SDN MEKAR MUKTI 01 CIKARANG UTARA BEKASI

  • Nurul Affika Aulia Universitas Singaperbangsa Karawang
    (ID)
  • Amirudin Amirudin Universitas Singaperbangsa Karawang
    (ID)
  • Iqbal Amar Muzaki Universitas Singaperbangsa Karawang
    (ID)
Keywords: Management of Educators and Education Personnel, Increasing Teacher Professionalism

Abstract

The implementation of educator management in order to improve the professionalism of teachers at SDN Mekar Mukti 01 is very important to do. The purpose of this study is to find out how educator management improves teacher professionalism, and find out what factors support and hinder the improvement of teacher professionalism through the management of educators and education personnel. It belongs to the qualitative type of descriptive research by photographing educational management patterns at the research locus. Data collection was carried out by triangulation, namely observations, interviews, field notes, and documentation of each aspect that was used as research material. The results showed that SDN Mekar Mukti 01 has gone through a less effective management cycle with the management of education in the school concerned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirudin, & Muzaki, I. A. (2022). Pengaruh Cooperative Learning Teknik Make A Match Terhadap Prestasi Siswa dalam Pembelajaran PAI Siswa SMPN 2. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 1419-1436. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v11i01.2579

Amirudin. (2017). Peranan Manajemen Perguruan Tinggi dan Implementasinya di Fakultas Agama Islam (FAI). Jurnal Pendidikan Islam Rabbani, 1(1), 1–10.

Asmara, H. (2015). Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Asmarani, N. (2014). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 503‐831. https://doi.org/10.24036/bmp.v2i1.3791

Aziz Amrullah. (2015). Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Studi Islam, 10(2), 1–14.

Edy, S. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana.

Hasibuan, M. (2008). Manajemen Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Idris, R. (2014). Manajemen Pendidikan dalam Aplikasinya di Sekolah. Makassar: Alauddin University Press.

Karnati, N. (2017). Implementasi Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan Berbasis Sekolah dalam Peningkatan Mutu Sekolah Dasar di Kota Bekasi. Jurnal Parameter, 29(2), 185-191. https://doi.org/10.21009/parameter.292.06

Kasmawati. (2012). Pengembangan Kinerja Tenaga Kependidikan. Makassar: Alauddin University Press.

Kristiawan. (2011). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Mudassir. (2016). Pengembangan Sumber Daya Pendidikan di MAN Kabupaten Bireun. Jurnal Ilmiah, 16(2), 255-272. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v16i2.599

Mukhlisoh. (2018). Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan di Sekolah Tsanawiyah Sunan Kalijaga Siwuluh. Kementrian Agama Kabupaten Brebes. Jurnal Kependidikan, 6(2), 233–248. https://doi.org/10.24090/jk.v6i2.1941

Mulyasa, A. E. (2009). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muniroh, J., & Muhyadi, M. (2017). Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan di Sekolah Aliyah Negeri Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 161-173. https://doi.org/10.21831/amp.v5i2.8050

Mustari, M. (2015). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Novia, & Wildansyah. (2017). Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan: Universitas Negeri Medan, 10(1), 1-12.

Sobri, A. Y. (2016). Model-Model Pengembangan Profesionalisme Guru. Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia (KONASPI) VIII Tahun 2016, 4(2), 55–67. http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2016/10/Artikel-Konaspi-AY-Sobri.pdf

Syukur, F. (2013). Manajemen Pendidikan Berbasis pada Madrasah. Semarang: Pustaka Rizki Putra.

Wibowo. (2017). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajawali Press.

Published
2022-12-16
Section
Vol 6 No 2
Abstract viewed = 269 times