UPAYA KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN (Studi Deskriptif di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Mentari Ilmu Karawang)
Abstrak
The purpose of this research is to find out the efforts of the principal in improving the quality of education. This type of research uses descriptive qualitative methods. The subjects in this study were principals while the research informants were TU teachers and staff. Data collected in the form of observations, interviews, and documentation. Analyzed using data in the form of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the principals' research in improving the quality of education in SMAIT Mentari Ilmu through (1) Efforts are made to conduct routine programs in the form of habituation programs and flagship programs; (2) the implementation of the principal in the form of discipline, regular meetings, and rewarding; (3) overcoming consistent obstacles and implementing a determined policy, the solution is to improve the quality, innovate and support the skills of the learners.##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Bafadal, I. (2012). Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Studi di SMANU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen Dan Tarbiyatul Islam., 01(01), 54–76. Retrieved from http://kd9s34.com/index.php/jm-tbi/article/download/1013/799
Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90
Haryono, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 261–274.
Hayudiyani, M., Supriyanto, A., dan Timan, A. (2020). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Pengembangan Budaya Lokal. JAMP: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 102–109.
Herwanto, Heru. (2013). Faktor Penunjang Peningkatan Mutu Pendidikan.Surakarta: Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Hidayat, R., Dyah M, V., dan Ulya, H. (2019). Kompetensi Kepala Sekolah Abad 21: Sebuah Tinjauan Teoretis. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 4(1), 61–68. https://doi.org/10.34125/kp.v4i1.394
Mulyasa. (2009). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Najmuddin, Fauzi, dan ikhwani. (2019). Program Kedisiplinan Siswa di Lingkungan Sekolah: Studi Kasus di Dayah Terpadu (Boarding School). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 183–206.
Nur Zazin. (2014). Gerakan Menata Mutu pendidikan. Jogjakarta. Ar Ruzz Media.
Nurcahyani, D., dan Hariati, S. (2016). Pengaruh Manajemen Reward Dan Punishment Terhadap Tenaga Kependidikan di Universitas Pesantren Tinggi Darul ’Ulum Jombang. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 1(2), 199–224. http://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/dirasat/article/view/539/476
Nurpina, S. (2016). Pengaruh Penghargaan (Reward) dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Kerja Guru SMA Negeri di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 1337-1345. https://doi.org/10.21009/jmp.07205
Permendiknas. (2007). Standar Kepala Sekolah/Madrasah. Jakarta.
Priansa, D. J. (2017). Menjadi Kepala Sekolah dan Guru Profesional. Bandung: Pustaka Setia.
Rachman, A., dan Agustian, M. (2016). Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melalui Pengelolaan Kelas di SDN 23 Pagi Palmerah Jakart. Jurnal Perkotaan, 8(2), 75–93. https://doi.org/10.25170/perkotaan.v8i2.277
Rahmad Syah Putra, M. A. B. (2017). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan pada SMA Negeri 3 Meulaboh Kecamatan Johan Pahlawan Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(3), 161-166.
Saifulloh, M., Muhibbin, Z., dan Hermanto, H. (2012). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2), 206–218. https://doi.org/10.12962/j24433527.v5i2.619
Setiadi, W. (2018). Manajemen Strategis terhadap Peningkatan Pendidikan di SMK Negeri 5 Medan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Sudadio, S. (2013). Peningkatan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah di Provinsi Banten melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 553–573. https://doi.org/10.21831/pep.v16i2.1131
Sulaiman, A., dan Wibowo, U. B. (2016). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Universitas Gadjah Mada. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(1), 17. https://doi.org/10.21831/amp.v4i1.8197
Suprayogo, Imam. (2015). Pendidikan Berparadigma Al-Qur'an.Jurnal Studi Islam, 10(2).
Syaiful, S. (2017). Manajemen Strategik dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tim Dosen Administrasi Pendidikan UPI. (2017). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Winarsih, S. (2019). Kebijakan dan Implementasi Manajemen Pembiayaan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah. International Conference of Moslem Society, 1, 124–135. https://doi.org/10.24090/icms.2016.2409
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.