PENERAPAN SISTEM INFORMASI MANAJEMEN (SIM) DALAM MENDUKUNG PELAYANAN ADMINISTRASI PESERTA DIDIK (Studi Deskriptif di SMA Islam Az Zahrah Palembang)
Abstrak
Abstract: Implementation of Management Information System (SIM) In Supporting Student Administration Service (Descriptive Study at Islamic High School Az Zahrah Palembang)
This research discusses about the implementation of management information systems in supporting the administrative services of students at SMA Islam Az Zahrah Palembang. This study aims to determine how the application of management information systems in supporting the administrative service activities of students at SMA Islam Az-Zahrah. This research uses field research methodology (field research) with data collection techniques in the form of data triangulation by collecting data in the form of observations, interviews, and documentation to obtain the validity of the data obtained with a qualitative descriptive approach. The results of this study indicate that (1) information systems management can help the process of administering students in Az Zahrah Islamic High School which is supported by adequate facilities and infrastructure as well as qualified human resources (2) the supporting factors for the management information system in supporting student administrative services are very adequate school facilities, while the inhibiting factor is the down cycle and Database Maintenance (system update) during the data collection process. The implication of this research is that education personnel are expected to always update the latest information on the school's official Wabside. Because after being reviewed, so far there are still many students who do not know about the existence of an official school wabside and schools should provide a special room for school administrative management, in order to improve the performance of school operators.
Abstrak: Penerapan Sistem Informasi Manajemen (SIM) dalam Mendukung Pelayanan Administrasi Peserta Didik (Studi Deskriptif di SMA Islam Az Zahra Palembang)
membahas pentang penerapan sistem informasi manajemen dalam mendukung pelayanan administrasi peserta didik di SMA Islam Az Zahrah palembang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan sistem informasi manajemen dalam mendukung aktivitas pelayanan administrasi peserta didik yang ada di SMA Islam Az-Zahrah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian field reseacrh (penelitian lapangan) dengan teknik pengumpulan data berupa trianggulasi data dengan cara pengumpulan data berupa observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk mendapatkan keabsahan data yang diperoleh dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa (1) sistem informasi manajemen dapat membantu jalannya proses pengadministrasian peserta didik yang ada di SMA Islam Az Zahrah yang didukung dengan sarana dan prasarana yang memadai serta tenaga SDM yang berkualitas (2) faktor pendukung sistem informasi manajemen dalam mendukung pelayanan administrasi peserta didik adalah fasilitas sekolah yang sangat memadai, sedangkan faktor penghambaynya adalah siklus down dan maintenance database (pembaharuan sistem) saat proses pendataan. Implikasi pada penelitian kali ini adalah tenaga kependidikan diharapkan untuk selalu mengunggah informasi terbaru di Wabside resmi sekolah. Karena setelah ditinjau, sejauh ini masih banyak peserta didik yang belum mengetahui adanya wabside resmi sekolah dan hendaknya sekolah menyediakan ruangan khusus untuk pengelolaan tata usaha sekolah, agar dapat meningkatkan kinerja operator sekolah.##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Handoko, T. Hani. (2012). Manajemen. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Hasanah, Mizanul. (2020). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Keluarga Dalam Islam Berdasarkan Al Quran dan Al Hadist. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1). pp. 14-28. DOI: http://dx.doi.org/10.30868/im.v3i01.629
Hisbanatro, Vico, Y. (2014). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu. p.31
Ismail, La Ode. dan Sinen, Ristati. (2017). Penerapan Sistem Informasi Manajemen Pendidikan dalam Proses Pembelajaran di SMP Negeri 21 Makassar. Jurnal Idaarah: Manajemen Pendidikan, 1(2). pp. 290-309. DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4272
Rocheaety, Eti. Rahayuningsih, Pontjorini. dan. Yani, Prima Gusti. (2009). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan. PT Bumi Aksara. p.14-15
Sallis, Edward. (2006). Total Quality Manajemen. Yogyakarta: IRC Icod.p. 6
Sonia, Nur Rahmi. (2020). Implementasi Sitem Informasi Manajemen Pendidikan (SIMDIK) dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MAN 2 Ponogoro. Southeast Asian Journal Of Islamic Education Manajemen, 1(1). pp. 94-104. DOI: https://doi.org/10.21154/sajiem.v1i1.18
Yakub. (2014). Pengantar Sistem Informasi. Tegal: Grass Media. p. 23.
Zakia, Hanifa. (2019). Pemanfaatan Sistem Informasi Manajemen sebagai Strategi dalam Menjalin Kerjasama Sekolah dengan Wali Murid di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Talamu. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 8(1).pp. 58-65. DOI : https://doi.org/10.24036/bmp.v8i1.105301
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.