KONSEP PENGAWAS DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN : Upaya Meningkatkan Kualitas Pengawas Pendidikan di Lingkungan Kementerian Agama
Abstrak
Abstract: Supervisor Concept In The Qur'an: The Efforts To Improve The Quality Of Education Supervisors In Environment Ministry Of Religion
This paper show that supervisors are the highest teaching profession, according to the attitudes described in the Qur'an. The data collected from essential Islamic sources, the Qur'an, and the literature study approach as a model. It found that first, the wrong view of the supervisor's profession makes the supervisor's attitude less responsible. Second, there is a lack of understanding of the importance of the supervisor's role in education. For this reason, the supervisor must be able to understand the message of the Al-Qur'an. Thus, the teachings of the Koran are a better solution for the guide. A mentor Al-Qur'an will make him a role model in the world of education. For this reason, misperceptions about the supervisor's profession must correct based on the supervisor's concept as stated in the Al-Qur'an. This paper suggests that to improve the quality of a supervisor, he must refer to stated in the Qur'an regarding supervisors.
Abstrak: Konsep Pengawas dalam Perspektif Al-Qur’an: Upaya Meningkatkan Kualitas Pengawas Pendidikan di Lingkungan Kementerian Agama
Tulisan ini ingin menunjukkan bahwa pengawas adalah profesi tertinggi dari guru dan harus dijalankan sesuai dengan sikap yang digariskan oleh Al-Qur'an. Data penulisan ini dikumpulkan dari sumber dasar Islam, Al-Qur'an, dan pendapat ahli tafsir terkait dengan konsep pengawas dengan studi pustaka sebagai model pendekatan. Ditemukan bahwa pertama, pandangan keliru terkait profesi pengawas telah mereduksi sikap pengawas menjadi kurang bertanggungjawab. Kedua, ketidakpahaman akan pentingnya peran pengawas dalam pendidikan. Untuk itu, Pengawas harus mampu memahami pesan Al-Qur'an. Dengan demikian, ajaran Al-Qur'an menjadi solusi bagi para pengawas untuk lebih baik. Bahkan, dengan Al-Qur'an, pengawas akan menjadikan dirinya teladan di dunia pendidikan. Untuk itu, salah persepsi akan profesi pengawas harus diluruskan didasarkan pada konsep pengawas yang digariskan oleh Al-Qur'an. Tulisan ini menyarankan bahwa untuk meningkatkan kualitas diri pengawas, maka harus merujuk pada apa yang digariskan Al-Qur'an terkait pengawas.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Aedi, N. (2014). Pengawasan Pendidikan: Tinjauan Teori dan Praktik. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Aguslani, A. (2019). Analisis Enam Kompetensi Pengawas Madrasah. Jurnal Balai Diklat Keagamaan Bandung, XIII(2), 220–229.
Al-Jily, A. S. A. K. bin I. (1975). Al-Insan Al-Kamil Fi Ma’rifatil Awakhir wal-Awail, Juz II. Beirut: Darul Fiqri.
Al-Jily, A. S. A. K. bin I. (2014). Insan Kamil: Ikhtiar Memahami Kesejatian Manusia dengan Sang Khaliq hingga Akhir Zaman. Surabaya: Pustaka Hikmah Perdana.
Al-Bagdad, A.-A. A. F. S. A.-S. M. al-A. (n.d.). Ruhul Maany: Fitafsiril Qur’anil Azhim was-Sab’ul Matsany, Juz 27. Kairo: Dar al-Hadith.
Al-Qurthubi, A.-I. A. A. M. bin A. A. B. A.-A. (n.d.). Al-Jaamiul Li Ahkamil Qur’an, Juz I. Kairo: Dar Kutub.
Beddu, M., & Fatnah, F. (2018). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Pegawai di SMP Negeri 1 Amali Kecamatan Amali Kabupaten Bone. Jurnal Idaarah, 2(1), 37–49. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5148
Chairunnisa, C. (2016). Manajemen Pendidikan dalam Multi Perspektif. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Direktorat Pembinaan Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Umum. (2000). Profesionalisme Pengawas Pendais (Irsal, A. K. Djaelani, & Nursalim (Eds.)). Jakarta: Departemen Agama RI.
Erwin, E., Usman, S., & Ibrahim, M. M. (2020). Implementasi Tugas dan Fungsi Pengawas Madrasah dalamPeningkatan Mutu Madrasah Aliyah se-Kecamatan Tanete Riattang kabupaten Bone. Jurnal Idaarah, 4(2), 256–266.
Krippendoff, K. (1993). Analisis Isi: Pengantar Teori dan Metodologi. Jakarta: Citra Niaga Rajawali Press.
Kurniati, K. (2020). Pendekatan Supervisi Pendidikan. Jurnal Idaarah: Manajemen Pendidikan, 4(1), 52–59. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.7894
Musdalifah, M. (2020). Supervisi Manajerial Profesi Guru dalam Jabatan. Jurnal Idaarah: Manajemen Pendidikan, 4(1), 119–128. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.14062
Naisaburi, A. H. M. bin al-H. (n.d.). Shahih Muslim (J. 1 (Ed.)). Beirut: Daar Ihyaa al-Turaats al-’Arabi.
Pagga, P., Getteng, A. R., Mustami, K., & Syamsudhuda, S. (2020). Kinerja Supervisor dan Kreativitas Guru PAI. Jurnal Idaarah: Manajemen Pendidikan, 4(2), 129–142. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.15936
Pandong, A. (2003). Jabatan Fungsional Pengawas. Jakarta: Badan Diklat Depdagri dan Diklat Depdiknas.
RI, D. A. (2005). Kepengawasan Pendidikan. Jakarta: Departemen Agama RI.
Samsirin. (2015). Konsep Manajemen Pengawasan dalam Pendidikan Islam. At-Ta’dib, 10(2), 341–360. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.461
Shamad, Abdullah bin Abdurrahman bin al Fadhl bin Bahram bin Abdush. (n.d.). Sunan Ad-Daarimii. Saudi Arabia: Daar al-Mughnii.
Shihab, M. Q. (1999). Mengungkap Tabir Ilahi: Asma al-Husna dalam Perspektif Al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.
Shihab, M. Q. (2010). Membumikan Nilai-Nilai Qur’ani. In H. M. Noer (Ed.), Masyarakat Qur’ani: Noktah Putih Kehidupan (pp. 71–86). Jakarta: Penamadina.
Syukur, A. (2015). Mengenal Corak Tafsir Al-Qur’an. El-Furqonia, 1(1).
Thaib, M. A., Siregar, S. S., & Noer, H. M. (2005). Standar Supervisi dan Evaluasi Pendidikan pada Madrasah Aliyah. Jakarta: DITMAPENDA.
Undang-Undang Pendidikan Nasional. (2011). Pustaka Pelajar.
Wibowo, A. M., & Muawanah, S. (2019). Pengawas dan Peningkatan Kualitas Pendidikan Madrasah Aliyah. Semarang: Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Semarang.
Yunus, Y. (1989). Menjaga Nama Islam. Bandung: Penerbit Pustaka.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.