THE PEDAGOGICAL COMPETENCE OF TEACHERS OF AL-QUR’AN HADITH STUDIES IN THE IMPLEMENTATION OF THE 2013 CURRICULUM
Abstrak
Abstract: The Pedagogical Competence of Teachers of al-Qur'an Hadith Studies in the Implementation of the 2013 Curriculum
The focus of this research is the pedagogical competence of teachers of al-Qur'an Hadith in the implementation of the 2013 curriculum. This research is a qualitative descriptive using a pedagogical and socio-cultural approach with data triangulation methods. The primary data consisted of the Head of Madrasah, teachers of al-Qur'an Hadith studies, and deputy head of madrasah for curriculum, public relations, student affairs, and facilities and infrastructure. Secondary data is in the form of documentation from teachers of al-Qur'an Hadith, educational staff, books, journals, and other supporting data. Data were collected through observation, interviews, and documentation.The results of this research show that teachers of al-Qur'an Hadith have the competence of pedagogy in implementing the 2013 curriculum, but in its implementation, there are still deficiencies especially in terms of making learning tools, which is not optimal, because there are still teachers who copy and paste the learning tools from the internet as well as in terms of the limitations of teachers of al-Qur'an Hadith in the use of learning media so that they cannot be utilized by the students. This research is expected to create synergy between government programs with all parties involved in implementing the al-Quran Hadith curriculum, especially at the Madrasah level in Makassar to improve the pedagogical competence of teachers of al-Qur'an Hadith and become solutions as well as the motivation of students in improving the quality of learning so that students can actualize the materials learned in everyday life to achieve the goals of Islamic Education.
Keywords: Competence, Teacher of al-Qur’an Hadith, Curriculum, Islamic Education.
Abstrak: Kompetensi Pedagogi Guru Bidang Studi al=Qur’an Hadist dalam Penerapan Kurikulum 2013
Fokus penelitian adalah kompetensi guru bidang studi al-Qur’an Hadis dalam pelaksanaan kurikulum 2013, Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif dengan mengggunakan pendekatan pedagogi dan sosio-kultural dengan metode triangulasi data, Lokasi penelitian di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Makassar. Sumber datanya primer dan sekunder. Data primer berupa informan kepala madrasah, guru bidang studi al-Qur’an Hadis dan wakil kepala madrasah bagian kurikulum, humas, kesiswaan, dan sarana dan prasarana. Data sekunder berupa dokumentasi dari guru bidang studi al-Qur’an Hadis, tenaga kependidikan, buku, jurnal, dan data pendukung lainnya. Data dikumpulkan dengan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Instrumen penelitian yaitu peneliti sendiri dengan menggunakan sarana penggalian data. Teknik pengolahan data melalui empat tahapan yaitu, reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan dan verifikasi data. Hasil penilitian menunjukkan bahwa guru bidang studi al-Qur’an hadis memiliki kompetensi fedagogi dalam penerapan kurikulum 2013, namun dalam pelaksanaannya masih terdapat kekurangan terutama dalam hal membuat perangkat pembelajaran belum optimal, oleh karena masih ada guru bukan menjadikan internet sebagai bahan rujukan akan tetapi meng-copy paste perangkat pembelajarannya dari internet begitupun dalam hal keterbatasan guru bidang studi al-Qur’an Hadis dalam penggunaan media pembelajaran, sehingga belum bisa dinikmati oleh semua peserta didik. Penelitian ini diharapkan terwujudnya sinergi antara program pemerintah dengan semua pihak yang terlibat dalam pelaksanaan kurikulum bidang studi al-Quran hadis, khususnya pada jenjang Madrasah Ibtidaiyah di Kota Makassar dan dapat meningkatkan kompetensi guru bidang studi al-Qur’an hadis, serta menjadi solusi sekaligus motivasi peserta didik dalam peningkatan kualitas belajar seiring dengan pesatnya perkembangan zaman, sehingga peserta didik mampu mengaktualisasikan materi-materi yang dipelajari dalam kehidupan sehari-hari untuk mencapai tujuan pendidikan islam.
Kata Kunci: Kompetensi, Guru bidang studi al-Qur’an Hadis, Kurikulum, Pendidikan Islam
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Al-Nahlawi, A. R. (1992). Prinsip-Prinsip dan Metode Pendidikan Islam: dalam Keluarga, di Sekolah, dan Masyarakat (Cet. II). Bandung: CV. Ponorogo.
Ali, A., & dkk. (1997). Kamus Kontemporer Arab-Indonesia (Cet. 111). Yogyakarta: Yayasan Ali Maksum.
Anto, S., & Mardapi, D. (2013). Komparasi Metode Standard Setting Untuk Penentuan KKM Mata Pelajaran Matematika Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 17(2). https://doi.org/10.21831/pep.v17i2.1706
Anwar, M. J., & A.Salam As, M. (2015). Membumikan Pendidikan Karakter (Cet. I). CV. Suri Tatu’wu.
Arikunto, S., Jabar, A., & S., C. (2004). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoretis Praktis Bagi Praktisi Pendidikan (Cet. I). Jakarta: Bumi Aksara.
Bahri, S., & Et. al. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Bonstingl, J. J. (2001). School of Quality (3rd Editio). California: Corwin Press.
Comola, M., & Mello. (2010). Enhancing the Effectiveness of Social Policies in Indonesia (No. 810).
Dabling, G. (1995). The Employment Department/Training Agnecy Standards Program and NVQs: Implications for Education. London-
New York-Philadelpina: The Falmer Press.
Deming, W. E. (1996). Out of Crisis. Cambridge: Massachussets Institute of Technology.
Djamarah, & Bahri, S. (2005). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Getteng, A. R. (2012). Menuju Guru Profesional dan Ber-Etika (Cetakan VI). Yogyakarta: Graha Guru.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 edisi 2009 tentang Guru dan Dosen (Cet. III). Jakarta: Sinar Grafika.
Mappanganro. (2010). Pemilikan Kompetensi Guru. Gowa: Alauddin Press.
Mihwanudin. (2010). Tindak Lanjut Evaluasi Hasil Belajar Makalah sistem penilaian dan tindak lanjut Retrivied from http://bumi-darahku.blogspot.com/2011/01/sistem-penilaian-danrencanatindak.html. Access Date 10 Februari 2019, at 02.05 pm
Moen, Ronald., Nolan, Thomas W., & Provost, Lloyd P. (2012).
Quality Improvement Through Planned Experimentation (3rd Edition). New York: McGraw-Hill Education.
Muhaimin. (2005). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. PT. Grafindo Persada.
Mulyasa, E. (2012). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru (Cetakan VI). Jakarta: PT. Remaja Rosdakarya.
Munawir. (1991). Strategi Belajar Mengajar. Ponorogo: Lembaga Penerbitan Karya Ilmiah STAIN Ponorogo.
Nurdin, H. S., & Usman, B. (2002). Tenaga Pengajar Profesional dan Implementasi Kurikulum (Cet. I). Jakarta: Ciputat Pers.
Payong, M. R. (2011). Sertifikasi Profesi Guru Konsep Dasar, Problematika, dan Implementasi (Cet. I). Jakarta: Permata Puri Media.
Purwanto, N. (2001). Evaluasi Pendidikan. Bandung: Remaja RosdaKarya.
Ramayulis. (1998). Ilmu Pendidikan Islam (Cet. II). Jakarta: Kalam Mulia.
Republik Indonesia Kementerian Agama. (2019). Keputusan Menteri Agama (KMA) Nomor 183 Tahun 2019 tentang Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) dan Bahasa Arab di Madrasah. Kementrian Agama Republik Indonesia.
Departemen Agama Republik Indonesia. (2005). Al-Quran dan Terjemahannya. Yayasan Penyelenggara Penerjemah/Penafsir Al-Quran.
Peraturan Presiden Republik Indonesia (2008). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.
Peraturan Presiden Republik Indonesia, (2009). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan (Cet. IV). Sinar Grafika.
Satrio, A. (2005). Kamus Ilmiah Populer (Cet. I). Surabaya: Visi 7.
Saud, U. S. (2010). Pengembangan Profesi Guru (Cet. III). Bandung: Alfabeta.
Shaleh, A. R. (2000). Pendidikan Agama dan Keagamaan Visi, Misi dan aksi. Jakarta: PT. Gema Windu Panca Perkasa.
Shihab, M. Q. (2009). Tafsir Al Misbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an Vol. 6. 9. (Cet. II). Jakarta: Penerbit Lentera Hati.
Sudjono, A. (2006). Pengantar Evaluasi Pendidikan (Edisi I). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2015). Sugiyono, Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Uno, H. B. (2010). Profesi Pendidikan Problema, Solusi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia (Cet.V). Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Pembelajaran Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yusud, C. F. (2007). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Cet. I). Jakarta: Pena Citasatria.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.