KONSEP MANAJEMEN KEUANGAN DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADIS
Abstrak
Abstract: The Concept of Financial Management in Islamic Educational Institutions from the Perspective of the Qur'an and Hadith
The background of the research is the importance of financial management in an institution, including institution of Islamic education. The purpose of this study is knowing the concept of financial management of Islamic education, analyzing the concept of Islamic education financial management perspective the Qur'an and hadith. Descriptive-qualitative is a method used in this research is. This research is a library research, which the author collects data from references such as journals, articles, books, and others. The author used primary data which took form of the Qur'an and hadith. The secondary data used by the author are books, journals, and articles. The author used a reading and note-taking technique. In analyzing the data, the author uses Miles and Huberman's perspective analysis techniques, namely: 1) data reduction, presenting data, and drawing conclusions. The results of this article are: 1) the concept of financial management has been described in detail in the Qur'an. So it is appropriate in the implementation of financial management must always be guided by what has been explained by the Qur'an 2) responsibility in managing education finances is not only faced with relationships with humans, but is also required to be held accountable to Allah SWT. Therefore, financial managers must understand the science of financial management based on the Qur'an.
Abstrak: Konsep Manajemen Keuangan dalam Lembaga Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an dan Hadis
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya manajemen pembiayaan dalam sebuah lembaga, termasuk lembaga pendidikan Islam. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa konsep manajemen keuangan pendidikan Islam dalam perspektif al Qur’an dan hadis. Metode deskriptif-kualitatif adalah metode yang digunakan dalam penelitian ini. Adapun penelitian ini merupakan penelitian pustaka, yakni penulis menghimpun data dari berbagai referensi seperti buku, jurnal, artikel, dan lain-lain. Penulis menggunakan sumber data primer berupa al-Qur’an dan hadis. Selain itu, penulis menggunakan data sekunder seperti buku, jurnal, dan artikel. Pengumpulan data dengan teknik baca catat adalah teknik yang digunakan penulis. Dalam analisis data, penulis menggunakan teknik analisis perspektif Miles dan Huberman, yaitu: reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Adapun hasil dari artikel ini adalah: 1) al-Qur’an telah menjelaskan konsep manajemen keuangan secara rinci. Maka sudah sepatutnya dalam pelaksanaan manajemen keuangan harus selalu berpedoman pada apa yang telah dijelaskan oleh al-Qur’n; 2) pertanggungjawaban dalam mengelola keuangan pendidikan tidak hanya dihadapkan pada hubungan dengan manusia saja, akan tetapi juga dituntut pertanggungjawabannya di hadapan Allah SWT. Oleh karena itu, dibutuhkan pengelola keuangan yang memahami ilmu manajemen keuangan yang berbasis al-Qur’an.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Arikunto, S. (2008). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: PT Aditya Madya.
Fatah, N. (2000). Ekonomi dan Pembiayaan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakrya.
Hidayat, R., & Wijaya, M. P. (2017). Ayat-ayat Al Quran Tentang Manajemen Pendidikan. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Jawwad, M. A. A. (2006). Manajemen Rasulullah; Panduan Sukses Diri dan Organisasi, terj. Khozin Abu Faqih. Bandung: PT Syamil Cipta Media.
Kadarman. (1992). Pengantar Ilmu Manajemen. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Kompri. (2017). Standardisasi Kompetensi Kepala Sekolah: Pendekatan Teori Untuk Praktik Profesional. Jakarta: Kencana.
Mulyasa, E. (2011). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, M. S. (2016). Pelaksanaan Anggaran Pendapatan Dan Belanja Sekolah Berbasis Total Quality Management (TQM). Jurnal Administrasi Pembangunan, 4(2), 163.
Qomar, M. (2007). Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: Erlangga.
Rahmah, N. (2016). Prinsip-prinsip Manajemen Keuangan sekolah. Journal of Islamic Education Management, 1(1), 73–77.
Ramayulis. (2008). Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Salam, A. D. (2014). Manajemen Insani dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al Misbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian al Qur’an Volume 1. Jakarta: Lentera Hati.
Siagian, S. P. (2003). Filsafat Administrasi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sulistyorini. (2009). Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Authors who publish with Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.