KREDIT (AT-TAQHSITH) DALAM DISKURSUS HADIS NABI MUHAMMAD SAW

  • Taufiq Sanusi Baco

Abstrak

Abstract

Credit in conventional banking is haram because it uses a refined usury system called interest, both credit is productive, especially consumptive based on the Alquran and the hadith of the prophet about usury that Abbas, his uncle, saw. Credit in Syari'ah banking is allowed because credit at Bank Syari'ah is transferred to mudharabah for the productive and ba'i bi at-taqshid for the consumptive based on the hadith of the Prophet Muhammad and the opinion of the scholars. Basically the whole concept of mu'amalah is permissible as long as it doesn’t contradict the principles of the Alquran and sunnah such as the ushul kaedah which means: "the origin (law) mu'amalah is permissible as long as there is no argument against it". In the hadith we don’t find that credit is sacrificed, but we will find a form of credit that is almost the same (if it is applied) to credit carried out by merchants who use the usury system, namely debt payments with credit within the specified time with excessive profit (usury fadl).

 

Keywords: Credit, Discourse, Hadith, Riba.

 

Abstrak

Kredit pada perbankan Konvensional adalah haram karena memakai sistem riba yang diperhalus dengan sebutan bunga, baik kredit itu bersifat produtik lebih-lebih yang bersifat konsumtif berdasarkan Alqur’an dan hadis nabi tentang riba yang pernah dilakukan Abbas, paman beliau saw. Kredit pada perbankan Syari’ah dibolehkan karena kredit pada Bank Syari’ah dialihkan pada sifat mudharabah bagi yang produktif dan dengan sifat ba’i bi at-taqshid bagi yang konsumtif berdasarkan hadis nabi Muhammad saw dan pendapat ulama. Pada dasarnya seluruh konsep mu’amalah adalah boleh selama tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip Alqur’an dan sunah seperti kaedah ushul yang artinya: “asal (hukum) mu’amalah adalah boleh selama tidak ada dalil yang melarangnya”. Dalam hadis kita tidak menemui tentang kredit diperbankan, akan tetapi kita akan menemui bentuk kredit yang hampir sama (jika diqiaskan) dengan kredit yang dilakukan oleh pedagang-pedagang yang menggunakan sistem riba yaitu pembayaran hutang dengan kredit dalam waktu yang ditentukan dengan keuntungan yang berlebih-lebihan (riba fadl).

Kata Kunci : Diskursus, Hadis, Kredit, Riba.

Referensi

DAFTAR PUSTAKA

Afzalur Rahman. Doktrin Ekonomi Islam, alih bahasa Soeroyo, Jilid III, Cet II. Yogyakarta: Dana Bhakti Prima Yasa, 2002.

Al-Amien Ahmad. Hukmu al-Bai’ bi at-Taqshid alih bahsa oleh Ma’ruf Abdul Jalil, Jual Beli Kredit, Cet.V. Jakarta: Gema Insani Press, 1998.

Al-Imam al-Baghawi. Syarah as-Sunnah, Juz VIII. Beirut: al-Kutub al-Ilmiyah, 1403 – 1983 H.

Hafizh Abi Daud Sulaiman bin As’ad as-Sajistani. Sunan Abi Daud, Juz II. Beirut: Dar al-Fikr, 1416 H –1996 M.

Ibnu Hazam. Al-Muhalla. Juz IX. Beirut: Dar al Afaq al-Jadidah, T.Th

Ibnu Majah. Sunan Ibnu Majah. Juz II. (T.Tp: Tp, T.Th).

Ibnu Manzhur. Lisan al-Arab. VII. (Beirut: Dar Lisan al-Arab, t.th)

Ibnu Qudamah. al-Mughni. IV. Riyadh: Maktabah Riyadh al-Haditsah, T.Th

Ibnu Taimiyah. Majmu’ Fatawa. XXIX. T.p: Maktabat al-Ma’arif ar-Ribath al-Maghrib, T.Th.

Imam Nawawi. Al-Majmu’ Syarh Muhazzab. IX. Beirut: Dar al-Fikr, T.Th.

Jalaluddin As-Suyuthi. Jami’ ash-Shaghir. Juz I dan II. Beirut: Dar al-Fikr, T.Th.

Kasmir. Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya, Cet IV. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2000.

M.A Mannan. Ekonomi Islam, Ed.1. alih bahasa oleh Potan Arief Harahap. Jakarta: Intermasa, 1992.

Muhammad Abdi ar-Rahman Ibnu Abdi ar-Rahim. Tuhfatu al-Ahwazibi Syarhi Jami’ at-Tirmidzi, Juz IV. Beirut: Dar al-Kutub al-Islami, 1410 H – 1990 M.

Muhammad bin Ali Muhammad asy-Syaukani. Nail Authar, Juz V. Beirut: Dar al-Fikr, T.Th

Muhammad bin Isma’il al-Kahlani ash-Shan’ani. Subulussalam, Juz III. Bandung: Maktab ad-Dahlan, T.Th.

Muhammad Muslehuddin. Banking and Islamic Law. alih bahasa oleh Aswin Simamora Sistem Perbankan Dalam Islam. Jakarta: Rineka Citra, 1974.

Muhammad Rawas Qila’ah Ji. Al-Mu’amalah al-Maliyah asl-Mu’asyirah. Beirut: Dar an-Naffais, 1420 H – 1999 M.

Yusuf al-Qaradhawi. Fawai al-Bunuk Hiya ar-Riba, Cet. II, alih bahasa oleh Setiawan Budi Utomo, Bunga Bank Haram. Jakarta: Akbar, 2002 M – 1422 H.

Diterbitkan
2020-12-27
Bagian
Volume 2 Nomor 2 Desember 2020
Abstrak viewed = 399 times