DETERMINAN PEMAHAMAN AKUNTANSI MAHASISWA DENGAN SELF REGULATION SEBAGAI VARIABEL MODERASI

Main Article Content

Faizah Khaeruddin

Abstract

This study aims to analyze determinants of students accounting understanding with self-regulation as a moderating variable in accounting students at Makassar State University. This type of research is a type of quantitative research. The population in this study were accounting students who were registered at the Makassar State University. Determination of research sample based on convenience sampling method. Research data is primary data collected through a questionnaire survey using google form. Data analysis used multiple linear regression analysis to determine the effect of intellectual ability, social ability, and spiritual intelligence on the understanding of accounting courses. Moderating regression analysis with Interaction Approach Test to determine the effect of self-regulation in moderating intellectual ability, social ability, and spiritual intelligence on the understanding of accounting courses. The results of this study indicate that spiritual intelligence has a significant positive effect on accounting understanding. Meanwhile, intellectual ability and social ability have no significant effect on accounting understanding. The self-regulation variable does not become a moderator variable on the intellectual ability variable and the social ability variable on accounting understanding. The self-regulation variable becomes a moderator variable on the intellectual ability variable on accounting understanding.

Article Details

How to Cite
Khaeruddin, F. (2024). DETERMINAN PEMAHAMAN AKUNTANSI MAHASISWA DENGAN SELF REGULATION SEBAGAI VARIABEL MODERASI. ISAFIR: Islamic Accounting and Finance Review, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.24252/isafir.v5i1.48177
Section
Artikel

References

Ajzen, I. 1988. Attitudes, personality, and behavior. 1 st Edition. Milton Keynes: Open University Press.
Ajzen, I. 2005, Attitudes, Personality and Behavior, 2nd Edition, McGraw-Hill Professional Publishing, Berkshire, GBR.
Ajzen, I., dan Fishbein, M. 1980. Understanding Attitude and Predicting Social Behavior. Englewood Cliff. New York: Prectice Hall.
Anggraeni, D., & Setiawan, I. A. (2017). Pengaruh Kecerdasan Spiritual dan Kecerdasan SOsial Terhadap Pemahaman Akuntansi. Jurnal Sains Manajemen & Akuntansi, IX(2), 26–35.
Ariantini, K. T., Herawati, N. T., & Sulindawati, N. L. G. E. (2017). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, dan kecerdasan sosial terhadap pemahaman akuntansi pada mahasiswa jurusan akuntansi program s1 angkatan 2013 universitas pendidikan ganesha. E-Journal Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 7(1), 1–11.
Arif, Kennedy. 2013. Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Raja Ali Haji Angkatan 2010
Darmawan, G. P. 2017. Pengaruh SelfRegulated Learning Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi. E-Journal Pendidikan Ekonomi.
Dwirandra. (2013). Pengaruh Perilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi dan Sikap Etis dengan Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual sebagai Variabel Pemoderasi.
Febriansyah, Erwin, dkk. 2020. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Pemahaman Mata Kuliah Pengantar Akuntansi (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Muh ammadiyah B engkulu). Journal Ekombis Revie.
Lisda, Afria. 2009. pengaruh kemampuan intelektual, kecerdasan emosional, dan kecerdasan spiritual terhadap perilaku etis auditor serta dampaknya pada kinerja
Rusmiani, N. K. A., & Widanaputra, A. A. G. P. (2017). Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana (Unud), Bali , Indonesia Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana (Unud), Bali , Indonesia ABSTRAK PENDAHULUAN Pendidikan akuntansi khususnya pendidikan tinggi akuntansi yang diselenggarakan di pe. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 20, 959–985.
Saguni, F., & Amin, S. M. (2014). Hubungan Penyesuaian Diri, Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Self Regulation Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Akselerasi SMP Negeri 1 Palu. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, Vol.2, No., 208–209.
Wariani, T., Vinsensia, H. B. H., dan Cornelis. B. 2017. Hubungan antara Keterampilan Sosial dengan Hasil Belajar Mata Kuliah Kimia Dasar 1 Mahasiswa Angkatan Tahun 2016/2017 Program Studi Pendidikan Kimia FKIP UNWIRA Kupang. Jurnal seminar nasional pendidikan sains.
Yani, F. (2011). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual Terhadap Pemahaman Akuntansi. Jurnal Akuntansi Pendidikan.
Zohar, D. dan I. M. (2001). SQ: Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam Berpikir Integralistik dan Holistik untuk Mamaknai Kehidupan. Mizan Pustaka.