Model Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik)

  • Elis Tania UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
    (ID)
  • Setiyawan Agung UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
    (ID)

Abstract

This research aims to describe models and theories of second language acquisition in psycholinguistic studies. This research uses a descriptive qualitative approach, which focuses on description and data analysis to understand the phenomenon being studied in depth. The method used in this research is library research, where researchers collect data from scientific articles and books that are relevant to the research topic. The data obtained was then analyzed using content analysis techniques, namely the researcher identified themes and patterns in the data collected. The research results show several theories from language experts and linguists which describe the theory of second language acquisition developed by psychologists and linguists such as B.F. Skinner, Noam Chomsky and Stephen D Krashen. All three will provide broad insight into the concrete empirical aspects as well as the abstract intuitive aspects of second language acquisition.

References

Adiluhung, Melani Candra Fransika, Vivia Salma Azzahro, Melani Widya Nafi’atus, dan Lisma Meilia Wijayanti. “Pemerolehan Bahasa Arab Anak Usia 4 Sd 8 Tahun Di Pondok Modern Arrisalah Ponorogo.” Lingua Franca: Jurnal Bahasa Dan Sastra 1, no. 1 (2022): 26–39.

Annisa, Maryam Nur, Dian Arista, Yadin La Udin, dan Wildana Wargadinata. “Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik).” A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 12, no. 2 (2023): 468–484.

Chaer, Abdul. Psikolinguistik Kajian Teoritik. Bandung: PT Rineka Cipta, 2003.

Chomsky, N. Reflections on Language. Pantheon Books. Pantheon Books, 1975.

Dardjowidjojo, Soenjono. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2003.

Faisal, Faisal. “Konsep Pemerolehan Bahasa Arab di Indonesia.” Jurnal PAI: Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam 1, no. 1 (2022): 56–71.

Huda, Nafiul. “Model Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing Pada Peserta Didik Non-Native Speaker (Kajian Teori Psikolinguistik).” Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 2 (2017): 95–105.

Jumhana, Nana. “Pemerolehan Bahasa Pada Anak (Kajian Teoritis Tentang Pemerolehan Bahasa Pertama).” Jurnal al-Ittijah, Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Sultan Maulana Hasnuddin Banten 6 (2014).

Krashen, Stephen. “Second Language Acquisition.” Second Language Learning 3, no. 7 (1981): 19–39.

Oktaviana, Anisa Rosi. “Efektivitas Metode Langsung Dalam Proses Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua Santri Pondok Modern Darussalam Gontor Putri 5 (Kajian Teori BF Skinner).” JILSA (Jurnal Ilmu Linguistik dan Sastra Arab) 6, no. 2 (2022): 151–161.

Pallawagau, Baso, dan Rasna Rasna. “Pemerolehan Bahasa Asing Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Pemerolehan Bahasa Arab).” JAEL: Journal of Arabic Education and Linguistic 2, no. 2 (2022): 64–76.

Pardja, Juhaya S. “Aliran-Aliran Filsafat Dari Rasionalisme Hingga Sekularisme.” Bandung: Alva Gracia (1987).

Parera, Jos Daniel. “Pengantar Linguistik Umum.” Ende Flores: Nusa Indah (1983).

Rosiyana, Rosiyana. “Pengajaran Bahasa dan Pemerolehan Bahasa Kedua dalam Pembelajaran Bipa (Bahasa Indonesia Penutur Asing).” Jurnal Ilmiah KORPUS 4, no. 3 (2020): h. 374–382.

Saryono, Djoko. “Pemerolehan Bahasa: Teori dan Serpih Kajian.” Malang: Nasa Media, 2010 (2010).

Setiawan, Cecef, dan Dzun Nur Nafi’ah Muamaroh. “Proses Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dini Pada Tataran Fonologi: Analisis Psikolinguistik.” Jurnal Edukasi Khatulistiwa: Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia 6, no. 1 (2023): 22–32.

Setiyadi, Alif Cahya, and Mohammad Syam’un Salim. “Pemerolehan Bahasa Kedua Menurut Stephen Krashen.” At-Ta’dib 8, no. 2 (2013).

Skinner, Burrhus Frederic. Verbal Behavior. New York: Appleton-Century-Crofts, 1957.

Subyantoro. Teori Pemerolehan Bahasa : Sebuah Pengantar. MAHATA (Magna Raharja Tama), 2020.

Sultan, and Sudi Yahya. Peranan Psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Sebuah Pengantar). Jurnal At-Ta’dib. Vol. 8, 2020.

Sundari, Weli. “Pemerolehan Bahasa.” Jurnal Pendidikan. Jurnal Warna V o l 2 (2018).

Syahid, Ahmad Habibi. “Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Teoretis Pemerolehan Bahasa Arab Pada Siswa Non-Native).” Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 2, no. 1 (2015): h. 86–97.

Syahid, Ahmad Habibi. “Kepribadian Ekstrovert-Introvert dan Pemerolehan Bahasa Kedua Perspektif Psikolinguistik Pada Santri Pondok Modern.” Al Qalam 31, no. 2 (2014): h. 399–426.

Syamsiyah, Dailatus. “Analisis Deskriptif Teori Pemerolehan Bahasa Kedua.” Al-Manar: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam 6, no. 2 (2017): h. 59–80.

Tarigan, Henry Guntur. “Psikolinguistik. Bandung. Angkasa...(1988).” Pengajaran Pemerolehan Bahasa (1985): h. 139.

Tono, Yukio. “The Role of Learner Corpora in SLA Research and Foreign Language Teaching : The Multiple Comparison Approach /” (January ).

Published
2024-04-17
How to Cite
Tania, E., & Agung, S. (2024). Model Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). Journal of Arabic Education and Linguistics, 3(2), 74-84. https://doi.org/10.24252/jael.v3i2.44046
Abstract viewed = 384 times