Pendampingan Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI MA YPPI Kabupaten Bulukumba Melalui Pemberian Tugas
Abstract
Abstrak
Tujuan pengabdian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika siswa kelas XI MA YPPI Kabupaten Bulukumba dengan penerapan pemberian tugas. Populasi dalam pengabdian ini adalah seluruh siswa kelas XI MA YPPI Kab. Bulukumba yang berjumlah 52 orang dan terbagi menjadi 2 kelas. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik sampling jenuh. Kelas eksperimen adalah kelas XIa sebanyak 27 siswa, yang menjadi kelas kontrol adalah kelas XIb sebanyak 25 siswa. Instrumen yang digunakan yaitu tes essai sebanyak 5 soal, dan analisis data yang digunakan yaitu analisis deskriptif dan analisis inferensial. Hasil analisis statistik deskriptif diperoleh rata-rata post-test kelas eksperimen 83,06 dan rata-rata post-test kelas kontrol 72,48. Sedangkan hasil analisis inferensial dalam pengujian hipotesis data menunjukkan nilai thitung lebih besar daripada nilai ttabel (3,38>1,68) dan rata-rata hasil belajar kelas eksperimen lebih tinggi dibanding rata-rata hasil belajar kelas kontrol, dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan pembelajaran pemberian tugas efektif dalam meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas XI MA YPPI Kab. Bulukumba.
Abstract
The dedication of this study were knowing the in crease in student learning out comes in mathematics Class XI students of MA YPPI, Bulukumba Regency with the implementation of assignments. The population in this study were all students of class XI MA YPPI Kab. Bulukumba, amounting to 52 people and divided into 2 classes. The sampling technique used a saturated sampling technique. The experimental class was class XIA with 27 students, the control class was class XIB with 25 students. The instruments used were 5 essay tests, and the data analysis used was descriptive analysis and inferential analysis. The results of the descriptive statistical analysis showed that thepost-test average for the experimental class was 83.06 and the post-test average for the control class was 72.48. While the result sofin ferential analysis in testing the data hypothesis show that the t-count value is greater than the t-table value (3.38> 1.68) and the average learning out comes of the experimental class are higher than the average learning outcomes of the control class, thus it can beconcluded that the use of learning assignment is effective in improving mathematics learning outcomes in class XI MA YPPI Kab. Bulukumba.
Downloads
References
Afifah, D. S. N. (2013). Differences of Student Result in Mathematics Learning Using Individual Exercising and Study in Group. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI, 1(1), 1–10.
Angriani, A. D., Aminah, N., & Ilhamsyah. (2020). Development of C-Math Based on Macromedia Flash on The Subject Circle of Class VIII Students of MTsN. Alauddin Journal of Mathematics Education, 2(2), 136–150. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/ajme/article/view/17669/pdf
Auliani, Karim, & Amalia, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran CORE Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SENPIKA), 112–117. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Auliya, R. N. (2016). Kecemasan Matematika dan Pemahaman Matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(20), 12–22. https://doi.org/https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.748
Halek, W. A., Niis, L., Abuk, F., Tfaentem, W. B., Naisoko, W. U., Naiheli, Y., & Naisoko, Y. A. (2020). Pengaruh Metode Pemberian Tugas Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Asimtot: Jurnal Kependidikan Matematika, 2(1), 11–20.
Harahap, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Langsung (Direct Intruction) Dan Pemberian Tugas Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Pada Materi Elastisitas Permintaan Di Kelas X Man Sipirok. Jurnal Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan (IPTS), 3(3), 109–117.
Harun, D. (2018). Pengaruh Pemberian Tugas Dan Perilaku Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa di SDN 2 Limboto Kecamatan Limboto Kabupaten Gorontalo. Jurnal Inventa, II(1), 72–79.
Hasmori, A., Sarju, H., I, N., R, H., & M, S. S. (2011). Pendidikan Kurikulum dan Masyarakat: Satu Integrasi. Journal of Edupres, 1(9), 350–356.
Hayward, J. M. (2010). Digital Commons @ Brockport The Effects of Homework on Student Achievement. State University of New York College at Brockport In, New York.
Lestari, W. I., & Putra, E. D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Pemberian Tugas Google Form Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Hasil Belajar Siswa. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 129–141. https://doi.org/10.31537/laplace.v3i2.379
Masnun, & Syarifah, I. M. (2010). Efektivitas Pemberian Tugas dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–10.
Purba, F. J. (2019). Pengaruh Metode Pemberian Tugas Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 7(1), 2017–2020.
Silalahi, T. M. (2018). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematik dan Sikap Positif Siswa Dengan Pembelajaran Kontekstual Pada Siswa Smk Pelayaran Samudera Indonesia Medan. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 4(1), 113–123.
Surachman, M. (1990). Pengantar Penelitian. Bandung: CV Rajawali.
Sutriani, Barra, M., Tandiayuk, & Paloloang, B. (2016). Penerapan Metode Permberian Tugas untuk meningkatkan Hasil Belajar pada Materi penjumlahan dan pengurangan pecahan di SD kelas V SDN Bukit Harapan. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(1), 19–34.
Tumangger, H. (2019). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual. (May), 0–7.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).