Millennials' Interest in Using OVO Applications in Asahan District in the Perspective of Islamic Law

  • ahmad junaidi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
    (ID)
  • Nurul Aulia Dewi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
    (ID)

Abstract

The purpose of this research is to find out and analyze the interest of the people of Asahan Regency in the use of OVO products. This study uses a quantitative descriptive approach with a sample of 73 respondents belonging to millennials. From the results of the research above, it can be concluded that the potential for developing E-Money in Millennials can be developed because of the results of research that has been carried out the percentage of interest in using OVO E-Money is at a moderate level with a percentage of 45% and a high interest in using OVO is 27%. This can trigger the use of OVO E-Money with marketing programs and target markets from OVO itself.

Keywords : Development, E-Money, Milenial

 

 

References

Aksami, Ni Made Dwi. (2019). Analisis Minat Penggunaan Layanan E-Money Pada Masyarakat Kota Denpasar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana. 8(9), 2439-2470.

Anam, Choiril. (2018). E-Money Dalam Perspektif Hukum Syariah. Jurnal Qawanin. 2(1), 95-112.

Bank Sentral Republik Indonesia. (2020). System Pembayaran Uang Elektronik. BI.go.id. https://www.bi.go.id/statistik/sistem-pembayaran/uang-elektronik/contents/transaksi.aspx

Catriana, Elsa. (2020). Gopay, OVO, Dana, LinkAja, Mana yang Paling Banyak Digunakan Konsumen?. KOMPAS.com. https://amp.kompas.com/money/read/2020/02/12/142602626/gopay-ovo-dana-linkaja-mana-yang-paling-banyak-digunakan-konsumen

Databoks. (2019). Daftar Dompet Digital Terbesar di Indonesia Kuartal IV 2017-Kuartal II 2019. databoks.katadata.co.id. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/08/23/inilah-daftar-dompet-digital-terbesar-di-indonesia

Djaali, H. (2007). Psikologi Belajar. Jakarta: Bumi Aksara

Febrilia, Ika, et al,. (2020). Minat Penggunaan Cashiless Payment Sistem-Dompet Digital pada Mahasiswa di FE UNJ. JRMSI. 11(1), 1-19.

Fitriana, Ana & Irawan Wingdes. (2017). Analisis TAM Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Menggunakan E-Money Indomaret Card Di Pontianak. Techno.COM. 16(4), 402-410.

Firdaus, Muhammad Ridwan. (2018). E-Money Dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah. Tahkim. XIV(1), 145-156.

Hidayati, S. (2006). Operasional E-Money. Bank Indonesia.

Joan, Leoni & Tony Sitinjak. (2019). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat penggunaan Layanan Pembayaran GO-PAY. Jurnal Manajemen. 8(2), 27-39.

J.P. Peter, & Jerry C Olson. (2000). Consumer behavior: Perilaku Konsumen Dan Strategi Pemasaran. Jilid 1. Edisi Keempat. Jakarta: Erlangga

Khafiyah, Nurits Nadia. (2018). Pengaruh persepsi mahasiswa mengenai uang elektronik terhadap minat menggunakan aplikasi ovo studi pada mahassiwa jurusan pendidikan ips uin syarif hidayatullah Jakarta. Yogyakarta: Skripsi, Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia.

Listianti, Uli Yeni. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan Dan Manfaat Terhadap Minat Penggunaan E-Money Pada Mahasiswa UMS. Surakarta: Skripsi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Muamar, Afif & Ari Salman Alparisi. (2017). Electronic Money (E-Money) Dalam Perspektif Maqashid Syariah. Jurnal Of Islamic Economics Lariba. 3(2),75-84.

Mappiare, Andi. (1982). Psikologi Remaja. Surabaya: Usaha Nasional.

Marhijanto, Bambang. (1999). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Masa Kini. Surabaya: Terbit Terang.

OVO. (2020). About Us. ovo.id. https://www.ovo.id/about

Parastiti, Didin Elok. et al,. (2015). Analisis Penggunaan Uang Elektronik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang. JESP. 7(1), 75-82.

Rahmatika, Ula & Muhammad Andryzal Fajar. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money: Integrasi Model TAM-TPB Dengan Perceived Risk. Jurnal Nominal. VIII(2), 274-284.

Sari, Mia Andika. et al,. (2019). Analisis Pengaruh Daya Tarik Promosi, Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Persepsi Keamanan Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet. Jurnal Ekonomi & Bisnis. 18(2), 126-134.

Sardiman. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

S, Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta

Suharni. (2018). Uang Elektronik (E-Money) Ditinjau Dari Perspektif Hukum Dan Perubahan Sosial. Jurnal Spektrum. 15(1), 15-43.

Tarigan, Azhari Akmal. (2016). Tafsir Ayat-Ayat Ekonomi. Medan: FEBI UIN-SU Press.

Tarantang Jefry, et al. (2020). Electronic Money Sebagai Alat Transaksi Dalam Perspektif Islam. An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah. 7(1). 1-21

Tazkiyyaturrohmah, Rifqy. (2018). Eksistensi Uang Elektronik Sebagai Alat Transaksi Keuangan Modern. Muslim Heritage. 3(1), 21-39.

Utami, Sulistyo Seti & Berlianingsih Kusmawati. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan E-Money. Balance. XIV(2), 29-41.

Widyastuti, Kirana. et al,. (2017). Tantangan dan Hambatan Emensi Produk Uang Elektronik di Indonesia: Studi Kasus PT XYZ. Jurnal Sistem Informasi. 13(1), 38-48.

Wijaya, Hendra. (2018). Takyif Fiqh Pembayaran Jasa Transportasi Online Menggunakan Uang Elektronik (GO-PAY dan OVO). Nukhbatul ‘Ulum. 4(2), 187-203.

Woolfolk, Anita. (2004). Educational Psychology, Boston: Allyn and Bacon.

Winkel, W.S. (1983). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.

Zunaitin, Eliya. et al,. (2017). Pengaruh E-Money Terhadap Inflasi di Indonesia. Journal Ekuilibrium. II(1), 18-23.
Published
2022-06-22
How to Cite
junaidi, ahmad, & Dewi, N. A. (2022). Millennials’ Interest in Using OVO Applications in Asahan District in the Perspective of Islamic Law. LAA MAISYIR : Jurnal Ekonomi Islam, 9(1). https://doi.org/10.24252/lamaisyir.v9i1.28015
Section
Artikel
Abstract viewed = 558 times