Hubungkait Antara Neurosains Dan Kaedah Hafazan Al-Qur’an Siyaq Dan Peranannya Dalam Peningkatan Prestasi Hafazan

  • Nurbazilah Sakynah Tahir Universiti Islam Sultan Sharif Ali
    (BN)
  • Muhammad Zakir Husain Universiti Islam Sultan Sharif Ali
    (BN)
  • Ahmad Baha' Universiti Islam Sultan Sharif Ali
    (BN)
  • Khairun Naqibah Universiti Islam Sultan Sharif Ali
    (BN)
  • Yusfariza Yussop Universiti Islam Sultan Sharif Ali
    (BN)
  • Sarinah Yahya Universiti Islam Sultan Sharif Ali
    (BN)
Keywords: Neurosains, Kaedah Hafazan Al-Quran, Hubungkait, Peranan, Peningkatan Prestasi Hafazan

Abstract

Kajian ini adalah mengenai peranan Neurosains dalam pembelajaran hafazan Al-Qur’an dan hubungannya dalam kaedah hafazan Al-Qur’an Siyaq. Namun begitu masih didapati kebanyakkan para penghafaz kurang mengambil berat tentang kegunaan Neurosains dalam pembelajaran hafazan Al-Qur’an. Selain daripada itu, kaedah hafazan yang digunakan sekarang tertumpu kepada kaedah hafazan Al- Qur’an sahaja tanpa dihubungkaitkan dengan Neurosains. Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungkait antara Neurosains dan kaedah hafazan Al- Qur’an Siyaq. Selain daripada itu, kajian ini adalah untuk mengkaji peranan Neurosains dalam peningkatan prestasi hafazan. Bagi mencapai tujuan tersebut, kajian ini dijalankan dalam reka bentuk kajian kualitatif dengan menggunakan metodologi kajian kepustakaan untuk menjawab objektif kajian ini. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungkait antara Neurosains dan kaedah hafazan Al-Qur’an Siyaq. Dengan memahami hubungkait antara neurosains dan hafazan Al-Qur’an dapat membantu penghafaz untuk meningkatkan lagi mutu hafazan.

References

Al-Qur’an Al-Kareem
Anna Hernandez, MD. (n.d). Hippocampus. Diambil daripada: https://www.osmosis.org/answers/hippocampus#:~:text
=The%20hippocampus%20is%20involved%20in,to%20the%20objects%20around%20the m. [26/8/2023]
Aqtar Mohamed bin Ummar. (2021). “Tahap Keberkesanan Tidur Petang(Qaylulah)Terhadap Hafazan Pelajar Tahfiz Di Khalifah Model School Secondary”. Tesis M.A, Cluster Of
Education And Social Sciences Open University Malaysia.
Arma. (2015). Ingat Dan Lupa Menurut Al-Qur’an. Jurnal Al-Fath. 9(2),.
Atkinson, R.C & Shiffrin, R.M. (1968). Human Memory: A Proposed System and Its Control Processes. Stanford California : Stanford University.
Cowan N. (2015). George Miller's magical number of immediate memory in retrospect: Observations on the faltering progression of science. Psychol Rev, 122(3).
Dr. dr. BM Wara Kushartanti. (n.d). Perkembangan Aplikasi Neurosains Dalam Pembelajaran Di TK.
Hafez Duzak. (2012, September 15). Keunikan Metodologi Sistem Hafazan Cara Deobandy. Diambil daripada http://pbtaajaya.blogspot.com/2012/09/keunikan- metodologi-sistem- hafazan-cara.html?m=1. [25 Januari 2023].
Hampton, Lucinda et.al. (n.d). Limbic System. Diambil daripada: https://www.physio-
pedia.com/Limbic_System#:~:text=There%20are%20sev eral%20important%20structures
,%2C%20amphibians%2C%20reptiles%20and%20mamm als. [27/9/2023]
Hypothalamus. (2022, Mac 16). Diambil daripada: https://my.clevelandclinic.org/health/body/22566-
hypothalamus. [27/9/2023]
Ida Royani Munfarokhah. (2020). “Neurosains Dalam Mengembangkan Kecerdasan Intelektual Peserta Didik Sd Islam Al-Azhar Bsd”. M.A Tesis. Manajemen PendidikanIslam,Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al- Qur’an Jakarta.
Julianto, Very, et al. (2011). The Effect of Reciting Holy Qur’an toward short-term Memory Ability Analysed trought the Changing Brain Wave. Jurnal Psikologi, 38(1).
K. Albritton, R. E. Mathews, and S. G. Boyle. (2019). Is the Role of the School Psychologist in Early Childhood Truly Expanding? A National Survey Examining School Psychologists’ Practices and Training Experiences. J. Appl. Sch. Psychol, 35(1).
L. Wu, Y. Wu, and X. Zhang. (2021). L2 Learner Cognitive Psychological Factors About Artificial Intelligence Writing Corrective Feedback. English Lang. Teach, 14(10).
Leopold, Caroline. (2023, January 6). Everything you need to know about the cerebellum. Diambil daripada: https://www.medicalnewstoday.com/articles/313265. [27/9/2023].
Michaela Harrow-Mortelliti. (2023, Mac 17). Diambil daripada: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK544267/#:~:te
xt=The%20three%20primary%2 0roles%20of,the%20brain%2C%20and%20coordinate%2
0reflexes. [27/9/2023]
Murihah Abdullah, et al. (2015). Strategi Awal Menghafaz Al- Quran Menurut Abu Dzar Al- Qalamuni.
Nor Musliza Mustafa, et al. (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al-Quran Tradisional Dan Moden:Satu Kajian Awal. Proceeding of the Social Research.
Nurhamizah Jasni, Mariam Abdul Rahman. (2022). Implementasi Kaedah Neuro Nadi Dalam Pengajian Al-Qur’an Di Brunei. Journal of Quranic Sciences and Research, 3(1).
“Pengenalan Ringkas Institut Tahfiz Al-Qur’an Sultan Haji Hassanal Bolkiah”. Diamhil daripada
http://www.mora.gov.bn. [28 Januari 2023].
Purwanto, Setiyo. (1999). Hubungan Antara Ingatan Jangka Pendek Dan Kecerdasan Dengan Kecepatan Menghafal Al-Qur’an. Psikologika, 4(8).
R.Funny Mustikasari Elita. (2004). Memahami Memori. MediaTor, 5(1).
Rizal Fadli. (2023, Mei 25). Ini Bagian Otak dan Fungsinya yang Wajib diketahui. Diambil daripada https://www.halodoc.com/artikel/ini-bagian-otak-dan- fungsinya-yang-wajib- diketahui. [20 Mei 2023].
Sarinah Yahya. (2019). Sejarah Perkembangan Pengajian dan Penulisan Al-Qur’an di Negara Brunei Darussalam. Ar- Raiq, 2(2).
Sedek bin Ariffin. (2011). Keunikan Metode-Metode Hafazan Al- Qur’an Di Dunia: Suatu Tinjauan Terhadap Kaedah Di Malaysia, India, Pakistan, Arab Saudi, Indonesia Dan Turki.
Prosiding Seminar Serantau Pengajian Usuluddin di Institut Pengajian Tinggi.
Setiyo Purwanto. (1999). Hubungan Antara Ingatan Jangka Pendek Dan Kecerdasan Dengan Kecepatan Menghafal Al-Qur’an. Psikologika, 4(8).
Shirvani M, et al. (2015). Comparison of intelligence test result among hafiz and non-hafiz of holy Quran students at their entrance to schools. International Journal of Review in Life Sciences. 5(8).
Siti Suriyani Sulaiman. (2018). Kaedah Hafazan : Suatu Tinjauan Ringkas. E-Journal of Islamic Thought and Understanding, 2(1).
T. T. Y. Alabdullah et al. (2023). Memorizing the Qur’an: The ScienceBehindChildren’s Remarkable Ability. ICIGR 2022, ASSEHR 750 (Eds).
Thalamus. (2022, Mac 30). Diambil daripada: https://my.clevelandclinic.org/health/body/22652-
thalamus. [27/9/2023]
Ummu Aiman. (2015, Jun 24). Neurosains itu apa. Diambil daripada
https://www.kompasiana.com/aiman17/552007018133 11546f9de61f/neurosains-apa-itu. [12 Jun 2023]
Vaghefi M, et al. (2015). Spirituality and brain waves. J Med Eng Technol. 39(2).
Valerie C, et al. (2015). Essentials of Anatomy and Physiology. 7th (ed). United State of America: F.A. Davis Company.
Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin, et al. (2020). Aplikasi Model Hafazan Al-Qur’an Ulul Albab Di Sekolah Imtiaz Terengganu. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences, 3(3).
Zulfa Izza Mohamed @ Hashim, Et Al. (2012). Analisis Kritikal Terhadap Kaedah-Kaedah Penghafaz Al-Qur’an Dari Perspektif Neurosains Kognitif. Diambil Daridapa
Https://Docplayer.Net/62710284-Analisis-Kritikal- Terhadap-Kaedah-Kaedah- Penghafazan-Al-Qur-An- Dari-Perspektif-Neurosains-Kognitif-Abstrak.Html. [23 Mei
2023]
Published
2024-07-15
Section
Artikel
Abstract viewed = 53 times