MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL DI KELAS IV SDN MANGGARAI 09 PAGI JAKARTA SELATAN

Abstract

The purpose of this classroom action research is to improve the science learning outcomes of human body skeleton material through audio-visual media in grade IV SDN Manggarai 09 South Jakarta. This study uses a cycle model from Stephen Kemmis and MC. Taggart. The research was carried out through the stages of recording, implementing actions, observing and reflecting. The results obtained from this study were an increase in science learning outcomes in grade IV SDN Manggarai 09 South Jakarta. In the first cycle the student learning outcomes were 65%. In cycle II, 75% of student learning outcomes have achieved the desired results. The implication of the results of this study is that using audio-visual media can be used as a means to improve science learning outcomes of human body frame material for grade IV elementary schools.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sulistyani Puteri Ramadhani, Universitas Trilogi
Education

References

Agus Suprijono, Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Pakem (Yogyakarta, Pustaka belajar, 2019)

Arikunto, Suharsimi, Penelitian Tindakan Kelas. (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2017)

Azhar Arsyad, Media Pembelajaran (Jakarta: PT.Raja Grafindi Persada, 2016)

Elida Prayitno, Psikologi Perkembangan (Jakarta:Rajawali Press)

Fujiyanto, A., Jayadinata, A. K., & Kurnia, D. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup. Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup, 1(1), 841–850. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.3576

Hendro Darmojo dan Jenny R.E.Kaligis, Pendidikan ,PA II (Jakarta:Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 2017)

Iskandar, Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: Gaung Persada, 2014)

Nana Sudjana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2016)

Purwanto, Evoluosi Hasil Belajar (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009)

Purwono, J. dkk. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 02 NO. 2(Pendidikan), 127–144. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/

Sadiman dkk, Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatan (Jakarta:PT. raja Grafindo Persada, 2016)

Sumaji dkk, Pendidikan Sains yang Humanitis (Yogyakarta: Kanisus, 2015)

Uzer Usman, Menjadi Guru Professional ( Bandung: PT.Remaja Rodaskarya, 2015)

Yohanes Surya, IPA Asik, Mudah dan Menyenangkan (Jakarta Arva Duta. 2016)

Published
2020-09-16
How to Cite
Ramadhani, S. P. (2020) “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL DI KELAS IV SDN MANGGARAI 09 PAGI JAKARTA SELATAN”, Inspiratif Pendidikan, 9(2), pp. 73-90. doi: 10.24252/ip.v9i2.15655.
Abstract viewed = 498 times