PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI ILMU (Ontologi, Epistimologi dan Aksiologi)

  • Wahyuddin Wahyuddin Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

In connection with this community, education meaningful cultural heritage of the older generation to the younger generation in order to remain sustainable community living in other words, society has cultural values or mores that want passed down to the next generation in order to remain preserved. This century has given great kakuasaan on humanity that has never happened in history. Progress and tremendous technological strength is easy to use and utilized by us today. How does one use these technologies rely on moral maturity is concerned. This was clearly stated by the historian Arnold Toynbee in his British Civilization on Trial reminds us that advances in modern technology requires an emphasis on the moral and spiritual dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Abd. Rahman, Aktualisasi Konsep Dasar Pendidikan Islam. Cet. I; Yogyakarta: UII Press, 2002.

Al-Nahlawi, Abd. Al-Rahman, Usual-Tarbiyyah al-Islamiyyah wa Asalibuha, terj. Henry Nur Ali, Prinsip-prinsip dan Metode Pendidikan Islam. Cet. I; Bandung: Diponegoro, 1989.

al-Syaibani, Omar Mohammad al-Toumy, Falsafat al-Tarbiyah al-Islamiyah, terj. Hasan Langgulung, Filsafat Pendidikan Islam. Cet. II; Jakarta: Bulan Bintang, 1983.

Arief, Armai, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Cet. I; Jakarta: Ciputat Pers, 2002.

Asy’arie, Musa, Filsafat Islam Tentang Kebudayaan. Cet. I; Yogyakarta: LESFI, 1999.

Jalal, Abdul Fatah, Min Usūl al-Tarbiyah fī al-Isla>m, terj. Henry Nur Ali, Azas-azas Pendidikan Islam. Cet. I; Bandung: Diponegorro, 1988.

Mastuhu, Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam (Cet. I; Jakarta: Logos, 1999)

Muhaimin dan Abdul Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operaionalnya. Cet. I; Bandung: Trigenda Karya, 1993.

Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam: Mmengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan Islam. Cet. I; Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.

Muliawan, Jasa Ungguh, Pendidikan Islam Integratif. Cet. I; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Nata, Abuddin Filsafat Pendidikan Islam I, Jilid I. Cet. I; Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.

Sadulloh, Uyoh, Pengantar filsafat Pendidikan. Cet. VI; Bandung: Alfabeta, 2009.

SM., Ismail dan Nurul Huda, ed., Paradigma Pendidikan Islam. Cet. I: Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.

Soetriono dan Rita Hanafie, Filsafat Ilmu dan Metodologi Penelitian. Cet. I; Yogyakarta: ANDI, 2007.

Solihin, M., Perkembangan Pemikiran Filsafat dari Klasik Hingga modern. Cet. I; Bandung: Pustaka Setia, 2007.

Suriasumantri, Jujun S., Filsafat Ilmu sebuah Pengantar Populer. Cet. XVIII; Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2007.

Tafsir, Ahmad, Epistimologi Untuk Ilmu Pendidikan Islam. Cet. I; Bandung: Sunan Gunung Jati, 1995.

Published
2016-06-01
How to Cite
Wahyuddin, W. (2016) “PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI ILMU (Ontologi, Epistimologi dan Aksiologi)”, Inspiratif Pendidikan, 5(1), pp. 177-190. doi: 10.24252/ip.v5i1.3470.
Abstract viewed = 472 times