HUBUNGAN ANTARA PROSES PEMBELAJARAN DI MAJELIS TA’LIM AR-RIDHO DENGAN TINGKAT PEMAHAMAN AJARAN ISLAM PADA MASYARAKAT DESA CIPAYUNG DATAR RT/RW 02/03 KECAMATAN MEGAMENDUNG KABUPATEN BOGOR

  • Muhamad Khoerun Universitas Ibn Khaldun Bogor
    (ID)

Abstract

This study aims to determine the relationship between the learning process in the majelis ta'lim Ar-ridho with the level of understanding of Islamic teachings in the community of Cipayung Datar Village Rt / Rw 02/03, Megamendung District, Bogor Regency. This study uses a quantitative method with a correlational approach. Sampling in this study using census techniques. Making the entire population as a sample is 50 respondents. Data collection methods namely questionnaires, data processing techniques and data analysis used validity test, normality test, reliability test. While the hypothesis testing uses the Pearson correlation statistics. The results of the normality test are in the normal category between the learning process in majelis ta'lim with the level of understanding of Islamic teachings with a sig> 0.05. Then the results of hypothesis testing between the learning process in majelis ta'lim with the level of understanding of Islamic teachings in the community there is a moderate correlation with the Pearson correlation value of 0.579, which is significant (sig <0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, M. R. (2017, November). Hubungan Antara Tayangan Ibu Pintar Dengan Sikap Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Politikom Indonesia, II(2), 58. Dipetik Agustus 21, 2020

Akhmad Alim, M. (2014). Tafsir Pendidikan Islam. Jakarta: AMP Pres.

Amrizal. (2016, Juni). Eksistensi Tradisi Kajian Kitab Kuning Dalam Lingkup Perubahan Sosial (Studi Kasus Di Pesantren Darun Nahdhah, Darel Hikmah, Dan Babussalam). Sosial Budaya, XIII(1), 73-88.

Aprida Pane, M. D. (2017, Desember). Belajar Dan Pembelajaran. Kajian Ilmu Ke Islaman, III(2), 333-352. Dipetik April 21, 2020

Darlis, A. (2017, Januari-Juni). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Antara Hubungan Pendidikan Informal, Nonformal, Dan Formal. Tarbiyah, XXIV(1).

Djamal, S. M. (2017). Penerapan Nilai-Nilai Ajaran Islam dalam Kehidupan Masyarakat Di Desa Garuntungan Kecamatan Kindang Kbupaten Bulukumba. Adabiyah, XVII(2), 161-179. Dipetik Juli 1, 2020

Haddad, H. (2010). Nasihat Agama dan Wasiat Iman. Bandung: Gema Risalah Pres.

Jamaludin, A. K. (2015). Pembelajaran Prespektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhsin MK. (2009). Manajemen Majelis Taklim (1 ed.). Jakarta: Intermasa.

Mustofa, M. A. (2016). Majelis Ta'lim Sebagai Alternatif Pusat Pendidikan Islam (Studi Kasus Pada Majelis Ta'lim Se Kecamatan Natar Lmpung Selatan. Kajian Keislaman dan Kemasyarakatan, I(1).

Noor, J. (2011). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah (1 ed.). Jakarta: Kencana.

Risha Afandi. (2013, April). Gambaran Pelaksanaan Kegiatan Belajar Majelis Taklim Sebagai Kegiatan Pendidikan Orang Dewasa Di Surau Balerong Monggong. Spektrum PLS, I(1). Dipetik Desember 24, 2019, 16 :29

Saepudin, J. (2015, Agustus 5). Model Pembelajaran Dalam Prespektif Ibnu Khaldun: Resepsi Terhadap Kitab Muqoddimah. Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, XIII(2), 222-238. Dipetik April 21, 2020

Sayan Suryana, K. R. (2020, Januari-Juni). Fungsi Komunikasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti (Studi Kasus di SMK IPTEK Purwasari Kabupaten Karawang). Wahana Karya Ilmiah_Pascasarjana (S2) PAI Unsika, IV(1), 590-602. Dipetik Juli 1, 2020

Sudarto. (2016). Filsafat Pendidikan Islam (1 ed.). Yogyakarta: Deepublish. Dipetik Maret 2016

Sugiono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suprih Widodo, P. R. (2018). Analisis Data Kuantitatif Dalam Penelitian Pendidikan. Bandung: Royyan Press.

Suryabrata, S. (2013). Metodologi Penelitian (2 ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Thoriqussu'ud, M. (2012). Model-Model Pengembangan Kajian Kitab Kuning Di Pondok Pesantren. Ilmu Tarbiyah At-Tajdid, I(2).

Trisakti Handayani, H. S. (2020). Korelasi nilai RPP dengan nilai PPL Mahasiswa pendidikan profesi guru di daerah khusus. Pendidikan Profesi Guru, I(1), 69.

Published
2021-12-24
How to Cite
Khoerun, M. (2021) “HUBUNGAN ANTARA PROSES PEMBELAJARAN DI MAJELIS TA’LIM AR-RIDHO DENGAN TINGKAT PEMAHAMAN AJARAN ISLAM PADA MASYARAKAT DESA CIPAYUNG DATAR RT/RW 02/03 KECAMATAN MEGAMENDUNG KABUPATEN BOGOR”, Inspiratif Pendidikan, 10(2), pp. 176-187. doi: 10.24252/ip.v10i2.26472.
Abstract viewed = 132 times