EKSISTENSI GURU DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM

  • Andi Achruh P Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstrak

A curriculum is as a guideline for teachers in implementing the learning programs in order to achieve the educational goal where the teacher teaches. The teachers as a professional worker are required to design, implement, and evaluate the results of their own works as well as possible. Teacher is one who knows the exact circumstances of the implementation of the applicable curriculum. In addition, teachers are responsible for creating the desired learning outcomes. Thus, teachers are always required to improve their capabilities in accordance with the development of curriculum, development of science and technology, and the development of society. Therefore, the mastery of the curriculum for teachers is an absolute thing and obligation.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Referensi

Abdurrahman An Nahlawi, Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah, dan Masyarakat, Jakarta: Gema Insani Press, 1995.

Abuddin Nata, Kapita Selekta Pendidikan Islam Isu-isu Kontemporer tentang Pendidikan Islam. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2012.

Ahmad D. Marimba, Pengantar Filsafat Pendidikan. Cet. VIII; Bandung: PT. Al-Ma’arif, 1989.

Ali Mudlofir, Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dan Bahan Ajar Dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2011.

Anas Salahudin, Filsafat Pendidikan Bandung: CV Pustaka Setia, 2011.

Beni Ahmad Saebani & Hendra Akhdiyat, Ilmu Pendidikan Agama Islam. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2009.

Buchari alma, Guru professional. Bandung: Alfabeta, 2010.

Departemen Agama RI; al-Qur’an dan Terjemahnya, Medinah Munawwarah: Mujamma’ Khadim al-Haramain al-Syarifain al-Malik Fahd li Thiba’at al-Mushhaf al-Syarif, 1411 H.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1988

Dimyati & Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2013.

E. Mulyasa, Menjadi Guru Professional. PT. remaja rosdakrya: Bandung, 2007.

Kunandar, Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Ed. III; Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2008.

M. Frances Klien, Politik Pengambilan Keputusan tentang Kurikulum. Malang: UIN-Maliki Press, 2010.

Mohammad Kosim, Pendidikan Guru Agama Pergumulan dan Problema Kebijakan 1948-2011. Yogyakarta: Pustaka Nusantara, 2012.

Mulyasa, Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.

Najib Sulhan, Karakter Guru Masa Depan Sukses & Bermartabat. Surabaya: PT JePe Press Media Utama, 2011.

Nana Sudjana, Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Sinar Baru Algensindo Offset: Bandung, 1989.

Nana Sudjana, Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum Di Sekolah. Bandung: Sinar Baru Algensindo Offset, 2013.

Nana Syaodih Sukmadinata, Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.

Oemar Hamalik, Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008.

Saiful Arif, Pengembangan Kurikulum. Pamekasan: STAIN Pamekasan Press, 2009.

Saudagar dan Idrus, Pengembangan Profesionalitas Guru, Jakarta: Gaung Persada, 2009.

Sholeh Hidayat, Pengembangan Kurikulum Baru Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.

Siswanto, Pendidikan Islam dalam Dialektika Perubahan. Yogyakarta: SUKA-Press, 2012

Sukmadinata, Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek,

Wina Sanjaya, Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.

Zainal Arifin, Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014.

Diterbitkan
2016-07-01
Abstrak viewed = 572 times