Analasis Perkembangan Peserta Didik dengan Pendekatan TARL di Sekolah Dasar

  • Rahmat Rahmadhani Universitas Jambi
    (ID)
Kata Kunci: Development, Learners, TaRL Approach

Abstrak

The purpose of this study is to explore the analysis of learner development with the TaRL approach in elementary schools. TaRL is a learning approach that adapts learning material to the level of understanding of individual learners. The research method used is a qualitative approach with the type of study of documents or literature. The qualitative approach emphasizes a deep understanding of the phenomenon under study. Data analysis is carried out by literature studies that collect and analyze various written documents, such as journal articles, books, reports, and other official documents relevant to the research topic. The results can be concluded that the analysis of student development with the Teaching at the Right Level (TaRL) approach in elementary schools shows the positive impact of this method on student development. The implementation of TaRL in elementary schools is a potential strategy in improving the quality of education and producing students who are better prepared to face future challenges

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Referensi

Adriani, S. A., Kadir, K., Salam, M., & Ikman, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Raha. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 66-76. https://dx.doi.org/10.36709/jpm.v10i1.5645
Alfindo, A. (2023). Pentingnya Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Masyarakat. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 25(2), 242-251. http://dx.doi.org/10.26623/jdsb.v25i1.4427
Anisah, A. S., Hakam, K. A., & Syaodih, E. (2021). Perkembangan Sosial, Emosi, Moral Anak Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Sikap Sosial SIswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 69-80. https://doi.org/10.51574/judikdas.v1i1.262
Azmi, D. N., Mahardika, I. K., Mutmainah, N., & Lestari, P. (2023). Pengertian perkembangan dan pertumbuhan anak usia SMP ditinjau dari pemahamannya terhadap pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27171-27176. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.11021
Farid, I., Yulianti, R., Hasan, A., & Hilaiyah, T. (2022). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11177-11182. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10212
Fatimah, F., Fitria, Y., & Erita, Y. (2023). Pengaruh pembelajaran tematik terpadu connected terhadap pembelajaran matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 110-120. https://doi.org/10.37150/perseda.v6i2.2030
Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan dan Psikologi, 1(1 Agustus), 1-11. https://doi.org/10.61397/jkpp.v1i1.9
Hidayah, F., & Khadijah, K. (2023). Optimalisasi Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Dalam Belajar Kelompok. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 7942-7956. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i5.5783
Indartiningsih, D., Mariana, N., & Subrata, H. (2023). Perspektıf Glokal Dalam Implementası Teachıng At The Rıght Level (Tarl) Pada Pembelajaran Berdıfrensıası Pada Kurıkulum Merdeka. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1984-1994. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7547
Mashudi, M. (2021). Pembelajaran modern: membekali peserta didik keterampilan abad ke-21. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 93-114. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.3187
Mujtahidin, M., & Oktarianto, M. L. (2022). Metode Penelitian Pendidikan Dasar: Kajian Perspektif Filsafat Ilmu. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 9(1), 95-106. http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v9i1.12263
Mukholadun, W., & Aliyyah, R. R. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka: Pengelolaan Dinamika Kelompok pada Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 3(1), 144-159. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i1.11610
Nahdiyah, A. C. F. (2023). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka (MBKM) Dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Filsafat Indonesia, 6(2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JFI/article/download/56092/26506
Nisa, Z. R. K., Anindya, A. B., & Gera, I. G. (2023). Analisis Perkembangan Kognitif Bahasa pada Peserta Didik Sekolah Dasar Menurut Teori Jean Piaget. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(6), 2391-2401. https://journal.csspublishing.com/index.php/ijm/article/view/530
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Sanisah, S., Edi, E., Darmurtika, L. A., & Arif, A. (2023). Pendampingan implementasi pendekatan TaRL (teaching at the right level) untuk meningkatkkan kemampuan literasi murid. JCES (Journal of Character Education Society), 6(2), 440-453. https://doi.org/10.31764/jces.v6i2.14572
Sari, N., Suryani, D., Fajari, L. E. W., & Rini, R. Y. (2023). Komunikasi Dengan Pendekatan HOTs Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Pada Abad 21. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(2). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i2.76438
Suhailah, N., Armanila, A., Afifah, A., Azrina, N., & Aulia, S. R. (2023). Peningkatan Administrasi Pendidikan dalam PGPAUD: Studi Kasus Implementasi Teknologi Informasi di Sekolah PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 22364-22369. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.10096
Diterbitkan
2024-12-31
Bagian
Artikel
Abstrak viewed = 6 times