Perilaku Konsumen Muslim Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Makanan Impor

  • Elva Lativia Iniversitas Djuanda
    (ID)
  • Tuti Kurnia Universitas Djuanda
    (ID)
  • Wildan Munawar Universitas Djuanda
    (ID)

Abstract

This study aims to determine the behavior of seasonal consumers in making purchasing decisions for imported food products. The research method used is quantitative with a descriptive approach using logistic regression analysis techniques. The population of this study is the Muslim community of Bogor City with a sample of 120 respondents. The types of data used are primary data and secondary data. The data collection technique used a questionnaire distribution technique. Based on the results of descriptive analysis, the characteristics of consumers who purchase imported packaged food products are the Muslim community of Bogor City, who have an age range of 21-30 years. Consumers really prioritize halal labels in making decisions. It also involves religious considerations before buying imported food products. Consumers are also actively using social media and have an interest in cultures that come from abroad. Based on the results of logistic regression analysis that examines the behavior of Muslim consumers in Bogor City using the variables of halal label, religiosity, lifestyle and product knowledge on purchasing decisions, it shows that halal labels and religiosity have a partial effect on purchasing decisions. Meanwhile, the halal label, religiosity, lifestyle and product knowledge simultaneously affect purchasing decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, S. Muhlisin, W. Munawar. (2020). “Implementasi Pembelian makanan Online Melalui Layanan GO-FOOD dalam Perspektif Hukum islam”, Jurnal Syarikah, Vol. 6, No. 2.
Ambasari, Novi. (2019). Pengaruh Religiusitas, Label Halal Dan Kelompok Acuan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Impor. Skripsi Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Amrillah, Qonitah dan Andri Brawijaya. (2016). “Pengaruh Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik”, Jurnal Syarikah, Vol. 2, No. 2.
An-Nada, Zuhroh. (2018). Pengaruh Tingkat Religiusitas dan Label Halal Pada Produk Makanan Kemasan Terhadap Keputudan Pembelian Konsumen Muslim. Skripsi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Ash-Shiddieqy, Teungku Muhammad Hasbi. (2000). Tafsir Al Qur'anul Majid An-Nur. Semarang: Pustaka Rizki Putra.
Balakrishnan, Bamini KPD, et.al. (2014) “The Impact of Social Media Marketing Medium Toward Purchase Intention and Brand Loyalty Among Generation Y”, Procedia Social Behavioral Sciences, 148.
Chamid, Nur. (2010). Jejak Langkah Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Haandayani, R.P & Tuti Kurnia. (2015). “Analisis Persepsi Masyarakat Kota Bogor Terhadap Wakaf Tunai”, Jurnal Syarikah, Vol.1, No.2.
Hasanah, Rylanurul. (2019). Pengaruh Gaya Hidup, Kesadaran Halal dan Sertifiasi Halal, Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan. Skripsi Politeknik Negeri Medan.
Iklilah. (2014). “Pengaruh Pengetahuan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Soft Drink Merk Frestea Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Jember”, Jurnal Ilmiah Fakultas Perguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jember.
Kotler, Philip dan Gary Amstrong. 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jilid Pertama. Jakarta: Erlangga.
Nuraini. (2018). “Halalan Thayyiban Alternatif Qurani Untuk Hidup Sehat”, Jurnal Al-Mu‘ashirah, Vol. 15, No. 1.
Oktaviani, Nicky. (2019). Pengaruh Label Halal Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Olahan Impor (Pada Masyarakat Kota Metro. Skripsi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.
Perdana, Surya Putra. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Mebel Aa Di Kecamatan rambatan ditinjau menurut Perspektif Ekonomi Syariah. Skripsi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Prahesti, Ghina Arum. (2018). “Pengaruh Labelisasi Halal, Pengetahuan Produk, Dan Religiusitas Terhadap Keputusan Konsumsi Makanan Cepat Saji (Studi Pada Mahasiswa Program Studi Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya”, Jurnal Ilmiah. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya.
Putri, Citra Sugianto. (2016). “Pengaruh Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Cherie Melalui Minat Beli”, Jurnal Manajemen dan Bisnis, Vol. 1, No. 5.
Putri, Diah Lisna. (2021). Pengaruh Pengetahuan dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal Niat Beli Sebagai Variabel Mediasi. Skripsi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rangkuti, F. (2010). Perbedaan Mendasar Loyalitas Merek Dengan Loyalitas Pelanggan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rochmanto, Bayu AI dan Ibnu Widiyanto. 2015. “Pengaruh Pengetahuan Produk dan Norma Religius Terhadap Sikap Konsumen dalam Niat Mnegkonsumsi Produk Makanan dan Minuman Halal”, Diponegoro Journal of Management, Vol. 4, No. 1.
Sakti, M., Dwi, A. R., Yuliana, Y. W. (2015). “Perlindungan Konsumen Terhadap Beredarnya Makanan Yang Tidak Bersertifikat Halal”, Jurnal Yuridis. Vol. 2, No. 1.
Sari, L. M. (2013). “Tingkat Religiusitas dan Kecemasan Menghadapi Menopause”, Jurnal Psikologi. Vol. 1, No. 2.
Setiadi, Nugroho J. (2010). Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen edisi revisi. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabet.
Suharto. (2016). “Pengaruh Budaya Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Variabel Sosial dan Pribadi Sebagai Mediasi Produk Air Minum Kemasan”, Jurnal Derivatif, Vol. 10, No. 1.
Sumarwan, Ujang dkk. (2013). Riset Pemasaran dan Konsumen. Bogor: PT. Penerbit IPB Press.
Sumarwan, Ujang. (2015). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam pemasaran, edisi kedua. Bogor: Ghalia Indonesia.
Suprayitno, Eko. (2005). Ekonomi Islam. Yogyakarta. Graha Ilmu.
Suryana. (2008). Kewirausahaan. Jakarta: Salemba Empat.
Wibowo, Sukarno dan Dedi Supriadi. (2013). Ekonomi Mikro Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Yuliana, R. (2011). “Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Batik Tulis Danar Hadi (Studi Konsumen Wanita Pada Outlet Danar Hadi Diponegoro Surabaya)”, Jurnal Universitas Negeri Surabaya.
Yunitasari, Vivi dan Moch. Khoirul Anwar. (2019). “Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kemasan Impor Pada Mahasiswa Ekonomi Universitas Negeri Surabaya”, Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 2, No. 1.
Published
2022-10-27
How to Cite
Lativia, E., Kurnia, T., & Munawar, W. (2022). Perilaku Konsumen Muslim Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Makanan Impor. Jurnal Iqtisaduna, 8(2), 80-97. https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v8i2.32078
Section
Volume 8 Nomor 2 (2022)
Abstract viewed = 1808 times