THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING MOTIVATION WITH MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITY IN CLASS XI STUDENTS
HUBUNGAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PADA SISWA KELAS XI
Abstract
The ability to solve problems is one of the cognitive abilities in mathematics that need to be mastered by students. In supporting mastery to solve problems, it is necessary to have the motivation to learn for students. This study aims to determine the relationship between learning motivation to students' mathematical problem-solving. The research method used is the correlation method with a quantitative approach. The population of this study was all students of class XI at Toma Nasional high school 2 and the sample selected was class XI science majors which collected 15 students. The instrument used in this research is a test to measure the ability to solve problems in the form of an explanation of 3 questions, while the non-test instrument to measure the level of learning motivation is in the form of a scale in the questionnaire. Data were analyzed using Pearson's product-moment correlation test. The results of this study indicate that at a significance level of 0.05 there is a relationship between learning motivation and students' problem-solving abilities. In addition, the linear regression equation Y = 12.964+0.422X is obtained, which means that for every additional 1 value of learning motivation, the mathematical problem-solving ability increases by 0.422.
Downloads
References
Ayu, C. (2017). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar matematika siswa kelas XI IPA SMA N 1 X Koto Kabupaten Tanah Datar. Tower of Science, 11(74), 1–6. https://doi.org/10.33559/mi.v11i74.70.
Liyana, D., & Ferdianto, F. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa kelas XII SMA materi program linear. Gammath : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2), 15–21. https://doi.org/10.32528/gammath.v3i2.1601.
Mairing, J. P. (2018). Pemecahan masalah matematika: cara siswa memperoleh jalan untuk berpikir kreatif dan sikap positif. Bandung: Alfabeta.
Mirnawati, M., Rukmigarsari, E., & Fuady, A. (2021). Hubungan motivasi belajar dan kepercayaan diri terhadap kemampuan pemecahan maslaah matematis siswa kelas VIII di SMP Kristen Waikabubak. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 16(19), 137–142.
Mulyana, U. R., & Fitrianna, A. Y. (2019). Hubungan motivasi belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP pada materi segitiga segiempat. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia)), 2(6), 415–420. https://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v2i6.p415-420.
Nasution, Z. M., Surya, E., & Manullang, M. (2017). Perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematik dan motivasi belajar siswa yang diberi pendekatan pembelajaran berbasis masalah dengan pendidikan matematika realistik di SMP negeri 3 Tebing Tinggi. PARADIKMA, 10(1), 67–78. https://doi.org/10.24114/paradikma.v10i1.8688.
Nisrina, N. (2018). Pengaruh minat dan motivasi belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik. ALFARISI: Jurnal Pendidikan MIPA, 1(3), 294–303. Retrieved from https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/alfarisi/article/view/8249.
Nurdalilah, Syahputra, E., & Armanto, D. (2013). Perbedaan kemampuan penalaran matematika dan pemecahan masalah pada pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran konvensional di SMA Negeri 1 Kualuh Selatan. Jurnal Paradikam, 6(2), 109–119.
Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMK pada materi program linear. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.74.
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan strategi dan model pembelajaran : Inovatif, kreatif, dan prestatif dalam memahami peserta didik. Bandung: Pustaka Setia.
Rahmadani, E., & Sirait, S. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal persamaan linear. Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu Universitas Asahan. Retrieved from http://jurnal.una.ac.id/index.php/semnasmudi/article/view/1500.
Rahmah, A. T., Aniswita, A., & Fitri, H. (2020). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa di kelas VIII MTSN 3 Agam tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 4(1), 56–62. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v4i1.1174.
Rigusti, W., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar matematika siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://dx.doi.org/10.31000/prima.v4i1.2079.
Usman, U. (2019). Hubungan kecerdasan logis-matematis dan motivasi belajar dengan kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas XI SMA Negeri 14 Sinjai. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 8(1), 60–69.
Wahyuni, Y. (2021). Analisis motivasi belajar matematika siswa kelas XII IPA SMA Bunda Padang. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 52–59. https://doi.org/10.26877/aks.v12i1.6022.
Wulandari, A. E., Azhar, E., & Jusra, H. (2018). Hubungan antara motivasi belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada kelas VII. Prosiding Senamku, 1, 397–405.
Copyright (c) 2022 Arisman Zebua, Heris Hendriana, Jozua Subandar, Asep Ikin Sugandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.