Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Kinerja Proses Belajar Mengajar (PBM) Dosen
Abstract
This study aims to determine the level of studets’s satisfaction of the lecturer PBM performance. Carried out on April-August 2014 at Department of the animal science of Science and Technology Faculty UIN Alauddin Makassar. Factors and indicators of performance refers to the quality manual UIN Alauddin Makassar and Semarang State University (UNNES). A total of 60 samples have been observed. Using survey methods through observation and interviews with a list of questions. Measurement of satisfaction using a scale-linkert with four scales; not-satisfied, less-satisfied, satisfied, and very satisfied. The results showed that the studets’s satisfaction level of the lecturer PBM performance are still dominant among scale "less-satisfied and satisfied". To Increased satisfaction scale be "satisfied and very satisfied" is very possible, through improved performance on some PBM indicators.
Downloads
References
Anonimous, 2012. Manual Mutu. Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar.
Anonimous, 2012. Manual Mutu. Universitas Negeri Semarang (UNNES)
Azwar, Saifudidin. 2003. Sikap Manusia Terori dan Pengukurannya. Pustaka Pelajar, Yogyakarta.
Bahri, S. dan Aswan Z., 2006. Strategi Belajar Mengajar. ed. Revisi, Cet. III; Rineka Cipta , Jakarta: .
Bititci, U.S., Carrie, A.S. McDevitt and Turner, T. 1997. Integrated Performance Measurement Systems: A
Reference Model. Proceeding of IFIP-WG5.7 1997 Working Conference, Ascona Ticono-Switzerland, 15-18 September 1997.
Djaali, et.all. 2000. Pengukuran Dalam Pendidikan. Program Pascasarjana, Jakarta.
Ekawarna. 2002. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kognitif Robert
Gagne Pada Mata Kuliah Teori Ekonomi Makro-1, Jurnal Penelitian Universitas Jambi, Seri D: Bidang Humaniora, 4, 1-21.
Ghalayani, A.M. and Noble, J.S. 1998. The changing of performance Measurement Univesity of Missouri, USA. Columbia,
Giantari. 2008. Analisis Kepuasan Mahasiswa Terhadap Proses Belajar Menajar Di Program Diploma III FE UNUD. Buletin Studi Ekonomi Vol 13 No 1.hal. 23-42.
Jamiyla, 2012. Kepuasan Mahasiswa Terhadap Proses Belajar Mengajar Dipoliteknik Darussalam Palembang. Ilmiah Volume IV No.2, 2012,hal.24-32.
Kotler, Philip. 2005. Manajemen Pemasara. Edisi Bahasa Indonesia Jilid I. PT Prenhallindo. Jakarta.
Kusnendi, 2007. Model-Model Persamaan Struktural. Alfabeta, Bandung
Mempan, 2003. Keputusan Menteri Pendayagunaan Agaratur Negara Nomor 63/KEP/M.PAN/7/2003 tentang
Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik.
Mundarti, 2007. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Dosen Dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Di Prodi Kebidanan Magelang Politeknik Kesehatan Semarang Tahun Akademik 2005 / 2006. Thesis Pascasarjana Universitas Diponegoro Semarang (Thesis).
Musyahid Achmad, 2011. Urgensi Penerapan Metode dan Strategi Pembelajaran Efektif Dalam Perkuliahan. Lantera Pendidikan, Vol 12 No. 2 hal 234-244
Noel Levitz, 2004. Student Satisfaction . Wayne College.
Nurkancana, Wayan., PPN. Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belajar, Usaha Nasional, surabaya.
Paul Peter J dan Jerry C. Olson 2000 Consumer Behavior and Marketing Strategy (alih bahasa Damos Sihombing), Erlangga. Jakarta.
Rahmawati, D., 2013. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Economia,
Volume 9, Nomor 1, April 2013. hal. 52-65
Riduwan dan Sunarto, 2009. Pengantar Statistika Untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi dan Bisnis. Alfabeta, Bandung.
Silverius, Suke. 1991. Evaluasi Hasil Belajar dan Umpan Balik. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia, Jakarta.
Sopiatin Popi, 2010. Manajemen Belajar Berbasis Kepuasan Siswa. Ghalia Indonesi, Bogor
Srinadi, G.A.M dan Desak Putu Eka Nilakusmawati, 2008. Faktor-Faktor Penentu Kepuasan Mahasiswa Terhadap Pelayanan Fakultas Sebagai Lembaga Pendidikan (Studi Kasus Di Fmipa, Universitas Udayana). Cakrawala Pendidikan, November 2008, Th. XXVII, No. 3, hal.217-231.
Stanislaus S. Uyanto. 2006. Pedoman Analisis Data dengan SPSS. Graha Ilmu: Yogyakarta.
Sudjana, Nana, 2004. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Remaja Rosdakarya, Bandung.
Sukanti, 2009. Analisis Kepuasan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Fise Uny. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia Vol. VIII. No.1 Tahun 2009 hal 23- 34.
Suputro, Suprihadi. 1993. Dasar-Dasar Metodologi Pengakaran Umum Pengembangan Proses Belajar Mengajar. Malang: IKIP Malang.
Suyosubroto. 2002. Proses Belajar Mengajar di Sekolah.: PT Rineka Cipta. Jakarta.
Suryabrata, Sumadi, 2000. Pengembangan Alat Ukur Psikologis, Andi, Yogyakarta
Vanany, Iwan. dan Sugianto, Agus. 2007. Perancangan dan Pengukuran Kinerja Perusahaan Kecil dan Menengah dengan Metode Smart System. Jurnal Manajemen Usahawan Indonesia, PPM UI, No. 05 TH XXXVI.
Venkatraman, &V.Ramanujam. 1986. Measurement of Business Performance in Strategy Research: a Comparison of Approaches. Academy of Management Review, Vol 11, pp801-814.
Wibowo. 2008. Manajemen Kinerja. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Wijanto, S. Hari, 2008. Structural Equation Modeling Dengan Lisrel 8.8. Graha Ilmu, Yogyakarta.