Perbandingan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penggunaan Media Board Game The Mansion of Happiness dan Board Games Labirin
Abstract
The aims of this study were: 1) To find out the learning outcomes of students who were taught using the Board Game the Mansion of Happiness media on the material for the reproduction system of class XI MIA Madrasah Aliyah Madani Alauddin. 2) Knowing the learning outcomes of students who were taught using the Labyrinth Board Game. 3) Knowing the significant differences in student learning outcomes between those who taught using the Board Game the Mansion of Happiness and the Labyrinth Board Game media. This study is quasi-experimental and used the Non-equivalent (Pretest-Posttest) Control Group Design. From the research, the score of student learning outcomes in the experimental class is in the high category with an average score in the first experimental class being 90 and in the second experiment is 86 In addition, the inferential analysis of the data on the one sample test showed that the significance value obtained was t-count 0.000 <0.05, in conclusion, there was a significant influence between the learning outcomes of students in experimental class 1 and experiment 2.
Downloads
References
Anabella, I. & Lani, M. (2023). Perancangan Board Game sebagai Media Pembelajaran Rukun Islam untuk Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Barik, 4(2), 122-132. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.2.122-132
Anas, A. et al. (2021). Perbandingan Hasil Belajar Peserta Didik SMAN 2 Bulukumba yang diajar Menggunakan Media Magic Card dan Media Game Twister. Al-Ahya, 3(3), 111-117, http://repositori.uin-alauddin.ac.id/id/eprint/14475.
Aprida, P. & Dasopang, D.M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. https://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index
Arin, T.M. (2023). Dampak Pergantian Kurikulum Pendidikan Terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Primary Edu (JPE), 1(1), 69-82. https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/primary/article/view/316
Aswin, M. (2012). Pencarian Rute terdekat pada labirin menggunakan model A. Jurnal EECCIS, 6(2), 1-4. http://dx.doi.org/10.30829/zero.v4i2.3165
Awwaliyah, R. (2017). Inovasi Pendidikan: Upaya Penyelesaian Problematika Pendidikan di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 1(02), 144-155. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i2.32
Dwianti, N.I., Julianti, R. & Rahayu, T. (2021). Pengaruh Media PowerPoint dalam pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aktivitas Kebugaran Jasmani Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 675-680. https://doi.org/10.5281/zenodo.5335922
Eni, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur'an, Hadits, Syariah dan Tarbiyah, 3(1), 171-187. https://www.researchgate.net/publication/342618409_PENGEMBANGAN_MEDIA_PEMBELAJARAN_UNTUK_MENINGKATKAN_HASIL_BELAJAR_SISWA
Hasmiati, H., Jamilah, J. & Mustami, K. M. (2017). Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pertumbuhan dan Perkemban dengan Metode Praktikum. Jurnal Biotek, 5(1), 21-35. https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3444
Kustiawan, U. (2016). Pengembangan Media Anak Usia Dini. Malang: Gunung Samudera.
Magfirah, N. & Thahir R. (2020). Peranan Edmodo Sebagai Alternatif dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Biotek, 8(2), 123-136. https://doi.org/10.24252/JB.V8I2.14000
Nasution, P. I. R. (2016). Strategi Pembelajaran Efektif Berbasis Mobile Learning Pada Sekolah Dasar. Jurnal Iqra, 10(1), 1-14. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/56683079/237-630-1-PBIqra1
Nisaa, F. K. & Zuanita, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Pop Up Book terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Konsep Siklus Air. Journal of Integrated Elementary Education, 1(2), 89-97. https://journal.walisongo.ac.id/index.php//jieed/article/view/8238
Purwanto, N. (2019). Tujuan Pendidikan Dan Hasil Belajar: Domain Dan Taksonomi. Jurnal Teknodik, 9(16), 146–164. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.541
Risdiany, H. (2021). Pegembangan Profesionalisme Guru Dalam Mewujudkan Kualitas Pendiikan di Indonesia. Jurnal Al-Hikmah, 3(2), 194-195. https://doi.org/10.36378/al-hikmah.v3i2.1236
Sakti, G. H. & Kartiani S.B. (2023). Evektivitas Penggunaan Media Board Game Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Visionari, 11(1), 116-121. https://doi.org/10.33394/vis.v11i1.7791
Salam, N., Safei, S. & Jamilah, J. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Pada Materi Sistem Saraf. Jurnal Al-Ahya, 1(1), 52-69. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/id/eprint/5613
Setiawan, T., Paranata, H.O. & Halimah, M. (2019). Pengembangan Media Permainan Papan pada Pembelajaran Ips untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmia Mahasisswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 163-174. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v6i1.13176
Sukardi, M. H. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan:kompetisi dan praktiknya, Edisi Revisi. Jakarta:Bumi Aksara, 1-27.
Tambunan, A.M. & Siagian, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Website (Google Sites) Pada Materi Fungsi Di Sma Negeri 15 Medan. Humantech :Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(10), 1520–1533. https://doi.org/10.32670/ht.v1i10.2166
Terananda, Z.N., Mariono, A. & Arianto, F. (2020). ”Evektivitas Media Board Game Digital Pada Materi Degree of Comparison untuk meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Siswa SMP di Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 67-76. https://doi.org/10.32832/educate.v5i2.3367
Triastuti, D. & Irawan, B.E. (2017). Penggunaan Media Papan Permainan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud. Universitas Negeri Malang.
Trinova, Z. (2012). Hakikat Belajar dan Bermain Menyenangkan Bagi Peserta Didik. Journal Al-Ta’Lim, 5(3), 209-215.https://dx.doi.org/10.15548/jt.v19i3.55
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal ISTIQRA, 5(2), 1-11. https://www.jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/461
Whitehill, S. W. B. (2021). Americains:une perspektif historique. journals.openedition org, 3(1), 5-6. https://doi.org/10.4000/SDJ.2964
Copyright (c) 2024 USWATUN HASANAH, Ilyas Ismail, Wiwin Pramita Arif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.