PENERAPAN METODE NASIHAT DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGERJAKAN IBADAH SALAT PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL II PERUMNAS

  • Muzakkir Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • M. Yusuf T Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Nurismi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Rismawati MS TK Aisyiyah Bustanul Athfal II Perumnas Cabang Karunrung Kota Makassar
    (ID)
Keywords: aspects of religious values, prayers, advice methods

Abstract

Stimulating six aspects of early childhood development is very important, especially in the aspect of religious values, especially in the achievement of developing worship. One way that can be done in improving the ability to do worship at an early age is to use the advice method. This service research aims to provide stimulation to aspects of children's value development in accordance with STTPA, namely to increase worship using the advice method at the age of 5-6 years. This community service research in the form of service learning was carried out at Aisyiyah Bustanul Athfal II Kindergarten Perumnas with a total of 4 children. The instrument used was an observation sheet and an evaluation of the implementation of the intervention. Data were analyzed using descriptive statistics. The results showed that the use of the advice method can improve the ability to do worship in children aged 5-6 years. The findings in this study imply that the advice method can be used for learning activities, especially in stimulating religious development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aat, S. (2008). Peranan pendidikan agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Abdul, A. M. A. (2010). Fiqih ibadah. Jakarta: Amzah.

Abdul, M. M. (2012). Mengajari anak salat. Bandung: Irsyad Baitus Salam Diana Mutiah.

Abdullah, N. U. (2013). Tarbiyah aulad pendidikan anak dalam Islam. Jakarta: Khatulistiwa Press.

Abdurrahman, N. (1992). Prinsip-prinsip dan metode dalam keluarga, di sekolah dan di masyarakat, terj. Herry Noer Aly (Cet. Ke 2). Bandung: CV Diponegoro.

Achyar, K. M. (2015). Golden age. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.

Adly, M. (2008). Salat. Jakarta: Grafindo Khazabah Ilmu.

Ahmad, T. (2010). Ilmu pendidikan dalam prespektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ahmad, T. (2011). Ilmu pendidikan dalam perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Direktorat Tenaga Teknis. (2003). Pertumbuhan dan perkembangan anak usia dini 0-6 tahun. Jakarta: PT Grasindo.

Elzaki, J. (2011). Buku induk mukjizat kesehatan ibadah. Jakarta: Zaman.

Fadlillah, M. (2012). Desain pembelajaran PAUD. Jogjakarta : Ar-Ruzz Media.

Haidar, P. H. (2014). Pendidikan Islam dalam perspektif filsafat. Jakarta: Kecana.

Hasan, S. (2008). Kajian fiqih nabawi dan fiqih kontemporer (Cet. I). Jakarta: Rajawali Press.

Hery, H. A. (1999). Ilmu pendidikan Islam. Jakarta: Logos.

Ihsan, M., & Hasanah, U. (2018). Pendidikan anak usia dini menurut konsep Islam. Jakarta: Amzah.

Iradathia, Kurnia, R., & Nurlita. (2022). Pengembangan media smart board dalam meningkatkan kemampuan berwudhu pada anak usia 5-6 tahun. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 5(1), 69–80. https://doi.org/dx.doi.org/10.24014/kjiece.v5i1.14134

Kamtini, & Khairani, M. (2018). Pengaruh metode eksperimen terhadap kemampuan sains anak usia 5-6 tahun di TK Salsa Percut Sei Tuan T.A 2014/2015. Jurnal Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.24114/jud.v4i2.12091

Muhaiminurrochman. (2011). Upaya meningkatkan keterampilan pengalaman ibadah salat dengan strategi demonstrasi pada mata peajaran fikih di MTS Kelas VII Loano kabupaten Purwerjo Semarang. IAIN Walisongo.

Ramayulis, & Samsul, N. (2009). Filsafat pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Rosidawati, Marmawi, R., & Yuniarni, D. (2015). Peningkatan kemampuan melakukan gerakan salat melalui praktik langsung pada anak usia 5-6 tahun. Journal of Equatorial Education and Learning, 4(3), 1–14. https://doi.org/dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9323

Sanjaya, W. (2016). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan (Cet. 12). Jakarta: Kencana Prenada Media.

Saputri, N. E., Novianti, R., & Febrialismanto, F. (2021). Pengembangan media puzzle salat edukatif dalam meningkatkan kemampuan ibadah salat anak usia 5-6 tahun. Journal of Education Research, 2(1), 27–36. https://doi.org/doi.org/10.37985/jer.v2i1.43

Setot, H. (2007). Psikologi salat. Yogyakarta: Mitra Pustaka.

Syarofah, S., Syukri, M., & Fadilah. (2016). Peningkatan kemampuan berwudhu melalui metode demonstrasi pada anak usia 5-6 tahun di TK Khodijah 2 Beloyang. Journal of Equatorial Education and Learning, 5(2), 1–15. https://doi.org/dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i2.13862

Tim Penerjemahan Kementrian Agama RI. (2013). Al-Quran dan Terjemahannya. Jakarta: Tiga Serangkai.

Uhbiyati, N. (2012). Dasar-dasar ilmu pendidikan Islam. Semarang: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo Semrang.

Zakiah, D. (2002). Dasar-dasar agama Islam (Cet. 1). Jakarta: Universitas Terbuka.

Published
2022-11-30
How to Cite
Muzakkir, M. Yusuf T, Nurismi, & Rismawati MS. (2022). PENERAPAN METODE NASIHAT DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGERJAKAN IBADAH SALAT PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL II PERUMNAS. Al Asma : Journal of Islamic Education, 4(2), 108-115. https://doi.org/10.24252/asma.v4i2.30304
Section
Vol. 4 No. 2
Abstract viewed = 263 times