Efektivitas Penggunaan Media Gambar Peristiwa dalam Pembelajaran Menulis Puisi
Abstract
This research aims to determine the effectiveness of event image media and its use in learning poetry writing material for class V students at MIS Jihadul Iman Pota, East Manggarai Regency. This research uses quantitative experimental research with a one-group pre-test post-test research design. The data collection method was observation and tests (pre-test and post-test). The results of descriptive data analysis show that the average reality score for students writing poetry before using event image media (pre-test) is 56.31. Meanwhile, the average reality score for students writing poetry after using event image media (post-test) was 84.73. The inferential data analysis using the N-gain test showed that the percentage value in the high category was 63%, and the low category reached 37%. This shows a difference in the results of students' poetry writing abilities before and after using event image media, as seen from the post-test score, which is greater than the pre-test score. Thus, event image media is suitable for learning poetry writing material.
Downloads
References
Anas, A., Amrul, A., Ariestina, H., Purhanudin, M. V., Utomo, J., & Muhammad Sidik, A. D. W. (2023). Peningkatan keterampilan menulis puisi melalui model picture and picture dengan menggunakan media gambar pada kelas V MI Darul Iman. Journal on Education, 6(1), 2311–2317. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3244.
Byari, M. C., Arono, & Gumono. (2018). Pengembangan media gambar tiga dimensi pop up dalam pembelajaran menulis puisi di kelas VIII SMPN 1 Ujan Mas Kepahiang tahun ajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Korpus, 2(1).
Deli, R. (2023). Peningkatan kemampuan menulis puisi dengan menggunakan model picture and picture pada siswa kelas VIII A SMPN Manarai No. 18 Kepulauan Selayar tahun pembelajaran 2022/2023. Jurnal Pendas Mahakam, 7(18), 192–200.
Erni, Akhyar, F., & Sugianto. (2020). Efektivitas model circuit learning terhadap kemampuan menulis puisi pada siswa sekolah dasar. Seminar Nasional Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP PGRI Bandar Lampung, 215–230.
Fuad, M., & Hidayati, M. (2019). Keefektifan pembelajaran menulis puisi menggunakan media audio visual untuk siswa SMP Kelas VIII. J - SIMBOL (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya) Vol, 7(3).
Isman, M., Sitepu, T., & Rita. (2022). Pengaruh model project-based learning (PJBL) dengan media gambar terhadap kemampuan menulis puisi kelas X SMA. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 3(3), 252–265. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i3.13234.
Johar, M. (2018). Upaya meningkatkan keterampilan menulis dengan menggunakan media gambar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(3), 592–601.
Liando, M. R., Kuron, G. E., & Liliyani, N. A. R. (2022). Pemanfaatan media gambar untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas IV SDN Asmorobangun 4 Kediri. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 7(3), 611–618. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/index
Marselina, S. (2023). Peningkatan keterampilan menulis puisi menggunakan media gambar pada siswa kelas IV SDIT Nurul Quran Kabupaten Kerinci. IINNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(2), 1603–1612.
Misbah. (2023). Efektivitas teknik akrostik dalam pembelajaran menulis puisi siswa kelas VIII SMP Wahid Hasyim Malang. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 18(22).
Muhtar, N. (2018). Peningkatan keterampilan menulis puisi dengan media kartu kata bergambar terhadap siswa kelas VIII A MTs Al-Ikhlas Pacet kabupaten Bandung tahun ajaran 2016-2017. METAMORFOSIS | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 11(1), 27–38. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v11i1.27.
Sitorus, K. S., Purwaka, A., Cuesdeyeni, P., Poerwadi, P., & Mingvianitas, Y. (2023). Penggunaan model PJBL pada pembelajaran menulis puisi dengan pemanfaatan media youtube pada peserta didik kelas X IPS-1 semester II SMA Negeri 5 Palangka Raya tahun pembelajaran 2022/2023. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(1), 155–170. https://doi.org/10.55606/mateandrau.v2i1.227.
Sumiharti, S., Amral, S., & Azuma, A. C. (2022). Meningkatkan kemampuan menulis puisi menggunakan metode partisipatori melalui media gambar pada siswa kelas X IPA semester II SMAN 9 Sarolangun tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1), 154. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.286.
Suzanti, R. (2021). Meningkatkan kemampuan menulis puisi dengan menggunakan media gambar siswa kelas VIII B semester II SMP Negeri 8 Batang Hari T.P. 2018/2019. Jurnal Education of Batanghari, 3(2), 1–21.
Wakhyudi, Y., & Mulasih. (2018). Pembelajaran menulis puisi pada siswa sekolah dasar menggunakan model pembelajaran kreatif berbasis komunikatif. Jurnal Dialektika Jurusan PGSD, 8(2), 118–133.
Copyright (c) 2024 Fitrya Ninggi, Muljono Damopolii, M. Shabir U, Hamsiah Djafar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).