THE INFLUENCE OF THE USE OF WEBLOGS AND LEARNING JOURNALS ON THE LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS’ AQIDAH AKHLAK AT MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI FAKFAK

  • Satry Ayub Students of Postgraduate Islamic Education Study Program, UIN Alauddin Makassar, Indonesia
    (ID)
  • Muhammad Yaumi Alauddin State Islamic University of Makassar, Indonesia
    (ID)
  • Usman Alauddin State Islamic University of Makassar, Indonesia
    (ID)
Keywords: Weblog, Learning Journal, Learning Outcomes

Abstract

The aims of this study are: 1) Examining the influence of weblogs in the teaching and learning process in aqidah akhlak learning at Madrasah Tsanawiyah Negeri Fakfak. 2) Revealing the influence of using learning journals in the teaching and learning in aqidah akhlak learning at Madrasah Tsanawiyah Negeri Fakfak. 3) Testing the difference in the influence of weblogs and learning journals on learning outcomes in learning aqidah akhlak at Madrasah Tsanawiyah Negeri Fakfak. This type of research was quantitative with a Quasi-Experimental Design research design. The research approach used numbers and managing statistics. The population in this study were all students at Madrasah Tsanawiyah Negeri Fakfak, with the students of class VIII/B and VIII/C as the sample. Furthermore, the data collection methods were questionnaires and tests, data analysis techniques using descriptive statistical techniques and inferential analysis. The results showed that based on the results of the pre-test and post-test conducted by the researchers, there was an influence of the use of weblogs and learning journals on the learning outcomes of aqidah akhlak in Madrasah Tsanawiyah Negeri Fakfak. There was a significant difference in the post-test results between the weblogs class and the class with the application of learning journals.

References

Abdillah Rustam dkk, Pemanfaatan Blogs Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajara Peserta Didik di SMK Negeri 1 Sukoharjo Surakarta, 2017

Agama Kementerian RI, Bahan Ajar Aqidah Akhlak, Modul Bahan Ajar Pendidikan dan Latihan Profeso Pendidik (Panitia sertivikasi Pendidik Agama Dalam Jabatan Rayon 212 LPTK Faklultas Tarbiyah dan Kependidikan, 2015

Ahmadi Agus, pengaruh penggunaan media pembelajaran online berbasis web dan multimedia berbasis aplikasi joomla terhadap hasil belajar Pendeidikan Agama Islam peserta didik SMA IT Al-Fityah School Gowa, Tesis Makassar: UIN Alauddin, 2013

Diki Muhammad dkk, Pengaruh Pemanfaatan Blogs Internet Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa (http://Jurnal.unta.ac.id. 23, juni 2021

Dimyati dan Midjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2006

Dwi Fitria Andriyani dan Eka Novita Indra, Kontribusi Penggunaan Jurnal Belajar Pada Pembelajaran Matakuliah Permainan Bola Basket, Cakrawala Pendidikan, Th. XXXVI, No. 1 Februari 2017

Guru Go Blogs Pemanfaatan Blogs Untuk Media Pembelajaran Alternatif, Jogyakarta: Wahana Computer dan Andi Offset, 2013

Humairah St. Syarif dan Haris Munandar, Penelitian Pengaruh Penggunaan Jurnal Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi STIK-PI Makasar Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran, Jurnal Biota, Dsember 2018, Volume 11 No. 2

Islamuddin Haryu, Psikologi pendidikan, Cet.I; Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2012

Kustandi Cecep dan Daddy Darmawan, Pengembangan Media Pembelajaran Cet.1, Jakarta: Kencana, 2020

Kusaeri, Acuan dan Teknik Penilaian Proses dan Hasil Belajar Kurikulum 2013, Cet. I; Yogyakarta: AR-Ruzz Media, 2014

Munawarah Lailatul, dkk, Penggunaan Jurnal Belajar Dalam Pembelajaran Class Wide Peer Tutoring Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik, Jurnal Pendidikan Biologi Nasional, Vol.1 No. 3, 2015

Malyana Andasia, Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, Vol. 2, No. 1, 2020

Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar , Cet. V; Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2013

Quraish M. Shihab, Wawasan Al-Quran, Cet.XVI; Bandung: Mizan Pustaka, 2005

Rukajat Ajat, Teknik Evaluasi Pembelajaran, Cet.I, Yogyakarta: Budi Utama, 2018

Solomon Gween dan lynne Scrum, Web 2.0 Panduan bagi para pendidik, Jakarta: indekx, 2011

Sulasmiati Nova, Pemanfaatan blogs sebagai media Dalam pembelajaran, Jurnal Teknodik Vol. 22 No. 2 Desember 2018

Suprihatinungrum Jamil, Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi, Cet. I; Jokyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013

Rusman, Belajar dan Pembelajaran Berorentasi Standar Proses Pendidikan, Cet. I; Jakarta : Kencana, 2017

Rusman dan Deni Kurniawati, Pembelajaran berbSIS Teknologi informasi dan komonikasi, pengembangan profesional guru (Cet.III; Jakarta: Raja Grafino Persada, 2013

Syah Muhibbin, Psikologi Pendidiksn , Cet. XV; Bandung: Bumi Aksara, 2010

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D Cet.VI; Bandung: Alfabeta, 2009

Suhery, dkk, Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting Dan Google Classroom Pada Guru Di SDN 17 Mata Air Padang Selatan, Jurnal Inovasi Penelitian Vol.1 No.3 Agustus 2020

Yusuf Muri, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif&Penelitian Gabungan, Cet. I; Jakarta: Prenada Media Group, 2014

Yaumi Muhammad, Integrasi Teknologi Informasi dan Komonikasi Dalam Pembelajaran, Jornal Lentera Pendidikan, Vol.14, No. 1, 2011

Published
2022-12-31
How to Cite
Ayub, S., Yaumi, M., & Usman, U. (2022). THE INFLUENCE OF THE USE OF WEBLOGS AND LEARNING JOURNALS ON THE LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS’ AQIDAH AKHLAK AT MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI FAKFAK. Jurnal Diskursus Islam, 10(3), 319-337. https://doi.org/10.24252/jdi.v10i3.33640
Section
Desember
Abstract viewed = 143 times