KINERJA SUPERVISOR DAN KREATIVITAS GURU PAI

  • Pagga Pagga Program Pascasarjana UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Abd Rahman Getteng Program Pascasarjana UIN Alauddin Makassara
    (ID)
  • Khalifah Mustami Program Pascasarjana UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • St Syamsudduha Program Pascasarjana UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This study aims to determine the supervisor's performance and the creativity of the Islamic Religious Education teachers at SMAN Sinjai Regency. This research used qualitative research. The data analysis technique used is data reduction, data presentation, data collection using descriptive exploratory analysis techniques, and inductive qualitative methods. The result was found that the supervisor's performance in the preparation of supervisor program planning had been compiled in an accurate manner and the implementation of supervisor supervision had been implemented in the field continuously. PAI teacher creativity in SMA Negeri Sinjai Regency has increased through several programs that have been carefully prepared by supervisors. The supporting factors for supervisors in increasing the creativity of PAI teachers are the existence of supervisory standardization arrangements and the presence of collectors. As for the inhibiting factors for supervisors, namely the number of target schools that are too many, the busyness of the supervisors outside the supervision program, the number of supervisors is still low, and the teacher's perception of supervision activities is still not good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aziz, H. (2019). Persepsi Guru PAI Tentang Pelaksanaan Supervisi Oleh Kepala Sekolah dengan Kreativitas Guru dalam Mengajar (Penelitian Guru PAI di SMP Se-Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung). AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(2), 185–196.

Damopolii, M. (2011). Pesantren Modern IMMIM Pencetak Muslim Modern (Cet. I). Rajawali Pers.

Danim, Sudarman. (2009). Inovasi Pendidikan dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Pustaka Setia.

Danim, Sudarwan, dan Khairil. (2010). Profesi Kependidikan (Cet. I). Bandung: Alfabeta.

Getteng, A. R. (2010). Menuju Guru Profesional dan Beretika (Cet. III). Yogyakarta: Graha Guru.

Kadarwati, A. (2016). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal Studi Sosial, 1(2), 103–120. e-journal.unipma.ac.id/index.php/gulawentah/article/download/1034/919

Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390. https://doi.org/https://doi.org/10.25217/ji.v3i2.348

Makawimbang, J. H. (2011). Supervisi dan Peningkatan Mutu Pendidikan (Cet. I). Bandung: Alfabeta.

Nurdin, M. (52 tahun), Supervisor tingkat Menengah di SMA Kabupaten Sinjai. Wawancara, Sinjai, 12 Agustus 2019.

Nurhayati, Siraj, A., & Yaumi, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Supervisi dan Manajerial Kepala Sekolah terhadap Mutu Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Se-Kecamatan Gantarang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Idaarah, IV(1), 60–76. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.14057.

Oktavia, Y. (2014). Usaha Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1).

Pandong, A. (2013). Jabatan Fungsional Pengawas. Jakarta: Badan dan Diklat Kementerian Pendidikan Nasional.

Pardede, L., & Alim. (2020). Peningkatan Kreativitas Guru Melalui Peran Pengawas dalam Memahami Fungsi Tugas Kepala Sekolah di SMA Negeri 17 Medan. Pendidikan Religious, 2(1), 1–12.

Ramli. (50 tahun), Supervisor tingkat Menengah di SMA Kabupaten Sinjai, Wawancara, Sinjai, 09 Agustus 2019.

Sagala, S. (2009). Administrasi Pendidikan Kontemporer (Cet. V). Bandung: Alfabeta.

Saleh, Sitti Ramlah. (46 tahun), Guru PAI SMA Negeri 4 Kabupaten Sinjai, Wawancara, Sinjai, 27 Agustus 2019.

Sahertian, P. A. (2010). Konsep Dasar dan Teknil Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Suhardan, D. (2010). Supervisi Profesional: Layanan dalam Meningkatkan Mutu Pengajaran di Era Otonomi Daerah (Cet. III). Bandung: Alfabeta.

Suryani, C. (2015). Implementasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran di MIN Sukadamai Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah DIDAKTIK, 16(1), 23–42. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jid.v16i1.585

Tamsil. (50 tahun), Supervisor tingkat Menengah di SMA Kabupaten Sinjai. Wawancara, Sinjai, 09 Agustus 2019.

Tang, Ambo. (49 tahun), Supervisor tingkat Menengah di SMA Kabupaten Sinjai. Wawancara, Sinjai, 14 Agustus 2019.

Wahidah, S. (2015). Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Banda Aceh. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 3(3), 50–57.

Published
2020-11-20
Section
Vol 4 No 2
Abstract viewed = 546 times