Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Melalui Penggunaan Aplikasi Kahoot

  • Alfan Aulawi alfan Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
    (ID)
Keywords: Arabic; Kahoot App; Vocabulary

Abstract

Mastery of Arabic vocabulary is a fundamental component in language learning. Vocabulary is the main element for understanding and expressing meaning in oral and written communication. This research aims to improve students' mastery of Arabic vocabulary through implementing the Kahoot application at SMP Plus Intan as-Sali. The type of research used in this research is experimental research with a one group pretest posttest design. The data collection technique used is in the form of a test. The research results showed that there were differences in learning outcomes before and after being given treatment, namely the pretest score was 77.08 to 92.46 on the posttest. The results of hypothesis testing using the paired sample test show that the sig value (2 tailed) is as large 0,004 as the sig value <0.05. So it can be concluded that the Kahoot application has an influence on the Arabic vocabulary mastery of class VII SMP Plus Intan as-Sali students.

References

Afra Yuslizar, firsa, ahmad Zahruddin, susanti Lathifa Ulfi, and danial Hilmi. “Implementasi Aplikasi Memrise Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif Di Bimbingan Belajar (Bimbel) Adz-Dzakaa’ Malang.” Shaut Al Arabiyyah 11, no. 1 (2023): 180. https://doi.org/10.24252/saa.v11i1.38644.
Aima, Zulfitri, Alfi Yunita, and Rina Febriana. “Pelatihan Membuat Soal Matematika Secara Daring Menggunakan Aplikasi Kahoot.” ADMA : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat 3, no. 2 (2023): 187. https://doi.org/10.30812/adma.v3i2.2487.
Amrina, adam Mudinillah, and Defitri nur Isnain. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas III Madrasah Ibtidaiyah.” Jurnal Informatika Dan Teknologi Pendidikan 1, no. 2 (2022): 57. https://doi.org/10.25008/jitp.v1i2.14.
Arifin, Agyl Yuni, and Moh. Khasairi. “Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Menggunakan Kartu Kata Dan Teka-Teki Silang Pada Siswa Kelas IX.” JoLLA Journal of Language Literature and Arts 3, no. 11 (2023): 1559–73. https://doi.org/10.17977/um064v3i112023p1559-1573.
Arsyad, and Syafrizal. “Pengaruh Media Gambar Terhadap Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Ibdtidaiayh Nurul Falah-Riau.” Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 6, no. 1 (2023): 79. https://doi.org/10.36668/jih.v6i1.476.
Azizah, Hanifah Nur. “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall.” Alsuniyat 1, no. 1 (2018): 2. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212.
Fauzia, Eva Lathifah, and Agus Umar Abdul Aziz. “Meningkatkan Penguasaan Kosakata Dan Pemahaman Teks Bahasa Arab Siswa Melalui Penggunaan Aplikasi Assemblr Edu Berbasis Augmented Reality.” Tadris Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 3, no. 1 (2024): 136. https://doi.org/10.15575/ta.v3i1.34109.
Fazriyah, Nurul, Aas Saraswati, Jaka Permana, and Rina Indriani. “Penggunaan Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Media Dan Sumber Pembelajaran Sd.” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 6, no. 1 (2020): 139–47. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i1.119.
Firmaningrum, Farroha, and Munirul Abidin. “Penerapan Metode Running Dictation Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Di MI Mambaul Huda.” AKSARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra 24, no. 2 (2023): 683. https://doi.org/10.23960/aksara/v24i2.pp681-693.
Halimah, Siti, and Nur Hidayatul Maulidya. “Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kahoot Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas XI IPS Di Sma Negeri 3 Pasuruan.” Jurnal Al-Murabbi 7, no. 1 (2021): 20–30. https://doi.org/10.35891/amb.v7i1.2685.
Ikaningrum, Rini Estiyowati, Lilia Indriani, and Ika Setyowati. “Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Pada Guru SD.” Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia 2, no. 1 (2022): 114. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.501.
Lutfil Hakim, Muhammad, Nur Ilmi Hijratul Jihad, Siti Nurul Hidayah, and Suparmanto. “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Mufradat Di Madrasah Tsanawiyah NW Mercapada.” JAEL: Journal of Arabic Education and Linguistic 3, no. 2 (2023): 95–104. https://doi.org/10.24252/jael.v2i2.32507.
Manoppo, Ningsih, Siti Aliyya Laubaha, and Nurhanifa Basarata. “Ragam Aplikasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 2 (2022): 85–99. https://doi.org/Ikaningrum, Rini Estiyowati, Lilia Indriani, and Ika Setyowati. “Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Pada Guru SD.” Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia 2, no. 1 (2022): 113–18. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.501.
Nor Sa’idah, Titik. “Penggunaan Media Game Kahoot Untuk Meningkatkan Hafalan Mufrodat Siswa Kelas X MAN 1 Kota Gorontalo.” Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan 5, no. 1 (2024): 66–71.
Nuraini, Mohd Harun, and Siti Sarah Fitriani. “Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sibreh Kecamatan Suka Makmur Kabupaten Aceh Besar.” Jurnal Master Bahasa 7, no. 1 (2019): 313. http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/MB.
Oktavia, Lutvia, Hasan Saefuloh, and Wahyudin. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 12, no. 2 (2023): 189–99. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v12i2.15238.
Pauji, Miptah. “PENGARUH PENGUASAAN KOSAKATA TERHADAP KEMAMPUAN BERPIDATO ( Siswa Kelas X SMK AL-HUDA TURALAK ).” Diksatrasia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 1, no. 2 (2017): 268. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v1i2.627.
Rahmawati, Septina. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot Dalam Pembelajaran Ipa Sd.” Jurnal Elementary 6, no. 1 (2023): 31. https://doi.org/10.31764/elementary.v6i1.12834.
Resti, Rizka Annisa Wati, Salamun Ma’Arif, and Syarifuddin. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Alat Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar.” Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya 8, no. 3 (2024): 1145–57. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3563.
Riantimun, Andi Fauzi, Hasanul Mutawakkilin, Adella Ira Wanti, Danial Hilmi, and Okita Fatma Marliana. “Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif.” Shaut Al Arabiyyah 11, no. 2 (2023): 352–69. https://doi.org/10.24252/saa.v11i2.44090.
Romadhon, Ahmad, and Chory Churotul Aeni. “Hubungan Kecerdasan Linguistik Dengan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Mts Al Amar Legok Tangerang.” Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies 2, no. 1 (2023): 41. https://doi.org/10.53038/tlmi.v2i1.64.
Sakdah, Maya Siti, Andi Prastowo, and Nirwana Anas. “Implementasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Based Learning Terhadap Hasil Belajar Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 1 (2022): 487–97. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1845.
Shadiev, Rustam, and Mengke Yang. “Review of Studies on Technology-Enhanced Language Learning and Teaching.” Sustainability (Switzerland) 12, no. 2 (2020): 1–22. https://doi.org/10.3390/su12020524.
Subroto, Desty Endrawati, Supriandi, Rio Wirawan, and Arief Yanto Rukmana. “Implementasi Teknologi Dalam Pembelajaran Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Bagi Dunia Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Pendidikan West Science 1, no. 07 (2023): 473. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i07.542.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2022.
———. Metode Penelitian Kuantitatif. Bndung: Penerbit Alfabeta, 2024.
Suwahyu, Irwansyah. “Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Dalam Proses Pembelajaran PAI.” Jurnal MediaTIK 6, no. 1 (2023): 47–48. https://doi.org/10.59562/mediatik.v6i1.1357.
Zainuddin, ghazali, Noor Azli mohamed masrop, Muhammad Sabri Sahrir, Siti Rosilawati Ramlan, Irwan Mahazir Ismail, Yuszaimi Muslil, and Naqibah Mansor. “Kebolehgunaan Aplikasi Myarabiy Game Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Rendah Agama JAIS.” E-Jurnal Penyelidikan Dan Inovasi 10, no. 2 (2023): 179. https://ejpi.kuis.edu.my/index.php/ejpi.
Published
2025-01-16
How to Cite
alfan, A. A. (2025). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Melalui Penggunaan Aplikasi Kahoot. Journal of Arabic Education and Linguistics, 4(2). https://doi.org/10.24252/jael.v4i2.52859
Abstract viewed = 9 times