Kajian Konsep Fisika Kinematika Gerak pada Hero Khufra (Skill Tyrent’s Revenge) dalam Game Online Mobile Legends Bang Bang

  • Agus Anwar Universitas Mulawarman
    (ID)
  • Rahmawati Munir Program Studi Fisika, Jurusan Fisika, FMIPA Universitas Mulawarman
    (ID)
  • Adrianus Inu Natalisanto Program Studi Fisika, Jurusan Fisika, FMIPA Universitas Mulawarman
    (ID)
  • Djayus Program Studi Fisika, Jurusan Fisika, FMIPA Universitas Mulawarman
    (ID)
  • Devina Rayzy Perwitasari Sutaji Putri Program Studi Fisika, Jurusan Fisika, FMIPA Universitas Mulawarman
    (ID)
Keywords: Khufra's Hero, Kinematics, Displacement, Tracker Video

Abstract

In the Mobile Legends Bang Bang game, one aspect related to motion kinematics is the charging time for the hero Khufra, which influences the distance of displacement from the starting point to the endpoint. As a result, it is necessary to study the concept of kinematic motion in this game, particularly focusing on the use of Khufra's Tyrent's Revenge skill. This study aims to explore the concept of motion kinematics in Mobile Legends Bang Bang and examine how the charging duration of Khufra's Tyrent’s Revenge skill affects the displacement distance. The research utilizes data in the form of video recordings showcasing the use of Tyrent’s Revenge by Khufra in the game. The videos are analyzed using video tracking software that can generate visualization of graphs, time, and distance of movement. The data obtained is then entered into Excel software to determine the linear regression curve and calculate the R-Squared (R^2) value. The results of this research show that in the game Mobile Legends Bang Bang, the kinematics of motion can be described through the displacement distance of the Khufra’s hero from the starting point to the end point. The analysis results indicate a linear regression curve with the equation y = 0.4422x - 1.0723 and an R² value of 0.9757. A value of R2 approaching 1 indicates a strong influence of launch time on the displacement distance of Khufra’s hero.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Ruspitasari, Supeno, dan Yushardi, “Kajian Kinematika Gerak pada Gerak Kendaraan Bermotor di Jalan Kabupaten Ngawi sebagai Sumber Belajar Fisika,” J. Has. Kaji. Inov. Dan Apl. Pendidik. Fis., vol. 8, no. 2, 2022.

H. D. Young dan R. A. Freedman, Fisika Universitas Jl. 1/10. Jakarta: Jakarta: Erlangga, 2002.

M. Abdullah, Diktat Fisika Dasar I. Bandung: Institut Teknologi Bandung, 2016.

A. P. Arya, Introduction to Classical Mechanics. New Jersey: Pearson Education, 1990.

S. Prihartini, W. Handayani, dan R. D. Agustina, “IDENTIFIKASI FAKTOR PERPINDAHAN TERHADAP WAKTU YANG BERPENGARUH PADA KINEMETIKA GERAK LURUS BERATURAN (GLB) DAN GERAK LURUS BERUBAH BERATURAN (GLBB),” JoTaLP J. Teach. Learn. Phys., vol. 2, no. 2, hlm. 13–20, 2017.

D. Rani, E. J. Hasibuan, dan R. K. I. Barus, “Impact of Online Mobile Legends Game Bang Bang for Students,” J. Perspekt., vol. 7, no. 1, hlm. 6–12, 2019.

R. Handayani, “Analisa Aktivitas Fandom Mobile Legend Indonesia Dalam Membangun Struktur Komoditas Baru (Studi Tentang Media Baru),” J. Al-Munzir, vol. 11, no. 1, hlm. 141–162, 2019.

M. Arif dan S. Aditya, “Dampak Perilaku Komunikasi Pemain Game Mobile Legends pada Mahasiswa Universitas Negeri Padang,” J. Intercult. Commun. Soc., vol. 1, no. 1, hlm. 31–45, 2022.

A. A. Prasetyo dan F. Amin, “Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Hero Tank Mobile Legends Terbaik dengan Metode Moora,” J. Ilm. Univ. Batanghari Jambi, vol. 22, no. 2, hlm. 1291, Jul 2022, doi: 10.33087/jiubj.v22i2.2067.

S. I. Santoso, I. M. Saputra, dan B. Setiaji, “Fisika dalam Game: Konsep Resultan Vektor Gaya pada Karakter Fanny di Mobile Legends,” J. Sains Dan Teknol., vol. 6, no. 1, hlm. 40–48, 2023, doi: 10.31764/justek.vXiY.ZZZ.

R. Munir, Metode Numerik Revisi Ke-Empat. Bandung: Informatika, 2015.

B. Triatmodjo, Metode Numerik. Yogyakarta: Beta Offset, 2016.

M. R. Ridho, B. Ajidewantara, dan Nurdiyanti, “Analisis Korelasi Kecepatan dan Percepatan saat Gerak Lurus menggunakan Pesawat Atwood Berbasis Arduino dengan Sensor Logam,” J. Pros. Semin. Nas. Fis. SNF, vol. 4, hlm. 57–61, 2020.

F. Mukharomah, A. Mutiarani, Supiyadi, dan Sulhadi, “Gerak Harmonik Teredam Untuk Menentukan Koefisien Viskositas Fluida Berbantuan Software Tracker Video,” J. WaPFi Wahana Pendidik. Fis., vol. 6, no. 1, hlm. 17–22, 2021.

C. A. Selvira, A. N. Subaedi, N. A. Azzahra, O. Novitasari, dan G. Antarnusa, “Meningkat Keakuratan Simulasi Osilasi Harmonik Teredam pada Pegas Menggunakan Tracker Video Analysis and Modelling Tool,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. Fis. Untirta, vol. 3, no. 1, hlm. 336–340, 2020.

D. Brown, W. Christian, dan R. M. Hanson, “Tracker Video Analysis and Modeling Tool for Physics Education,” physlets.org.

I. D. Handayani, F. Ahmad, dan A. P. Diah, “EFEKTIVITAS TRACKER VIDEO ANALYSIS DALAM PRAKTIKUM FISIKA UNTUK MENENTUKAN PERCEPATAN GRAVITASI,” ORBITA J. Has. Kaji. Inov. Dan Apl. Pendidik. Fis., vol. 8, no. 2, Nov 2022.

N. Fatihah, N. N. Khomsati, dan B. Setiaji, “Efektivitas Game Epic Skater 2 Sebagai Media Simulasi Bermain Skateboard Menggunakan Konsep Fisika Kinematika 2 Dimensi,” JFT J. Fis. Dan Ter., vol. 10, no. 1, hlm. 47–56, Agu 2023, doi: 10.24252/jft.v10i1.34688.

R. B. Astro, F. Ratnaningsih, R. Asmarani, dan H. Aimon, “Penentuan Momen Inersia Katrol pada Pesawat Atwood dengan Metode Video Tracking,” Pros. SNIPS, hlm. 32–39, 2018.

Published
2025-02-03
How to Cite
Agus Anwar, Munir, R., Inu Natalisanto, A., Djayus, & Rayzy Perwitasari Sutaji Putri, D. (2025). Kajian Konsep Fisika Kinematika Gerak pada Hero Khufra (Skill Tyrent’s Revenge) dalam Game Online Mobile Legends Bang Bang . JFT: Jurnal Fisika Dan Terapannya, 11(2), 148-158. https://doi.org/10.24252/jft.v11i2.52568
Section
Artikel
Abstract viewed = 41 times