Peningkatan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Melalui Media Pembelajaran Power Point pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar
Abstract
This study aims to determine the increase in motivation to learn Islamic religious education and ethics subjects through PowerPoint learning media in class V students of SD IT Wihdatul Ummah, Takalar Regency. The type of research used in this study was Classroom Action Research. The research was located at SD IT Wihdatul Ummah, Takalar Regency, with ten students as the subjects in class V. The instruments used were in the form of learning motivation observation sheets and PowerPoint media observation sheets. Furthermore, the analytical technique used in this study was observational data analysis on learning motivation. The study concluded that media exposure significantly increased students' motivation to learn about Islamic religious education and ethics from cycle to cycle. The PowerPoint media can improve student learning motivation in grade V students of SD IT Wihdatul Ummah, Takalar Regency.
Downloads
References
Achmadi, H., Suharno, & Suryani, N. (2014). Penerapan Model Assure dengan Menggunakan Media Power Point dalam Pembelajaran Bahasa Inggris sebagai Usaha Peningkatan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X MAN Sukoharjo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 35–48.
Adiko, H. S. S. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Ict (Information Communications Technologies) dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Akademika, 7(2), 67–76.
Anas, A. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Akuntansi di SMK Negeri 1 Pangkep. Universitas Negeri Makassar.
Arjuna, M. A., Alwi, M. I., & Setiawan, H. R. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Power Point dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di SMP PAB 1 Klumpang. Maslahah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 10–16.
Arsyad. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta; Raja GrafindoPersada.
Ayudhityasari, R. (2021). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Menggunakan Powerpoint Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 4(2), 105–116.
Darmawan. (2011). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Fitriany, L. (2017). Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar PAI pada Siswa SMAN 1 Lhoknga. Universitas Islam Negeri Ar Raniry.
Hamzah, K. (2019). Efektifitas Penggunaan Media Powerpoint Topik Lingkaran Terhadap Motivasi, Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1).
Hendra, M. Y., Utaya, S., & Amirudin, A. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar IPS dengan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Berbantuan Media Power Point. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.
Indrawati, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Google Classroom dalam Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti di Masa Pandemi Covid-19. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.51878/educator.v1i1.501
Ismail. (2013). Kurikulum 2013: Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti (Kerangka pegembangan Perangkat Pembelajaran). Jakarta: Tim penelaah buku teks pelajaran PAI dan Budi Pekerti kurikulum.
Keller, J. M. (2016). Motivation, Learning, And Technology: Applying The ARCS-V Motivation Model. Participatory Educational Research, 3(2), 1–13.
Khadijah, S. (2014). Motivasi belajar. UIN Syarif Hidayatullah.
Mahsus. (2021). Penggunaan Media Powerpoint Sebagai Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al Qur’an Hadits di Man Bangkalan. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Mubarak, A. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Menggunakan Media Powerpoint Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(3).
Munadi, Y. (2010). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.
Munir. (2012). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Mutmainah, Syarif, C. R., & Yuhana, Y. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jtppm (Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran): Edutech And Intructional Research Journal, 5(2).
Nugraha, F. A., Nur’aeni, E., Suryana, Y., & Muharram, M. R. W. (2021). Efektivitas Media Powerpoint dalam Pembelajaran Materi Luas Daerah Segitiga untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2760–2768. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.931
Nursyaida, & Hardiyanti, A. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Power Point terhadap Hasil Belajar IPS Kelas V SD 128 Turungan Beru Kecamatan Herlang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 71–76. https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i1.3092
Riyana, I. (2008). Pemanfaatan OHP dan Presentasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (Gp) Press.
Rohendi, T., Syarbini, A., & Asmawati, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jtppm (Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran): Edutech And Intructional Research Journal, 3(1).
Sawitri, R. E. (2020). Problem-Based Learning: Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMA Negeri 1 Melati. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(2), 173–179.
Supriyatno, Y. J. (2012). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD N Lanjan Kecamatan. Universitas Kristen Satya Wacana.
Suwartini. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Melalui Problem Based Learning Dengan Powerpoint di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 1(1).
Tseng, H., & Walsh, E. J. (2016). Blended vs. Traditional Course Delivery: Comparing Students’ Motivation, Learning Outcomes, and Preferences. Quarterly Review of Distance Education, 17(1).
Widiasworo, E. (2015). 19 Kiat Membangkitkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Winarsih, T., Purwanti, H., & Hendriyanti, L. M. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Tema Wirausaha Siswa Kelas 6 SD Negeri 1 Bonyokan Melalui Media Power Point dengan Berbantu Aplikasi Google Meet Tahun Pelajaran 2020/2021. Dimensi Pendidikan, 16(2), 44–56.
Wiyoko, T., H, P. W., & Setiawan, I. (2019). Penerapan Edmodo untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa PGSD STKIP Muhammadiyah Muara Bungo. Jurnal Muara Pendidikan, 4(1), 238–245. https://doi.org/10.52060/mp.v4i1.121
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).