Konsep dasar manajemen perpustakaan dalam mewujudkan mutu layanan prima dengan sistem temu kembali informasi berbasis digital

  • Andi Ibrahim Jurusan Ilmu Perpustakaan UIN Alauddin
    (ID)

Abstract

The satisfaction of library users is an indication to know how successful a library in giving good services. It is involved in the way how communication is being conducted and librarian behave to guide, direct, and provide information to its users. From here, library can show its roles when facing information technology today. The development of information technology has given a chance for library to develop its online retrieval system in which it can be used to help user to find the needed information. It is therefore important to note by all libraries around the world to consider today environment that the technology has been involved in many kind of human activities, including in library routines. Due to a library is a service organization, the main aim is to give good services and satisfying library users. One effort is IRS, Information Retrieval System.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bryson, Jo. 1990. Effective Library and Information Centre Manajemen. Vermont: Gower Publishing Company.

Gasperz, Vincent. 2002. Manajemen Kualitas Dalam Industri Jasa. Jakarta: Kerjasama Yayasan Indonesia Emas, Institut VINCENT dangan PT. Gramedia Pustaka Utama.

Ibrahim, Andi. 2014. Pengantar Ilmu Perpustakaan dan Kearsipan. Jakarta: Gunadarma Ilmu.

Lancaster, F.W. 1979. Information retrieval system : characteristic, testing and Evaluation. Second edition; New York: Wiley.

Lasa Hs. 2009. Kamus Kepustakawanan Indonesia. Cet. 1; Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

_______. 2005. Manajemen Perpustakaan. Cet. 1; Yogyakarta: Gama Media.

Mathar, Muh. Quraisy. 2011. Hubungan Promosi dan Persepsi pemustaka Terhadap Mutu Layanan Perpustakaan. Cet. 1; Makassar: Alauddin Universitas Press.

_______. 2012. Manajemen dan Organisasi Perpustakaan. Makassar: Alauddin Universitas Press.

Pemustaka. “Pengelolaan Perpustakaan Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Kinerja Layanan Perpustakaan dan Mewujudkan Perpustakaan Ideal.” Situs Resmi Pemustaka. http://www.pemustaka.com/pengelolaan-perpustakaan-berbasis-teknologi-informasi-untuk-meningkatkan-kinerja-layanan-perpustakaan-dan-mewujudkan-perpustakaan-ideal.html (04 Desember 2014).

Sulistyo-Basuki. 1991. Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Tjiptono, Fandy. 1996. Manajemen Jasa. Yogyakarta: Andi Offset.

Sedarmayanti.”Good Governance” (Kepemerintahan Yang Baik) Dalam Rangka Otonomi Daerah: Upaya Membangun Organisasi Efektif dan Efisien Melalui Restrukturisasi dan Pemberdayaan. Bandung: Mandar Maju. 2003.

Sulaiman, Iskandar. Upaya Memberdayakan Pustakawan Dalam Melaksanakan Kegiatan Fungsional Pustakawan. Jurnal Komunikasi dan Informasi Perpustakaan ”Al-Maktabah,” vol. 4, No. 1, April: p. 45-53. Jakarta: Perpustakaan Utama UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. 2002.

Sulistyo-Basuki. Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. 1994

Sunarti. Profesi Pustakawan. Media Informasi, Vol X, no. 2-3 th 1996: 31-34. Yogyakarta: UPT Perpustakaan Universitas Gadjah Mada. 1996.

Supriyanto. Pemberdayaan Profesi Pustakawan Media Pustakawan, vol. IV, No. 3, September: p. 35 – 37. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI. 1997.

Tjitropranoto, Prabowo. Penelitian dan Sumber Daya Manusia di Bidang Perpustakaan. Jurnal Perpustakaan Pertanian, IV (1), 1995: hal 1-9. Bogor: Pusat Perpustakaan Pertanian dan Komunikasi Penelitian. 1995.

Universitas Negeri Malang (UM). Materi Pengenalan Kehidupan Perguruan Tinggi (PKPT). Tahun 2003. Malang: Universitas Negeri Malang. 2003.

Wirawan. Profesi Kepustakawanan: Suatu Analisa. Makalah disampaikan pada Rapat Kerja Pusat IPI di Mataram NTB, tanggal 21-23 Juli. 1993.

Published
2014-12-01
How to Cite
Ibrahim, A. (2014). Konsep dasar manajemen perpustakaan dalam mewujudkan mutu layanan prima dengan sistem temu kembali informasi berbasis digital. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 2(2), 120-129. Retrieved from https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/khizanah-al-hikmah/article/view/147
Section
Volume 2 Nomor 2, Desember 2014
Abstract viewed = 8851 times