Resource Sharing: Perspektif Perpustakaan Universitas Esa Unggul
Abstract
Resource sharing adalah berbagi sumber daya perpustakaan dengan perpustakaan peserta tertentu di antara mereka sendiri berdasarkan prinsip kerja sama. Hal ini berlaku untuk berbagi dokumen, tenaga kerja, layanan, ruang dan peralatan. Tujuan: Penelitian ini mengidentifikasi bagaimana praktik pembagian sumber daya dalam perspektif Perpustakaan Universitas Esa Unggul. Metode: Menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis studi kasus. Hasil: Kegiatan berbagi sumber daya menjadi salah satu solusi terbaik bagi perpustakaan untuk memenuhi kebutuhan informasi pengguna. Kegiatan berbagi sumber daya dimotivasi oleh beberapa faktor. Dalam penelitian ini ditemukan motivasi perpustakaan untuk melakukan sharing sumber daya adalah untuk memperluas jaringan dan memenuhi komponen penilaian akreditasi perpustakaan yang dilakukan oleh Perpustakaan Nasional. Hal yang menarik juga adalah pustakawan tidak merasa dirugikan oleh sharing sumber daya. Dalam prakteknya, untuk melakukan kegiatan sharing resource diperlukan dukungan dari manajemen universitas dan staf perpustakaan sehingga kegiatan ini dapat berjalan dengan ideal.
ABSTRACT
Resource sharing is sharing of library resources with certain participating libraries among themselves on the basis of the principle of cooperation. This applies in sharing documents, labor, services, space and equipment. Purpose: This research identifies how the resource sharing practices in the perspective of Universitas Esa Unggul Library. Method: Using a qualitative approach with case study analysis method. Result: Resource sharing activities become one of the best solutions for libraries to fulfill the needs of user information. Resource sharing activities are motivated by several factors. In this study found the motivation of library to do resource sharing is to expand the network and meet the component of library accreditation assessment conducted by the National Library. The interesting things also is librarians do not feel harmed by resource sharing. In practice, to do resource sharing activities required support from the university management and library staff so that these activities can run ideally.
Downloads
References
Creswell, J. (2008). Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Qualitative and Qualitative Research. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Creswell, J. (2009). Research Design Pendekatan Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Creswell, J. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methodsapproache. Sage Publications.
Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, . Jakarta: Depdiknas.
Depdikbud. (2004). Pedoman Perpustakaan Perguruan Tinggi. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Hainer, B. B. (2014). Rethinking library resource sharing: new models for collaboration. Emerald Insight.
Johnson, P. (2014). Fundamentals of Collection Development and Management. Chicago: American Library Association.
Muthu, M. (2013). Resource Sharing In Libraries: A Vital Role of Consortia. Journal of Library and Information Science.
Reitz, J. M. (2004). Dictionary for Library and Information Science. Westport, Connecticut London: Libraries Unlimited.
Smith, D. (2014). Collaborative resource sharing between public and school libraries. Emerald Insight.
Sulistyo-Basuki. (1993). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
By submitting your manuscript to our journal, you are following Copyright and License