Dampak Media Sosial terhadap Berpikir Kritis Anak Usia Dini: Studi Komparatif Lintas Budaya

  • Maesaroh Lubis Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
    (ID)
  • Sahrona Harahap Universitas Cipasung Tasikmalaya
    (ID)
Keywords: Critical Thinking; Cross-Cultural; Social Media

Abstract

The study aims to analyze the impact of social media on children's ability to think critically in different global cultures, given the increasing dominance of the social media role in everyday life. Using a qualitative approach and exploring a wide range of relevant literature, the study examines how social media affects critical thinking skills, including access to information, resource evaluation, analysis, decision-making, and problem-solving. This study was carried out from three cultures in Indonesia such as the Batak, Sunda, and Java tribes, then made a distinction with several cultures of the United States, Britain, South Korea, Australia, and Europe revealing a consistent negative impact although varying according to local cultural values. The findings of this study confirm the need to develop a digital education strategy that considers the cultural context to enhance children's critical thinking skills in the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, D. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Anak Usia Dini Selama Masa Pembelajaran Daring Di Tk Islam Widya Cendekia. Universitas Pendidikan Indonesia.

Aminah, S., Susiani, T. S., & Suryandari, K. C. (2017). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Multimedia Dalam Pembelajaran IPA Tentang Energi. Kalam Cendekia, 5(3), 261–265.

Anggereni, D. T., Sasongko, R. N., Kristiawan, M., Riyanto, M., & Susanto, E. (2021). Analisis Nilai Kemandirian Siswa pada Pembelajaran Daring. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 4(1), 16–23.

Arif, H. M., Munirah, M. P., Haluty, R., Harahap, S., Umalihayati, S., KM, S., Iswahyudi, M. S., Prastawa, S., Jumardi, M. P., & Darisman, D. (2024). Pendidikan Karakter Di Era Digital. CV Rey Media Grafika.

Astraguna, I. W., Dyatmika, G. E. P., & Saridewi, D. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pendidikan Agama Hindu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Media Bina Ilmiah, 14(8), 3027–3034.

Bungin, B. (2018). Komunikasi Poltik Pencitraan. The Social Construction of Public Administration (SCoPA). Prenada Media.

Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 203–213. https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17707

Elci, S. G., Jiang, Y., Yan, B., Kim, S. T., Saha, K., Moyano, D. F., Yesilbag Tonga, G., Jackson, L. C., Rotello, V. M., & Vachet, R. W. (2016). Surface charge controls the suborgan biodistributions of gold nanoparticles. ACS Nano, 10(5), 5536–5542.

Ermawati, E., Husaini, A., & Pakkawaru, I. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Kuota Internet Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Palu. Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 36–58.

Fitri, A. Z. (2012). Reinventing Human Character: Pendidikan Karakter Berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Güneş, Ö., & Türk, E. (2024). Mantıku t-tayr (Kuş Masalları) Projesinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Kalem Uluslararasi Egitim ve Insan Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.23863/kalem.2022.243

Gustam, R. R. (2015). Karakteristik Media Sosial dalam Membentuk Budaya Populer Korean Pop di Kalangan Komunitas Samarinda dan Balikpapan. EJournal Ilmu Komunikasi, 3(2), 224–242.

Hamzah, R. E. (2015). Penggunaan Media Sosial di Kampus Dalam Mendukung Pembelajaran Pendidikan. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 14(1), 45–70.

Handayaningsih, A. C. R., Fauziati, E., Maryadi, M., & Supriyoko, A. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi di PAUD dalam Konsep Sosial Kognitif Albert Bandura. PROFICIO, 5(1), 771–777.

Harahap, S., & Isya, W. (n.d.). Model Pendidikan Nilai dan Karakter di Sekolah. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 21–33.

Harahap, S., Karim, A. A., Savitri, D., & Adawiah, L. R. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Islam melalui Kurikulum Berbasis RA dengan Pendalaman Profil Pelajar Pancasila. Refleksi: Jurnal Penelitian Tindakan, 1(2), 74–85.

Harahap, S., Pambudi, S., & Nugraha, F. (2024). Antara Tradisi dan Transformasi: Menjelajahi Peran Mata Kuliah Kepribadian dalam Membentuk Karakter Mahasiswa Di Era Globalisasi. Masagi: Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1 Maret), 21–38.

Harahap, S., Paturochman, I. R., & Lubis, M. (2023). Menanamkan Kritisisme Konstruktif di Perguruan Tinggi: Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mengelola Tren Kontroversial Mahasiswa. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 173–181.

Harahap, S., & Savitri, D. (2022). Peran Profesional Guru PAUD dalam Pembinaan Moral Anak Usia Dini. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 6(3), 645–653.

Johnson, E. B. (2007). Contextual Teaching&learning. Mizan Learning Center.

Juliana, J., Komalasari, F. D., Hamdani, H., Umar, H., Suryani, I., Nursaptini, N., & Tahir, M. (2020). Nilai Kearifan Lokal Dalam Rumah Adat Limbungan Suku Sasak. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 22(2), 158–164.

Kamaruddin, I., Hapsari, S., Yunarti, S., Sarumaha, Y. A., Lestari, N. C., & Aji, S. P. (2022). Pengantar dan Konsep Ilmu Pendidikan. CV Rey Media Grafika.

Kurniasih, M., & Rohman, A. (2014). Pengaruh fee audit, audit tenure, dan rotasi audit terhadap kualitas audit (studi empiris pada perusahaan manufaktur go public yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2008-2012). Fakultas Ekonomika dan Bisnis.

Maharani, L. (2014). Perkembangan Moral Pada Anak. Jurnal Education, 01(2), 93–98. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/konseli/article/download/1483/1219

Mahmud, A. (2024). Krisis identitas di kalangan generasi Z dalam perspektif patologi sosial pada era media sosial. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 26(2).

Mauludi, S. (2020). Socrates Cafe-Bijak, Kritis & Inspiratif Seputar Dunia & Masyarakat Digital. Elex Media Komputindo.

MM, S., & Setyarso, I. (n.d.). Teknologi Sosial Era Disrupsi. Penerbit Adab.

Muliatama, E. (2022). Merawat Nilai Tradisi Ke-Nu-an Pada Siswa Melalui Mata Pelajaran Aswaja. Journal of Islamic Education and Pesantren, 2(2), 131–142. https://doi.org/10.33752/jiep.v2i2.3788

Muljani, R., & Sunarto, E. (2018). Local cultural literacy and its promotion. International Journal of Humanity Studies (IJHS), 2(1), 32–41.

Ndari, S. S., Vinayastri, A., & Masykuroh, K. (2019). Metode Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia Dini. Edu Publisher.

Newman, A., Smith, D., Ghai, R. R., Wallace, R. M., Torchetti, M. K., Loiacono, C., Murrell, L. S., Carpenter, A., Moroff, S., & Rooney, J. A. (2020). First reported cases of SARS-CoV-2 infection in companion animals—New York, March–April 2020. Morbidity and Mortality Weekly Report, 69(23), 710.

Pramesti, G. (2018). Mahir Mengolah Data Penelitian dengan SPSS 25. Elex Media Komputindo.

Rachmah, H. (2013). Nilai-Nilai Dalam Pendidikan Karakter Bangsa Yang. E-Jurnal Widya Non-Eksakta.

Rahadi, D. R. (2017). Perilaku pengguna dan informasi hoax di media sosial. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 5(1), 58–70.

Rahmawati, H., Pujiastuti, P., & Cahyaningtyas, A. P. (2023). Kategorisasi kemampuan berpikir kritis siswa kelas empat sekolah dasar di SD se-gugus II Kapanewon Playen, Gunung Kidul. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 88–104.

Ramadayanti, R. (2018). PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA INDAHNYA KEBERSAMAAN (Penelitian Tindakan Kelas pada SubTema Keberagaman Budaya Bangsaku di Kelas IV4 SD Negeri 033 ASMI Kota Bandung). FKIP UNPAS.

Rulianti, E., Rezeki, F., Rakhmat, A. S., & HI, S. (n.d.). Pengaruh Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Tenaga Harian Lepas Pada Dinas Pekerjaan Umum Dan Penataan Ruang Kabupaten Bekasi.

Sari, W. (2016). Meningkatkan Kemandirian Anak Di Sentra Bahan AlamPada Tk Bunga Mekar Kecamatan SeulimeumKabupaten Aceh Besar. 1(1), 108–114.

Silitonga, P. (2023). Pengaruh Positif Dan Negatif Media Sosial Terhadap Perkembangan Sosial, Psikologis, Dan Perilaku Remaja Yang Tidak Terbiasa Dengan Teknologi Sosial Media Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(4), 13077–13089.

Situmorang, D. Y. (2023). Penggunaan Media Sosial Sebagai Alat Bantu Pembelajaran Dan Pengaruhnya Terhadap Interaksi Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 110–119.

Violy, A., Yustantina, E. Y., & Yasin, M. F. (2024). Development of STEAM-Based Video Learning Media for Early Childhood Education with the Inclusion of Religious and Moral Values. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 5(1), 136–152.

Willis, D. G., Sullivan-Bolyai, S., Knafl, K., & Cohen, M. Z. (2016). Distinguishing Features and Similarities Between Descriptive Phenomenological and Qualitative Description Research. Western Journal of Nursing Research, 38(9), 1185–1204. https://doi.org/10.1177/0193945916645499

Published
2024-12-30
How to Cite
Lubis, M., & Harahap, S. (2024). Dampak Media Sosial terhadap Berpikir Kritis Anak Usia Dini: Studi Komparatif Lintas Budaya. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 7(2), 141-157. https://doi.org/10.24252/nananeke.v7i2.51690
Abstract viewed = 30 times