KOMITMEN PROFESI DAN PENGARUHNYA TERHADAP KOMPETENSI PROFESIONAL GURU PADA MADRASAH TSANAWIYAH DI KOTA MAKASSAR

  • Wahyuddin Naro Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstrak

Teachers are key to improving the quality of education, they are at the central point of any educational reform effort. In order to become a professional person, teachers must meet the qualifications and competency standards of educators. The approach used in this study is a multidisciplinary approach that is: religious approach, juridical / normative, management, and sociological. This research was conducted in Makassar City of South Sulawesi Province. The place of research is in all Madrasah Tsanawiyah within the Ministry of Religious Affairs of Makassar City. The object population (target) of this research is all teachers of Madrasah Tsanawiyah in Makassar City consisting of 2 State Islamic Madrasah Tsanawiyah and 32 Private Madrasah Tsanawiyah. The teacher population of 34 Madrasah Tsanawiyah in Makassar City is 729 people. Research Results Shows that the professionalism of Madrasah Tsanawiyah teachers in terms of; 1) Mastery of materials, structures, concepts, and scientific patterns that support the subjects being taught, 2) Mastery of Competency Standards and Basic Competencies, 3) Development of creativity-enhanced learning materials, and 4) Continuous professional development by taking reflective action yet Optimal because it is in the category of being.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Referensi

Ashraf, Ali. Horison Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Firdaus, 1996.

Danim, Sudarwan. Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru Cet.2 Bandung: Alfabeta. 2010.

Daradjat, Zakiah. Kepribadian Guru. Jakarta: Bulan Bintang, 2005.

Departemen Agama RI. Kumpulan Undang-Undang dan Peraturan Pemerintah RI tentang Pendidikan. Jakarta: Direkorat Jenderal Pendidikan Islam, 2007.

Departemen Agama. Menuju Madrasah Mandiri. Jakarta: Direktorat Pendidikan Islam, 2007.

Depatemen Agama. Profil Madrasah Masa Depan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, 2006.

Ditjen Dikdasmen Depdiknas. Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning, CTL) Jakarta: Ditjen Dikdasmen, 2002.

Imron, Ibrahim Bafadal & A. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah Malang: Kerjasama FIP UM dan Ditjen-Dikdasmen. 2004.

Kunandar. Guru Profesional, Penerapan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers, 2007.

Mulyana, Ace Suryadi & Wiana. Kerangka Konseptual Mutu Pendidikan dan Pembinaan Kemampuan Profesional Guru. Jakarta: PT. Candimas Metropole. 1992.

Nafis, Ahmadi Syukran. Pendidikan Madrasah: Dimensi Profesional dan Kekinian. (Yogyakarta: LaksBang PRESSindo. 2010.

Panggabean, M.S. “Komitmen Organisasional sebagai Mediator Variabel Bagi Pengaruh Kepuasan Kerja”. Jurnal Bisnis dan Akuntansi, Vol 6. No.1, 2004.

Peraturan Pemerintah RI Nomor 19/2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, Pasal 28.

Pidarta, M. Manajemen Pendidikan Indonesia Edisi Revisi, Jakarta: Bina Aksara, 2008.

Restuningdiah, Nurika. Pengaruh Komitmen Profesional terhadap Kepuasan Kerja Guru melalui Komitmen Organisasional Disertasi: Universitas Negeri Malang, 2009.

Rusyan, Tabrani, dkk. Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Karya, 1990.

Shaleh, Abdul Rahman. Penyelenggaraan Madrasah. Jakarta: Dharma Bakti, 1981.

Sholeh, Asrorun Ni’am, Membangun Profesionalitas Guru Analisis Kronologis atas Lahirnya UU Guru dan Dosen. Jakarta: Elsas, 2006.

Sugiono. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta, 2009.

Supriadi, Dedi. Mengangkat Citra dan Martabat Guru (Yogyakarta: Adicita Karya Nusa, 1999.

Supriadi. Mengangkat Citra dan Martabat Guru. Yogyakarta: Adi Cita Karya Nusa, 1999.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Bab III Pasal 7.

Winardi, J. Motivasi Pemotivasian. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2007.

Diterbitkan
2017-06-01
Abstrak viewed = 741 times