Efektifitas Strategi Bauran Pemasaran dalam Meningkatkan Pengunjung pada Hotel Dalwa Syariah Bangil Pasuruan ditinjau dari Etika Bisnis Islam
Abstract
Marketing strategy is a comprehensive plan that directs a company's marketing efforts to achieve its goals. Consists of seven elements: product, price, place, promotion, people, process, and physical evidence. Islamic business ethics is a set of moral principles that guide business activities, which originate from the Koran and Hadith. Business ethics in Islam emphasizes honesty, transparency, fairness, trustworthiness, and generosity. This research uses a qualitative approach which involves collecting data through observation, interviews and document analysis. Research is carried out in a natural context and is exploratory in nature. Research Results Dalwa Syariah Hotel has implemented various marketing strategies, including market segmentation and marketing mix strategies. This hotel is collaborating with Online Travel Agents, Corporate Clients, Governance and Travel to increase the number of visitors. The hotel marketing mix strategy, which includes product, price, place, promotion, people, process and physical evidence, is in line with Islamic business ethics.
Downloads
References
M. Andini, “Analisis prinsip-prinsip bisnis syariah pada hotel syariah ditinjau dalam perspektif ekonomi islam,” Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun., vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2020.
H. S. A. Diniarti Novi Wulandari, Budi Santoso, “etika bisnis dalam konteks e-commerce pada Bukalapak.com.,” J. Ekon. Islam, vol. 11, no. 1, pp. 63–64, 2017.
Engel, “Segmentasi, Targeting,” Pap. Knowl. . Towar. a Media Hist. Doc., pp. 86–87, 2014.
D. Farabi, “Strategi Pemasaran Pada Industri Perhotelan,” Media Bisnis, vol. 6, no. 3, pp. 219–232, 2014.
H Uswaton, “strategi pemasaran,” Repos. Univ. Muhammadiyah Ponorogo, 2018.
S. E. Hanum, Analisis penerapan etika bisnis islam pada hotel grand permata hati kota banda aceh, no. 8.5.2017. 2022.
H. Hasanah, “Analisis Bauran Pemasaran (Marketing Mix) 7P Dalam Keputusan Pembelian Konsumen Pada Industri Kerajinan Alat Dapur Di Desa Kalibaruwetan Kecamatan …,” Skripsi, no. April, 2019.
U. Hasdiana, “Metode yang cepat dan sensitif untuk kuantitas mikrogram jumlah protein menggunakan prinsip protein-colour binding,” Anal. Biochem., vol. 11, no. 1, pp. 1–5, 2018.
D. Hasim, “Studi Komparatif Tereduksinya Kampung Nelayan di Kota Tidore Kepulauan dan Kota Ternate Provinsi Maluku Utara (Studi kasus Kelurahan Tomalou dan Kelurahan Sangaji),” J. Ekon. Pembang., vol. VI, no. 1, p. 27, 2018.
Hilmi 2016, “Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) 7P (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence) di Cherryka Bakery,” vol. 4, no. August, pp. 30–59, 2016.
M. Setiawan, “Marketing Mix,” Univ. Atma Jaya Yogyakarta, 2023.
I. Maghfirah, “Analisis Strategi Pemasaran Hotel Yang Berbasis Syariah Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam Dan Marketing Syariah,” Science (80-. )., vol. 7, no. 1, pp. 1–8, 2022.
Mamik, Metodologi Kualitif. 2015.
A. MAS’ARI, M. I. Hamdy, and M. D. Safira, “Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price, Product, Place, Promotion) pada PT. Haluan Riau,” J. Tek. Ind. J. Has. Penelit. dan Karya Ilm. dalam Bid. Tek. Ind., vol. 5, no. 2, p. 79, 2020, doi: 10.24014/jti.v5i2.8997.
P. A. Nabila, Strategi Pemasaran Hotel Syariah dalam meningkatkan Jumlah Pengunjung dengan menggunakan Pendekatan Maqasid Syariah. 2021.
N. Nurdewi, “Implementasi Personal Branding Smart Asn Perwujudan Bangga Melayani Di Provinsi Maluku Utara,” SENTRI J. Ris. Ilm., vol. 1, no. 2, pp. 297–303, 2022, doi: 10.55681/sentri.v1i2.235.
Nurlaeli, “Analisis penerapan etika bisnis islam pada pengelolaan hotel syariah,” skripsi, 2024.
A. G. Prawiyogi, T. L. Sadiah, A. Purwanugraha, and P. N. Elisa, “Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 1, pp. 446–452, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i1.787.
D. Rahmawati, “Implementasi program kerja pemberdayaan dan kesejahteraan keluarga dalam pemberdayaan ekonomi rumah tangga muslim di Kabupaten Lampung Tengah,” J. Chem. Inf. Model., vol. 53, no. 9, p. 65, 2017.
R. Rujiansyah, “Etika Bisnis Dalam Islam,” J. Ekon. Manajemen, Akuntansi, dan Perbank. Syari’ah, vol. 4, no. 1, 2017, doi: 10.24903/je.v4i1.209.
S. Soleh, B. Budiman, and S. Samudi, “Etika Bisnis Islam: Implementasi dalam Bisnis Perhotelan di Banten,” J. Huk. Ekon. Syariah, vol. 7, no. 02, pp. 145–157, 2023, doi: 10.26618/j-hes.v7i02.12675.
Suhardiman, M. Rachman, and Jamiah, Birokrasi dan Public Govermance. 2016.
E. Trivaika and M. A. Senubekti, “Perancangan Aplikasi Pengelola Keuangan Pribadi Berbasis Android,” Nuansa Inform., vol. 16, no. 1, pp. 33–40, 2022, doi: 10.25134/nuansa.v16i1.4670.
R. ULFA, “Strategi Pemasaran Produk Simpanan Sirela Dalam Meningkatkan Jumlah Anggota Di Bmt Walisongo Mijen,” pp. 13–26, 2017.
U. Usmara, “Strategi pemasaran pada saat Covid-19,” pp. 20–31, 2014.
B. Ventura, “strategi implementasi nilai kejujuran, kedisiplinan dan tanggung jawab guru pendidikan kewarganegaraan di sekolah dasar,” J. Sains dan Seni ITS, vol. 6, no. 1, pp. 51–66, 2017.
U. R. Witry, “Analisis Penerapan Prinsip-Prinsip Syariah Pada Hotel Saudara Syariah Medan,” p. 2, 2018.